Business Hi-Tech

Giganţii industriei IT vor introduce noi metode de autentificare

Apple a introdus deja tehnologia identificării prin amprentă în noul iPhone 5S. AFP/Mediafax Foto

Apple a introdus deja tehnologia identificării prin amprentă în noul iPhone 5S. AFP/Mediafax Foto

Autor: Adrian Seceleanu

16.09.2013, 21:14 396

Problema fundamentală a parolelor este aceea că ele sunt eficiente doar dacă sunt lungi, complicate şi sunt schimbate frecvent - dar cum tocmai aceste parole sunt de regulă şi imposibil de reţinut de către angajaţi - giganţii din industria de IT lucrează la noi sisteme de autentificare prin amprente sau cu noi echipamente sofisticate, în care parolele să dispară, scrie Wall Street Journal.

Apple, care a cumpărat anul trecut AuthenTec - o companie specializată în dezvoltarea unei tehnologii de autentificare prin intermediul amprentelor - a introdus această tehnologie în noul smartphone iPhone 5S, care va ajunge pe piaţă în câteva zile. Pe de altă parte, Microsoft a anunţat de asemenea că noua variantă a sistemului de operare Windows 8 va fi optimizată pentru autentificare prin date biometrice.

Însă, pe de altă parte, şi companii printre care Google, PayPal sau Lenovo au format o alianţă, denumită FIDO - Fast Identity Online Alliance, care urmăreşte dezvoltarea unor standarde la nivel de industrie pentru utilizarea datelor biometrice.

Google experimentează de altfel un nou tip de echipament, creat de compania Yu­bi­co, care generează parole temporare care pot fi utilizate ca o a doua formă de autentificare. Spre deosebire de echipamentele tradiţionale care generează parole numerice aleatorii, pe care apoi utilizatorii trebuie să le introducă pe computere, telefoane sau tablete, noul gadget produs de Yubico poate fi pur şi simplu conectat la portul USB al computerului sau apropiat de telefonul mobil dacă acesta include NFC (Near Field Com­munication), o tehnologie care permite comunicarea între diferite echipamente dacă acestea sunt atinse unele de altele. Odată ce conexiunea este realizată, utilizatorul este autentificat, fără a mai fi nevoie ca utilizatorii să introducă parola.

Google testează în prezent aceste echipamente în interiorul companiei dar are în plan să le ofere anul viitor spre vânzare consumatorilor ca o metodă alternativă de autentificare securizată la serviciile furnizate de companie.

Nu sunt singurele alternative testate în acest moment pe piaţă. Compania spaniolă Agnitio SL, care dezvoltă aplicaţii de recunoaştere a vocii utilizate de agenţii guvernamentale, a realizat un sistem care le permite lucrătorilor să se autentifice prin rostirea unei fraze. Compania britanică PixelPin vrea pe de altă parte să înlocuiască parolele cu poze. Cum ar urma să funcţioneze „sistemul“? Iniţial utilizatorul alege o poză, a soţiei de exemplu. Apoi, utilizatorul trebuie să apese, într-o ordine anume, în anu­mite zone ale fotografiei, într-o ordine stabilită anterior, pentru a se autentifica. O fotografie este mai uşor de ţinut minte decât o parolă de tip text, crede cofondatorul PixelPin Geoff Anderson.

În condiţiile în care cea mai mare parte a noilor echipamente mobile au un microfon, o cameră foto şi pot indica şi locaţia utilizatorilor, peisajul soluţiilor de securitate s-ar putea schimba rapid în următorii ani.

„Autentificarea cu date biometrice va deveni semnificativ mai populară iar motorul acestei schimbări este reprezentat de echipamentele mobile de calcul“, a declarat Ant Allan, vicepreşedinte pentru cercetare al Gartner.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 17.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO