Business Hi-Tech

Inclestare intre giganti: piata de divertisment

17.03.2003, 00:00 15

Recent incheiatul Targ international CeBIT, cea mai mare manifestare IT&C la nivel mondial, s-a transformat intr-un adevarat camp de batalie intre gigantii Nokia, Sony si Microsoft. Miza? Piata gadgeturilor pentru divertisment, capabila sa aduca bani seriosi intr-un peisaj IT&C marcat de convulsii. La targul de la Hanovra, cei trei giganti si-au prezentat cele mai noi produse, care imbina consolele de jocuri, clasicele handhelduri, se conecteaza la Internet, permit vizionarea de materiale video sau umplu casa de muzica.
Nokia spera ca utilizatorii de telefonie mobila vor fi atrasi de noile aparate destinate divertismentului, iar Microsoft este preocupata sa creeze soft-uri care sa transforme PCul, laptopul si telefonul mobil in echipamente multimedia, astfel incat clientii sa nu mai aiba nevoie de alte gadgeturi. La randul sau, Sony a prezentat o serie intreaga de produse electronice, de la simple playere pentru videoclipuri muzicale, pana la sistemele home-cinema capabile sa indeplineasca functii multimedia de divertisment.
Intr-adevar, era multimedia prevazutan de marii producatori de echipamente pare sa fi venit, considera The Wall Steet Journal. Sony spera ca succese precum filmul Men in Black, realizat de casa sa de productie, vor duce si la sporirea vanzarilor de telefoane, dupa ce jocul bazat pe aceasta tema a crescut vanzarile consolei sale de jocuri Play Station II . Jocul Men in Black  este numai unul din seria disponibila pe noul telefon Sony Ericsson P800, cu care compania spera sa castige piata. Microsoft si Nokia, care cauta si ele sa se extinda pe noi piete, spera ca aceste gadgeturi pentru divertisment vor fi unul din sectoarele ce vor cunoaste o crestere anul acesta. "Marii jucatori IT&C nu pot sa stea deoparte in competitia generata de entertaimnet. Ei trebuie sa lupte pentru fiecare procent din aceasta piata", apreciaza Keith Woolcock, analist al bancii de investitii Nomura din Londra.
Sony a lansat deja pe piata o gama intreaga de produse destinate divertismentului. Ultima sa realizare este "Cocoon", un recorder video, care poate descarca filme si muzica de pe Internet cu ajutorul unei conexiuni de mare viteza (broadband), dar poate fi folosit si ca receptor pentru televiziunile digitale. Noul recorder video este dotat si un hard disc de mare capacitate, pentru stocarea filmelor si albumelor muzicale. Sony a decis de asemenea sa treaca la Linux, sistemul de operare gratuit care incepe sa rivalizeze platformele Windows ale Microsoft. Compania japoneza a mai anuntat la CeBIT ca noua consola de jocuri, care va depasi  prin performante actuala  PlayStation II, va fi lansata in 2005.
Microsoft incearca sa transforme PCul - folosit pana acum mai ales pentru jocuri - in centrul de greutate al noii ere a divertismentului. Noul sau software Media Center Edition este promovat agresiv, el transformand computerul, printre altele, intr-un televizor inteligent, dar care este folosit si pe post de CD-player, radio, discoteca cu muzica preferata sau " album" pentru filmele si fotografiile de familie. Putand fi "manevrat" prin telecomanda ( si nu numai prin tastatura, ca pana acum) PC-ul pe care a fost instalat Media Center Edition  poate fi conectat la super-monitoare de diagonala mare. Nu este de mirare deci ca softul de entertaiment produs de Microsoft a castigat teren in SUA si Japonia. De asemenea, gigantul software a produs o versiune Media Center Edition a pentru telefoanele mobile si si-a trecut in palmares a consola de jocuri Xbox, care costa mai putin decat un PC si poate fi usor adaptata pentru vizionarea de DVD-uri. Conform companiei Interbrand, Microsoft are cel mai puternic brand dintre companiile tehnologice, analistii situandu-l, in clasamentul general, pe locul doi la nivel mondial dupa Coca-Cola. Nokia ocupa abia locul sase, iar Sony este pe pozitia 21, conform clasamentul citat de Wall Street Journal.
Nokia, care nu este un mare producator de electronice, detine insa prima pozitie la nivel mondial in domeniul telefoaneloer mobile, ceea ce ar putea aduce compania intr-o pozitie de jucator global pe piata entertainement. Pionierul tonurilor de apel si al jocurilor pentru telefoane, Nokia a pariat deja pe multimedia si a castigat, conform datelor pietei. Dintre produse cu care Nokia intra in competitia entertaiment, specialistii remarca noua consola de jocuri, N-Gage, care care are drept tinta surclasarea produsul companiei  Nintendo - Gameboy. "Telefonul mobil ar ptuea deveni telecomanda echipamentelor electronice inter-conectate din jurul nostru. Iar avantajul este ca telefonul il ai tot timpul la tine", a explicat Pekka Isosomppi, purtatorul de cuvant al Nokia.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO