Business Hi-Tech

Executivii fug de bloguri

02.08.2006, 19:03 18

Directorii executivi tind sa evite activitatile care le par a fi de un risc major: saritul cu parasuta, scufundarile, motociclismul si blogging-ul (jurnalele online), scrie The New York Times.
In urma cu doi ani, Jonathan I. Schwartz, pe atunci presedinte si director de operatiuni la Sun Microsystems, si-a asumat riscurile si a inaugurat un blog care l-a facut cel mai puternic executiv din companie, care se aventura pe o platforma publica cu o asemenea vizibilitate. "Hei, viata e scurta", a scris el in prima zi, ca si cum ar fi intentionat sa sara dintr-un avion. De altfel, titlul primului sau mesaj de pe blog a fost "Mai intai capul". Schwartz s-a dovedit a fi natural, a comentat evolutii din industria computerelor, a promovat valorile Sun si nu a ezitat sa-si ciupeasca adversarii. Stilul informal si consistenta mesajelor l-au facut rapid vizibil.
Cand Schwartz a fost promovat in primavara acestui an in fruntea companiei Sun, el a devenit automat membrul unui grup de elita, unul dintre executivii unei companii membre a Fortune 500 (topul celor mai bogate 500 de companii) care detin un blog, el fiind singurul membru activ.
Unde sunt ceilalti? Pietele de capital functioneaza la capacitate maxima atunci cand fluxul de informatii dinspre companii este puternic si continuu. Schwartz a dovedit, cu abilitate, ca pentru directorii executivi interesati sincer sa dezvolte fluxul de informatii catre cel mai mare numar posibil de actionari, un blog poate fi o adevarata minune.
Multe companii s-au grabit sa afirme ca intentiile lor sunt sa se apropie de investitori sau sa sustina ca incurajeaza blogging-ul in randul angajatilor. Microsoft, spre exemplu, a declarat ca are un numar impresionant, de 3.000 de angajati, care sustin jurnale online pe site-ul companiei. Dar faptul ca directorul executiv Microsoft, Steven Ballmer, si actualul presedinte si fost executiv, Bill Gates, au ales sa nu detina un astfel de jurnal asterne o tacere stanjenitoare la nivelul managementului Microsoft.
Ballmer nu este singura absenta notabila. Alti executivi din industria computerelor, domeniul cel mai familiar cu tehnologia, lipsesc de asemenea. Cei care doresc sa citeasca un blog administrat de Steven P. Jobs, director executiv al Apple Computers, trebuie sa se astepte la o parodie, "Viata secreta a lui Steve Jobs", scrisa de un anonim de pe Internet.
In afara domeniului, doar o singura companie membra Fortune 500 detine un CEO, care se autointituleaza blogger, John P. Mackey, CEO la Whole Foods Market. Mackey a scris in total sase mesaje de-a lungul a sase luni, acestea reprezentand insa discursuri si interviuri si alte materiale similare create initial pentru alte scopuri. Folosirea aplicatiilor de blogging pentru a afisa un document duplicat odata la doua luni nu e in niciun caz ceea ce face un blogger adevarat.
Prin contrast, Schwartz si-a postat gandurile, majoritatea pe fuga, de cinci ori pe luna timp de doi ani. De-a lungul timpului, el a castigat credibilitate prin dorinta sa de a-si publica, fara retineri, in timp real, meditatiile. El a avut nevoie de aceasta credibilitate, atunci cand a incercat sa ofere o nota pozitiva rezultatelor financiare trimestriale ale companiei Sun, primul raport de acest gen trait de Schwartz in calitate de director executiv. Sun a anuntat din nou pierderi, asa cum a facut-o si in ultimii cinci ani fiscali.
Blogul unui CEO nu trebuie privit neaparat ca pe un sport extrem. Exemplul lui Jonathan Schwartz dovedeste ca blogging-ul se potriveste in mod natural cu programul saptamanal al unui director executiv. "Principala mea misiune e sa fiu un om deschis comunicarii", a declarat Schwartz pentru The New York Times. "Nu inteleg de ce un director executiv nu detine un blog daca este intr-adevar dedicat unei comunicari deschise cu actionarii", a adaugat el.
Presupunand ca ceilalti directori executivi doresc sa isi faca intentiile la fel de vizibile precum Schwartz, jurnalele online ofera un mediu foarte eficient de publicare a acestora. Schwartz, de exemplu, mentine simultan contactul cu actionarii, producatorii de software si cu potentialii clienti.
Debbie Weil, autoarea unei carti despre blog-ul pentru companii, ce urma sa fie publicata in aceasta perioada, incearca sa-i convinga pe directorii dezinteresati de blogging ca acesta i-ar putea scuti de timpul pe care il dedica schimbului de mesaje. "De ce sa nu faci asta mult mai eficient?", s-a intrebat autoarea. "In locul schimbului de mesaje intre doar doua persoane, de ce sa nu raspunzi mai multor oameni in acelasi timp?"
Executivii americani sunt obisnuiti sa depinda de ofiterii de presa care sa le scrie discursurile si cartile in numele lor. Tentatia de a face acelasi lucru cu un blog poate parea irezistibila, dar nu poate avea un final fericit.
Schwartz, de exemplu, nu s-a ferit sa faca remarci acide la adresa competitorilor precum IBM, HP, Microsoft, Dell sau Red Hat. Dar "ciupiturile" au fost o demonstratie amuzanta a abilitatilor sale de "pugilist", iar toate loviturile au fost peste centura. Cand lucrurile se vor schimba din nou in industrie, iar vechii inamici devin parteneri de afaceri, nu se va putea spune despre Schwartz ca a scris ceva stanjenitor despre alte companii.

Netul, zona periculoasa pentru CEO

Doar doi sefi din randul companiilor incluse in Fortune Top 500 sustin un blog, directorii generali ai marilor corporatii internationale ferindu-se de noile mijloace de comunicare online

Nici sefii companiilor IT, cei mai apropiati de lumea bloggerilor nu fac exceptie: de la Bill Gates pana la managerii Dell, HP sau IBM, niciunul nu detine un blog personal

O exceptie o reprezinta Jonathan Schwartz, seful Sun Microsystems, care si-a atras audienta si credibilitate prin mesajele sale directe, sincere si ironice la adresa competitorilor

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO