Business Hi-Tech

Google este acuzat din nou de practici anticoncurenţiale

Foto: AFP

Foto: AFP

Autor: Andreea Anghel

10.04.2013, 00:04 315

Gigantul american Google, operatorul celui mai utilizat motor de căutare online din lume, este din nou subiectul unor acuzaţii care fac referire la practici de concurenţă neloială în Europa.

Un grup de competitori ai Google, care s-a denumit Fairsearch Europe, din care fac parte companii precum Nokia, Microsoft sau Oracle, a înaintat reglementatorilor anti­trust ai Uniunii Europene o petiţie prin care acuză Google că se foloseşte de software-ul Android de pe aproximativ 70% din smartphone-urile pe care este instalat „ca o modalitate înşelătoare de a crea avantaje aplicaţiilor cheie din magazinul Google“, a spus Thomas Vinje, avocatul grupului Fair­search Europe.

De exemplu, producătorii de telefoane mobile, precum Nokia, dacă sunt de acord să folosească sistemul de operare Android pe smartphone-urile lor şi vor să aibă preinstalate aplicaţii precum YouTube sau Google Maps, sunt obligaţi prin condiţiile contractuale să plaseze aplicaţiile Google în poziţii vizibile pe desktop-ul smartphone-urilor.

„Google se foloseşte de sistemul său de operare, care devine un fel de «cal troian», adică înşeală partenerii pentru a monopoliza piaţa dispozitivelor mobile şi a controla datele personale ale utilizatorilor“, a adăugat Vinje.

Potrivit directorului autorităţii europene antitrust, Joaquín Almunia, Google a înaintat propuneri de soluţionare a acuzaţiilor aduse practicilor sale. Almunia speră că gigantul american va implementa o soluţie de diferenţiere a serviciilor sale de cele ale competitorilor, care ar putea furniza rezultate mai bune utilizatorilor. 

Comisia Europeană a deschis ancheta împotriva practicilor de concurenţă neloială ale Google în noiembrie 2010. Investigaţia s-a concentrat în jurul discuţiei potrivit căreia Google ar profita neloial de dominaţia sa pe piaţa motoarelor de căutare şi ar promova preferenţial trimiterile către serviciile sale, precum Google Maps. În Europa Google deţine peste 90% din piaţa motoarelor de căutare, în timp ce în America deţine 70%.

Anul trecut în luna mai, Comisia Europeană a sugerat ca Google să propună schimbări pe care să le implementeze în căutările pe internet astfel încât să se rezolve situaţia. De atunci, Google şi reprezentanţii CE au negociat asupra schim­bărilor ce ar trebui să aibă loc, dar până acum, Google nu a schimbat nimic. „Rezultatele căutării marca Google trebuie să fie diferenţiate de cele ale competitorilor. Google foloseşte pasaje de informaţii de pe alte motoare de căutare web în cău­tările sale, fără a avea permisiunea s-o facă“, a spus Almunia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO