Business Hi-Tech

In tarile mai sarace banii ar putea veni pe mobil

In tarile mai sarace banii ar putea veni pe mobil

Serviciile financiare prin telefonul mobil au depasit 175.000 de utilizatori in Kenya

10.07.2007, 19:34 20

In multe tari in curs de dezvoltare, unde, in zonele rurale, filiale unor banci sau ATM-urile sunt in numar mic sau chiar inexistente, telefoanele mobile ar putea deveni instrumentul ce faciliteaza serviciile financiare.
Dispozitivele mobile au potentialul de a scoate pietele financiare in afara spatiului strict urban, permitandu-le bancilor sa ofere servicii - cum ar fi, spre exemplu, creditele sau conturile de economii. In urma cu trei luni, Vodafone a introdus un program comercial in Kenya pentru a inlesni efectuarea unor tranzactii financiare cu ajutorul telefonului mobil, iar clientii au luat cu asalt serviciul. "Am depasit 175.000 de utilizatori si adaugam circa 2.500 de abonati noi in fiecare zi", a declarat Nick Hughes, seful departamentului de servicii de plati internationale al Vodafone.
Unul dintre motivele pentru care Vodafone a inregistrat o astfel de dezvoltare rapida in Kenya consta in faptul ca sectorul bancar oficial serveste numai 19% din populatia tarii, care numara 36 de milioane de locuitori. Alti 8% dintre locuitorii Kenyei au acces la servicii financiare prin cooperative de economii sau institutii de microfinantare.
Dar utilitatea tehnologiilor mobile constituie un avantaj si pentru microcreditori. Jamii Bora, cea mai mare institutie de microfinantare din Kenya, are in portofoliu peste 150.000 de debitori. Institutia si-a inceput activitatea, experimental, anul trecut, cu dispozitive POS (Point Of Sale) mobile, carduri cu banda magnetica si sisteme de autentificare pe baza amprentei digitale.
"Anul acesta am cuprins intreaga tara", spune Ingrid Munro, fondator si director al institutiei Jamii Bora. "Avem in acest moment circa 200 de POS-uri si speram sa ne extindem."
Sistemul utilizat de Jamii Bora le permite clientilor din zonele rurale sa-si ramburseze creditele, sa primesca plati sau sa efectueze alte tranzactii electronice.
"Computerizarea filialelor din mediul rural este un proiect grandios, cu costuri enorme, astfel ca Jamii Bora a renuntat la o astfel de idee, preferand sa instaleze POS-uri in filialele sale", a declarat Ingrid Munro, fondatorul si directorul Jamii Bora.
Tehnologia a permis companiei sa-si centralizeze operatiunile si sa introduca un sistem de contabilitate transparent pentru a gestiona atat creditele, cat si alte servicii pe care le ofera, cum ar fi, spre exemplu, asigurarile de sanatate. In acest fel, randamentul a crescut si s-a diminuat riscul de frauda, sustin oficialii companiei. Daca aceasta va duce la o diminuare a costurilor de exploatare, facand organizatia mai puternica, Jamii Bora a declarat ca ar putea reduce marimea imprumutului mediu si, chiar si in aceste conditii, tot nu ar scadea sub pragul de rentabilitate.
"Aceasta tehnologie a generat mult entuziasm", a precizat Munro, adaugand ca "utilizand o tehnologie revolutionara, avem capacitatea de a ajunge la cei saraci, pastrandu-ne totusi viabilitatea financiara. Cele mai multe organizatii maresc nivelul dobanzilor. Noi, insa, refuzam sa-i abandonam pe cei saraci. De altfel, acei saraci suntem noi, pentru ca intreg personalul nostru este recrutat dintre membrii organizatiei noastre".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO