Business Hi-Tech

Google si Sun au batut palma si le fac cu ochiul clientilor Microsoft

07.10.2005, 19:14 15

Compania cu cel mai mare potential in noua era digitala a Internetului, asa cum este considerata Google de majoritatea analistilor, a facut o alianta cu producatorul de tehnologie Sun Microsystems prin care ataca cel mai mare producator de software din lume - Microsoft.

Eric Schmidt, directorul executiv al Google, si Scott McNealy, omologul sau de la Sun, au aparut in fata jurnalistilor pentru a prezenta noua strategie comuna. Si, desi amanuntele au fost destul de vagi, Bill Gates poate sa inceapa sa-si faca griji, comenteaza presa internationala.

In ce consta, mai exact, acordul dintre cele doua companii? Sun va include aplicatia Google Toolbar (care contine o colectie de servicii oferite de Google, inclusiv cautare online) in pachetul Java, cea mai de succes platforma software a sa, despre care McNealy spune ca ruleaza pe 2,5 miliarde de gadgeturi din toata lumea (inclusiv pe 700 de milioane de PC-uri).

"Acesta este un acord strategic pentru Google", a spus Schmidt, citat de The New York Times. "Google si Java sunt doua dintre cele mai recunoscute branduri din lumea tehnologiei pentru ca le ofera utilizatorilor servicii care le fac viata mai usoara pe Internet", a mai spus el.

Astfel, Google isi va extinde dintr-un foc piata de "desfacere" pentru Toolbar-ul sau, pentru ca Java este descarcata de 20 de milioane de utilizatori in fiecare luna. Totodata, Google a anuntat ca va deveni un client mai important pentru produsele hardware ale Sun. De asemenea, Google a primit dreptul de a lucra pentru dezvoltarea produselor Sun. Majoritatea produselor Sun au la baza tehnologie open-source (oricine poate sa modifice total sau partial software-ul pentru a-l imbunatati, iar distributia se face la preturi foarte reduse sau chiar gratis - n.r.).

"Tehnologiile gratuite si cele open-source, asa cum sunt OpenOffice, OpenSolaris si Java nu au fost niciodata mai stabile si mai de incredere ca astazi", a spus Scott McNealy, director executiv al Sun. "Faptul ca vom colabora cu Google face ca produsele noastre sa fie disponibile pentru mai multi utilizatori, le da acestora mai multe variante si extinde participarea oamenilor la era digitala", a spus el. Intr-un recent discurs tinut la San Francisco cu ocazia conferintei anuale Oracle OpenWorld, McNealy a facut referire la aceeasi tema a participarii, spunand ca unul din scopurile principale ale companiei pe care o conduce este sa reduca asa-numita "divizare digitala" (digital divide) la nivel mondial.

Insa anuntul care le-a dat probabil fiori oficialilor Microsoft a facut referire la intentia Google de a publica online suita de programe pentru birou OpenOffice (o alternativa la Microsoft Office - n.r.) a celor de la Sun, spun analistii. Schmidt si McNealy au rezistat eroic reporterilor care i-au asaltat cu intrebari si nu au dat detalii despre cum va arata mai exact acest parteneriat.

Intrebat de mai multe ori daca Google va transforma OpenOffice intr-un serviciu disponibil gratuit pe Internet, Schmidt s-a eschivat spunand doar ca "in lumea moderna a retelelor de computere, granitele devin mai putin evidente".

La ce s-ar fi putut referi oficialul Google? Un model de evolutie a Internetului, sustinut de multi specialisti, spune ca in viitor computerele personale nu vor mai fi la fel de puternice ca astazi, pentru ca vor fi conectate prin Internet la diversi furnizori de aplicatii si servicii care se vor ocupa de tot - vor da acces la Internet, la programe de editare de text sau de prelucrare grafica, de exemplu, dar vor oferi si spatiu pentru stocarea fisierelor. Astfel, computerul de acasa va deveni un simplu terminal, ieftin, de la care se trimit comenzi catre un server central.

Colaborarea dintre cele doua companii va mari cu siguranta vizibilitatea suitei OpenOffice, care contine si programe alternative la Word, PowerPoint si Excel, dupa ce Sun s-a chinuit ani in sir fara succes sa contracareze Office-ul lui Bill Gates, scrie The New York Times. Desi Schmidt nu a dorit sa comenteze prea mult strategia, el a spus ca "se lucreaza pentru a extinde aria de distributie" a Open Office, scrie publicatia americana.

Intrebat daca noul acord este indreptat direct impotriva Microsoft, McNealy a ocolit un raspuns direct. "Vrem sa crestem si sa sporim veniturile, profitul si clientii", a spus el.

"Acesta poate fi primul pas al cursei pe care Google a inceput-o in urmarirea Microsoft", a spus un analist de la Harrod''s Creek citat de publicatia online Mercury News. El este de parere ca Google a reusit sa construiasca o retea de computere mult mai puternica si mai eficienta decat rivalii sai si, chiar daca momentan aceasta retea este folosita in principal doar pentru a oferi raspunsuri in fractiuni de secunda la cautarile online ale "internautilor", in viitor ea poate servi la o multitudine de alte servicii. Inclusiv editare de text intr-un pachet de aplicatii pentru birou care sa atace frontal produsul cel mai de pret al Microsoft - suita Office. Conform BBC, Office aduce cele mai multe venituri pentru Microsoft, anul trecut acestea atingand 11 miliarde de dolari (9,2 mld. euro).

Scott McNealy a inceput deja, conform stilului sau caustic, sa atace piedestalul lui Bill Gates. "Sa pui o multime de software pe un PC este atat de invechit... e o practica a mileniului trecut", a spus el cu ocazia anuntarii noului parteneriat cu Google. Oficialii Sun si Google nu au dorit sa dea detalii despre partea financiara a intelegerii, spunand doar ca se asteapta sa genereze venituri substantiale. "Vor fi sume mari de bani care vor circula in ambele sensuri daca facem treaba asta cum trebuie", a spus McNealy.

Ca parte a efortului sau de a imbunatati imaginea Sun, McNealy a spus si ca intentioneaza o revigorare a companiei la bursa americana, acolo unde Google are o pozitie extrem de puternica.

Speculatiile care au urmat anuntarii acordului Sun-Google ar fi putut sa duca la o crestere rapida a stocului de actiuni al celor doua companii, insa investitorii au fost cu siguranta dezamagiti de lipsa detaliilor amanuntite despre noua strategie, scrie The New York Times.

Analistii sunt in general de parere ca, desi intelegerea va da foarte probabil rezultate notabile in urmatorii cativa ani, pe termen scurt este deocamdata greu de spus ca ea reprezinta mai mult decat un simplu acord de distributie. "E clar ca Google si Sun pot scoate multe lucruri bune din aceasta colaborare, dar ceea ce avem astazi este doar o promovare de software de tip toolbar", a spus un analist al Pacific Crest Securities citat de publicatia americana. "Nu exista prea multa substanta". Totusi, a spus el, colaborarea ar putea duce la o mai buna integrare intre toolbar-ul Google si tehnologia Java, ceea ce s-ar putea dovedi un avantaj major pentru Google. "Dar, deocamdata, astea sunt doar speculatii".

Si alti analisti sustin acest punct de vedere: Microsoft ramane un adversar formidabil, spune un analist al Goldman Sachs, citat de presa internationala. "Microsoft Office este deja un standard pe piata corporate si multi utilizatori il folosesc si acasa", a notat el. Seful Sun sustine ca nici nu si-a propus ca prim obiectiv sa detroneze Microsoft.

"Ideea acestui parteneriat este ca atat Sun, cat si Google sunt companii dedicate software-ului privit ca serviciu si retelei informatice privite ca un singur computer".

O declaratie modesta, dar, in cele din urma, doar o declaratie. Mai mult ca sigur ca McNealy abia asteapta un motiv sa ironizeze o data in plus Microsoft.



Microsoft, o companie in criza "varstei mijlocii"?

Steve Ballmer, directorul executiv si "inima" companiei Microsoft, asa cum este numit de presa vulcanicul oficial al celui mai mare producator de software din lume, a iesit din nou la rampa recent, pentru a-i anima pe cei 10.000 de angajati adunati intr-o imensa sala de conferinte din Atlanta. Totusi, entuziasmul sau nu poate ascunde un adevar destul de deranjant - Microsoft a inceput sa piarda viteza, comenteaza revista Forbes.

"Oamenii tin scorul intr-un mod simplu. Miliarde! Miliarde! Miliarde! Daca vreti sa crestem, orice lucru care rimeaza cu ''miliarde'' este foarte bun", a strigat Ballmer catre sala. Multimea il adora, insa adevarul este ca Microsoft este o companie care a crescut mult in dimensiuni, este mai greu de administrat si mai putin profitabila decat acum cinci ani, scrie Forbes. Vanzarile au crescut cu 73% in cinci ani, dar profitul a crescut doar cu 30%. Cheltuielile cu salariile s-au dublat in sase ani. In anul fiscal abia incheiat vanzarile au crescut cu 8%, primul an in care compania a raportat o crestere de o singura cifra procentuala.

In aceasta perioada dura prin care trece Sillicon Valley dupa recesiunea din anii 2000, Microsoft, in varsta de 30 de ani, pare sa treaca prin criza varstei mijlocii, comenteaza publicatia citata. Compania se bazeaza pe omniprezentul sistem de operare Windows si pe pachetul de aplicatii pentru desktop - produse scoase pe piata in urma cu zece ani - care ii aduc 80% din vanzari si 140% din profit. Produse mai noi precum consola de jocuri video Xbox, serviciul online de mesagerie MSN, software-ul pentru industria wireless si cel pentru companiile mici si mijlocii au adunat pierderi de 7 mld. $ in patru ani. Si totusi, Ballmer este mai vehement ca niciodata. "Lumea trebuie sa-si aminteasca faptul ca nimic nu poate sta in calea noastra. Capacitatea noastra de a invata este uimitoare".

Intr-adevar, in multe domenii Microsoft pare invincibila, comenteaza presa internationala. Cel putin din punct de vedere financiar, compania este un gigant - desi a platit dividende de 32 mld. $ (26 mld. euro) anul trecut, inca are o rezerva de 40 mld. $ in vistierie (33 mld. euro). A avut profit net de peste 12 mld. $ (9,6 mld. euro) si vanzari de aproape 40 mld. $ (33 mld. euro) anul trecut. Are o valoare de piata de aproape 290 mld. $ (243 mld. euro), adica mai mult decat dublu fata de urmatorul rival din domeniul tehnologiei, IBM (130 mld. dolari - 109 mld. euro).

Iar acum, Microsoft are o forta de executie atat de mare incat oricand se poate impune pe oricare din sectoarele pe care rivalii sai, mai ales Google, au luat deocamdata avans, sunt de parere unii analisti. Fie ca e vorba de jocuri video, cautare online sau software pentru servere, Microsoft este considerat de specialisti drept "cel mai mare start-up (companie debutanta - n.r.) din lume".

Totusi, Ballmer mai are de demonstrat ca poate face pasul de la potential la realitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO