Business Hi-Tech

In era noilor tehnologii, regulile si actorii se schimba

08.09.2000, 00:00 31



Intr-o lume a noilor tehnologii, a vitezei masurate in kilobiti pe secunda, corporatia trece printr-o tranformare radicala care a fost numita de unii economisti "Noua Revolutie Industriala".

Revolutia a inceput sa se faca simtita in aproape fiecare colt al lumii si o data cu acest proces se rescriu reguli care au fost stabilite cu mult timp in urma de giganti ai Erei Industriale precum Henry Ford sau Alfred P. Sloan Jr. (arhitectul companiei General Motors).

Corporatia secolului XXI, care a inceput deja sa se intrezareasca, va fi, in multe privinte, exact opusul organizatiilor care au contribuit la aparitia ei. Schimbarea va fi profunda si fundamentala, spun expertii.

Pentru a supravietui si pentru a prospera in peisajul de afaceri al secolului XXI, managerii va trebui sa elaboreze o serie de noi reguli.

Nu demult conducatorii companiilor stiau, spre exemplu, ca dezvoltarea unor proiecte de mare amplitudine si pe termen lung era garantia obtinerii unui avantaj competitiv. In acest nou secol, succesul va reveni companiilor care vor incheia cat mai multe parteneriate si nu celor care isi vor adauga active suplimentare in balantele contabile.

Inainte ca Internetul sa stabileasca noi reguli in majoritatea sectoarelor de activitate, liderii marilor companii se ghidau dupa principiul: fa-ti cat mai multi dusmani ca sa ai un succes cat mai mare.

In anii care urmeaza, cel putin pana cand o alta revolutie industriala va avea loc, cel mai aprig rival al unei companii poate deveni oricand cel mai important colaborator iar companiile vor avea o existenta efemera pe plan international.

Menirea celor mai multe va consta in realizarea si dezvoltarea de noi tehnologii sau de noi produse. Dupa un timp, dupa ce-si vor fi indeplinit misiunea, acestea vor fi absorbite de catre societatile-sponsor.

In ce mod va schimba noua economie corporatia secolului XXI? Primele organizatii reprezentante ale noului val au inceput sa apara iar specilaistii le-au gasit deja cateva caracteristici definitorii.

Organigrama unei companii mari din economia traditionala arata de cele mai multe ori ca o piramida la baza careia stau angajatii obisnuiti, pe treptele urmatoare gasindu-se directorii sau angajatii cu functii de rapundere din ce in ce mai importante iar la varful structurii este plasat directorul general.

Corporatia secolului XXI va avea o structura similara cu web-ul: o retea complicata care leaga partenerii de afaceri, angajatii, contractorii externi, furnizorii si clientii. Astfel, dezvoltarea nu va fi posibila decat prin interdependenta.

Putine firme vor incerca sa detina controlul asupra tuturor activitatilor care conduc la producerea unui bun. De la cercetare si pana la service-ul post-vanzare, aproape fiecare activitate specifica va fi directionata catre companii partenere care vor eficientiza extrem de mult intregul proces de productie.

"Companiile vor avea o structura moleculara si mai fluida. Vor exista divizii autonome conectate intre ele prin intermediul retelelor de comunicatii", este de parere Don Tapscott, autor al lucrarii Digital Capital.

Compania secolului XXI nu va avea o forma ideala.

Unele vor fi complet virtuale, dependente in intregime de reteaua de furnizori, producatori si distribuitori. Altele se vor structura diferit. Cateva dintre firmele de mare succes vor fi mici si extrem de specializate, altele vor fi adevarati giganti atat ca marime cat si din punctul de vedere al complexitatii.

Unele vor avea o existenta egala cu perioada de timp pana la aparitia pe piata a unui nou produs in domeniul in care ele activeaza. Restul vor fi cele care le absorb pe primele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO