Business Hi-Tech

Gadgeturile viitorului, dificil de anticipat

08.09.2004, 00:00 37



A prezice care tehnologii vor deveni parte componenta a vietii de zi cu zi in viitor este extrem de dificilm, chiar si pentru vizionarii industriei IT.



Unele dintre cele mai cunoscute inovatii, precum Internetul, au devenit treptat un accesoriu indispensabil al oamenilor de pretutindeni, desi initial se credea ca ele nu vor fi folosite decat in cercetare si de catre guverne.



In mod asemanator, putini au prezis amploarea pe care o vor lua mesajele scrise (SMS), in conditiile in care astazi sute de milioane de oameni de pe intreg globul isi folosesc telefoanele mobile pentru a trimite astfel de mesaje. Uneori, conform celor spuse de analistii de la Gartner, un gadget sau o noua tehnologie are nevoie doar de o idee propulsiva care sa il transforme in ceva de care pana si bunicii nostri au auzit. Insa alteori, o idee inovatoare se poate scufunda in uitare, pentru a renaste intr-un nou context.





Pe varful valului



In lumea buna, lansarea unui produs este precedata de un val de publicitate care de foarte multe ori poate sa "inece" produsul. Acest "tam-tam" mediatic este cunoscut sub numele de "hype". Pentru a contoriza succesul de care se bucura tehnologiile, specialistii de la Gartner au dezvoltat ceea ce ei numesc "ciclul hype-ului tehnologic". "Cu cativa ani in urma, analistii nostri au observat ca orice noua tehnologie urmeaza un traseu predeterminat", a explicat un analist Gartner. "De fiecare data cand apare ceva nou, el este insotit de un entuziasm nemaivazut, urmat insa de deziluzie", a spus ea. De regula totusi, produsele noi isi gasesc ulterior locul lor pe piata. Aceasta schema s-a petrecut atat de des incat a devenit un veritabil model. In cadrul unei curbe de dezvoltare, ciclul hype-ului incearca sa prezica unde se indreapta noile tehnologii: in buzunarele si sufrageriile noastre sau la fiare vechi. Totul incepe cu un impuls tehnologic reprezentat de o descoperire sau de un eveniment ce genereaza publicitate, publicul larg luand astfel contact cu gadgetul sau tehnologia in cauza.



O suprapopularizare are loc in cazul tuturor inovatiilor tehnologice. Inevitabil aceasta duce la un trend descendent, asemenea unei deziluzii a publicului. Desi totul seamana cu o lupta autentica, cele mai sus descrise se petrec de fiecare data cand tehnologia nu-si indeplineste promisiunile. Pe masura ce oamenii cunosc noile produse, acestea incep sa urce un traseu ascendent pentru a ajunge in stadiul final, pe varful valului, dobandind astfel succes de piata.



Cel mai bun exemplu este reprezentat de celebrul iPod-ul si magazinul online iTunes, ambele de la Apple, care au generat o crestere exploziva a vanzarilor a echipamentelor pentru ascultarea muzicii in format digital. Impactul celor doua produse a fost mai mare decat ar fi preconizat oricine. Succesul iTunes a dus la o popularitate crescuta a iPod si, impreuna, la succesul altor playere digitale de muzica. In ziua de azi, oamenii sunt mai familiarizati cu tehnologia si exista mult mai multe servicii prin care ei pot cumpara muzica. iPod-urile au schimbat pana si denumirea acestor ciudate dispozitive care nu folosesc nici CD-uri nici casete. "Acum un an le numeam MP3-playere si ne asteptam sa atinga varful de productivitate in 4-5 ani", spunea analistul Gartner. "Acum le numim playere digitale si abia au iesit din ceea ce numim etapa deziluziei. Prognozasem in 2003 ca ele vor atinge respectivul nivel maxim intr-o perioada de 5-10 ani. Insa acum suntem convinsi ca vor fi "pe val" in numai 2-5 ani", a conchis el.





La ce sa ne asteptam



Uneori, spun analistii americani, o tehnologie are parte de un hype atat de puternic incat niciodata nu poate confirma asteptarile. Ideea propulsiva poate fi foarte buna, dar momentul lansarii ei poate sa nu fie cel corect, la fel de bine cum politicile de marketing pot fi gresite. Ar mai fi, desigur, si alte impedimente, precum o conexiune Internet prea slaba sau lipsa unui iTunes pentru iPod. "Daca iPod-ul a propulsat playerele digitale in prima linie, caminul fiecaruia va fi locul unde se va da urmatoarea batalie tehnologica," spune Gartner.



Centrele media digitale, care iti ofera tot ce ai nevoie pentru divertisment in propria sufragerie, sunt inca la inceput. In curand, publicul va astepta mult de la aceste produse inovatoare. Daca vor deveni la fel de indispensabile precum televizoarele, ramane o chestiune ce va fi decisa de felul in care ele sunt controlate: fie de catre un calculator central, fie de dispozitive separate conectate intr-o retea. "Credem ca ele vor evolua si vor arata cu totul altfel fata de infatisarea actuala. Lucrurile par promitatoare insa se duce un veritabil razboi intre companiile producatoare de PC-uri si cele care se ocupa de electronicele propriu-zise cu privire la cine va fi creierul centrului media", a explicat analistul. Cutia tehnologica perfecta nu a aparut inca.



Totusi, daca e sa ne gandim la urmatorii doi ani, un lucru e sigur: in mana noastra va exista mult mai multa putere decat cea oferita acum de banala telecomanda.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO