Business Hi-Tech

In spatele valului de mesaje electronice nedorite sta o industrie profitabila. Acum si in Romania

09.06.2004, 00:00 76



De cate ori nu v-ati deschis casuta de e-mail constatand ca e plina de mesaje electronice nedorite, care va invita sa cumparati un produs de care nu aveti nevoie? Daca acest lucru v-a enervat, ar trebui sa stiti ca, la fiecare 1.000 de astfel de mesaje 100 sunt citite iar 5-10 sunt urmate de o comanda platita cu cash. In conditiile in care spam-ul reprezinta acum 70% din totalul mesajelor e-mail trimise la nivel mondial, va puteti imagina ce incasari produce acest sistem de vanzari, scos in afara legii atat in SUA, cat si in Europa.





Pagubele cresc de la an la an



Numai mesajele care sosesc nepoftite in casutele de e-mail ale romanilor provoaca, anual, pagube de 269,1 milioane de dolari, sustine BitDefender AntiSpam, divizia specializata a companiei Softwin. De altfel, anul trecut, pierderile de la nivel mondial au fost de peste 81,2 miliarde de dolari, cu 56% mai mult fata de 2002. Pierderile se calculeaza in timp pierdut, productivitate redusa, dar si comenzi propriu-zise pierdute de marii producatori in favoarea firmelor fantoma care isi promoveaza astfel produsele si serviciile. Sa nu mai vorbim de pacalelile prin care acesti pirati ai Internetului fura informatii de acces la conturi bancare, date de identitate sau alte informatii de gen.



In Romania exista circa 3,13 milioane de utilizatori de Internet, care petrec aproape 10% din timpul lor zilnic de lucru pentru a sterge e-mail-urile de la persoane sau organizatii necunoscute, spune BitDefender. La nivel mondial, timpul petrecut pentru stergerea mesajelor spam merge deja spre 30% din totalul timpului petrecut cu acest popular sistem de comunicare.



Mesajele denumite generic "spam" sunt o pacoste atat pentru utilizatori, cat si pentru furnizorii de Internet, din cauza spatiului ocupat pe serverele de mail, a traficului intern inutil pentru livrarea lor, precum si a distragerii atentiei destinatarilor.





Reteta spam: castiguri fara nici o investitie



Ce este, de fapt, un "spammer"? Sa zicem ca cineva primeste o reteta de sarmale de la bunica si-i vine ideea sa o vanda cu 50.000 de lei. Drept urmare, trimite 100 de e-mail-uri de genul "Aceste sarmale au un gust divin. Poti sa ai reteta cu doar 50.000 de lei". Rezultatul acestor scrisori ar putea fi doua comenzi, din care respectivul castiga 100.000 de lei fara sa fi investit mai nimic (doar accesul la Internet). Ce se intampla insa daca ar trimite 1.000 de e-mail-uri? Sau un milion?



Nu toti spammerii au insa afaceri proprii. Foarte multi sunt angajati pentru a promova produsele unor companii, care prefera aceasta metoda intrucat spam-ul are, cel putin teoretic, o audienta mult mai mare si costa mult mai putin decat o reclama cumparata la orice televiziune din lume. In ceea ce priveste adresele de e-mail, spammerii si le iau direct din bazele de date specializate, care traiesc din vanzarea de astfel de adrese. Nimeni nu garanteaza ca acele adrese sunt valabile sau ca le citeste cinva. Dar cand trimiti un milion de mesaje pe zi, rata de raspuns este de peste 1 la mie, spun specialistii.





"Firme" specializate in spam



Deoarece spam-ul se bucura de un succes nebun, mai multi intreprinzatori au deschis companii al caror singur domeniu de activitate este trimiterea de mesaje electronice. Ei vand pachete de adrese, incepand de la 5.000 de bucati, pentru cativa dolari. Una din cele mai bune oferte de acest gen promite trimiterea a 25 de milioane de mesaje pentru 25 de dolari. Bineinteles, si aceste oferte vin tot prin spam. Dar tranzactiile se desfasoara cel mai adesea pe site-ul de licitatii online eBay.



La noi, recent au aparut CD-uri cu adrese romanesti. Un astfel de CD costa 150.000 de lei si contine cam 15.000 de adrese. Legislatie exista in acest sens, insa deocamdata nu exista nici un caz pe rol in privinta spam-ului. Mai mult, majoritatea spammerilor se agata de o chichita juridica, care spune ca ei au dreptul sa trimita mesaje daca adresa de e-mail este postata intr-un forum sau o pagina de Internet care contin teme de discutie similare.



Recent, site-urile romanesti de anunturi gratuite sunt pline de mesaje prin care spammerii isi cauta colaboratori care sa-i ajute sa trimita milioane de mail-uri zilnic. Ei sustin ca ofera intre 3 centi si un dolar pentru fiecare depesa electronica trimisa. Afacerea pare rentabila, iar pe aceia care vor sa se faca spammeri in Romania nu-i poate opri, deocamdata, decat eventualul respect pentru destinatarul care va fi nevoit sa stearga zeci de e-mail-uri in fiecare zi.





Sunca la conserva



"Spam", conform Oxford English Dictionary, este derivat din "spiced ham" care se traduce "sunca condimentata". Acest cuvant este protejat prin copyright, fiind folosit de o companie care produce conserve de sunca. Cum a ajuns el sa descrie multitudinea de reclame transmise prin intermediul Internetului nimeni nu stie. Ce se cunoaste este ca spam-ul a fost inventat in 1994 de catre Laurence Canter, care, folosind computerul personal, a trimis in cateva ore aproximativ 6.000 de mail-uri incercand sa-si ajute sotia, de profesie avocat.





Un record nedorit: 2 miliarde intr-o zi



Poluarea informationala provocata de spammeri a creat deja numeroase probleme furnizorilor de Internet, acestia fiind obligati sa le blocheze mesajele pentru a-si proteja clientii de tot soiul de informatii inutile. Recordul de spam-uri a fost atins in luna mai 2003, cand compania AOL, cel mai mare furnizor de Internet din lume, a oprit in jur de 2 miliarde de mesaje intr-o singura zi, cu alte cuvinte o medie de 88 de mesaje pe abonat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO