Business Hi-Tech

Ediţie specială ZF Live de la ICEEfest: „Acum începe să se spună că dacă nu eşti pe echipamente mobile nu exişti. Creşterea în digital vine indiferent de starea economiei“

Foto Victor Ciupuliga

galerie foto ICEEfest

Autor: Octavian Calei, Adrian Seceleanu

09.06.2013, 21:41 331

Reţelele sociale precum Facebook sau Twitter, publicitatea online, comerţul electronic şi plăţile pe net vor creşte puternic în următorii ani în România şi în regiune, jucând un rol din ce în ce mai important în business, au declarat invitaţii ediţiei speciale a emisiunii ZF Live, transmisă vineri de la ICEEfest, unul dintre cele mai mari evenimente dedicate internetului din Europa de Est desfăşurat în Bucureşti.

„Avem 500.000 de clienţi în fiecare lună care folosesc contul personal online pentru a-şi modifica abonamentul, pentru a pune întrebări“, a dat un exemplu Julien Ducarroz, directorul comercial al Orange, despre cât de important este online-ul în afacerile celui mai mare jucător de pe piaţa locală de telefonie mobilă. Creşterea numărului de utilizatori de internet coroborată cu ascensiunea Facebook a dus şi la schimbări în modul de a face business al companiei, a adăugat el. „Oamenii se aşteaptă să răspundem din ce în ce mai mult pe Facebook“ la întrebări în loc să mai sune la call-center, iar în acest context Orange a format o echipă dedicată care se ocupă de relaţia cu clienţii prin intermediul reţelei sociale, a adăugat Ducarroz.
 

Julien Ducarroz, director comercial al Orange România

Avem o întreagă echipă la Orange care lucrează cu Facebook pentru a comunica cu clienţii. Oamenii se aşteaptă să răspundem din ce în ce mai mult pe Facebook.

Internetul mobil creşte nebuneşte datorită creşterii numărului de smartphone-uri. Suntem nr. 1 între portalurile mobile de telecom.

Avem 500.000 de clienţi în fiecare lună care folosesc contul personal online pentru a-şi modifica abonamentul, pentru a pune întrebări.

Video streamingul creşte puternic. Facebook-ul devine o ţară în interiorul ţării.
 

Daniel Nicolescu, CEO al PayU România

Suntem într-un an de execuţie. Ne-a depăşit aşteptările numărul celor care s-au înrolat în sistemul care le permite să facă o plată cu un singur click prin stocarea datelor cardului la noi pe servere. 91% dintre clienţii PayU care folosesc magazine care au implementat acest sistem optează pentru el. Exemple Voyo.ro, elefant.ro.

Cred că avem o piaţă care a depăşit 1 mld. euro, prevedem o creştere de 30%.

Cea mai uşoară modalitate de creştere este de a aduce cumpărători noi în mediul online. Eu sper ca în următorii ani să fie o rată de creştere de 10% a pieţei, cum este pe pieţele mature cu volume mari.
 

Cristi Herghelegiu, CEO al elefant.ro

Cărţile digitale cresc mai repede decât media cărţilor tipărite. Avem peste 2.000 de titluri în format digital, în total avem 60.000. Cifra de afaceri pe anul trecut a fost de 3,6 mil. euro.

CA pe anul acesta pare desprinsă din romanele SF, avem o creştere de 3 cifre, avem o rată de creştere agresivă, de peste 100%.

Orice lucru care poate aduce un plus de valoare familiei vrem să îl adăugăm în portofoliul de servicii. RCA-ul este unul dintre aceste servicii.

Cartea înseamnă peste 80% din business. Obiectivul este ca acest domeniu să crească.

Avantajul nostru este că avem o vitrină infinită. Putem să construim un mall fără a investi o sumă enormă.

Avem sute de mii de utilizatori pe site. Ritmul de creştere este foarte susţinut.
 

Bogdana Butnar, Industry Manager al Google România

Dintre toţi oamenii care au acces în România la internet, 99% ştiu ce este YouTube şi l-au folosit. Zilnic, 50% dintre ei folosesc YouTube.

Care ar fi cinci tendinţe pentru piaţa de digital din România? Consumul nu se mai întâmplă numai pe calculator, toţi am spus acelaşi lucru: şi Facebook, PayPal, Google; ideea de încorpora gaming-ul în tot ceea ce facem; advertiserii trebuie să împace ideea de branding şi de performanţă.

Marketingul online creşte în România, interesul pentru advertising online este mai mare anul acesta dacă ne uităm la câţi oameni vin la astfel de evenimente.
 

Damien Perillat, Managing Director pentru Europa Centrală şi de Est al PayPal

Vedem un potenţial foarte bun de creştere pe piaţa din România pentru PayPal.

Potenţialul pentru România este enorm, se poate dubla în următorii 2-3 ani piaţa de comerţ electronic.

Potenţialul nostru este ridicat în România pentru că utilizatorii cumpără electronic într-un procent foarte ridicat din străinătate.
 

Mihai Pătraşcu, CEO al evomag.ro

Avem o creştere de 30% a cifrei de afaceri. Este fluctuantă faţă de alţi ani. Avem o creştere mai mare decât piaţa. Nu mai poţi să te extinzi vertical, ci orizontal. Este păcat după ce ai câştigat încrederea unui client să nu-i oferi mai multe produse.

Am avut o cifră de afaceri de aproape 14 milioane de euro anul trecut.

Facebook-ul îţi oferă avantaje extrem de mari. Poţi să urmăreşti clientul oriunde se duce. Facebook-ul vinde indirect, te ajută să-ţi creezi un brand. Investim în publicitate pe Facebook câteva mii de euro. Sunt convins că bugetul de Facebook va fi în curând egal cu cel alocat Google. 2 oameni se ocupă de Facebook la evomag.ro.
 

Jerome Chatelain, Operations Director al Nadeo-Ubisoft

PC-ul este cea mai bună platformă pentru jocuri din Europa. Suntem 7.000 de angajaţi în toată lumea, avem şi în România un birou puternic. Reţelele sociale sunt foarte importante pentru noi, este o platformă de schimb. Dacă nu ai o comunitate nu exişti, ca joc. Trebuie să ai o comunitate, să joci cu prietenii tăi.
 

Cosmin Pachiu, CEO al Mobile Fun (UTI Group)

Avem o echipă de 10 oameni, iar obiectivul nostru este să avem 3-4 aplicaţii în magazinele de aplicaţii Apple / Google în următoarele 6 luni. UTI Grup este finanţatorul nostru.

e-learning e o oportunitate atât pe plan naţional, cât şi internaţional.

Cine e interesat să facă bani ar trebui să se axeze spre securitatea datelor în mobile.

Pentru a dezvolta produse şi a merge pe piaţa globală trebuie să ai investiţii foarte puternice.

Jocurile de Facebook combinate cu partea de mobile devin interesante pentru public şi generează venituri.
 

Dan Damian, CEO al Kondiment

Şansa economiei de a creşte este să migreze spre digital.

Acum câţiva ani se spunea că dacă nu eşti pe web nu exişti, acum începe să se spună că dacă nu eşti pe echipamente mobile nu exişti.

Creşterea în digital vine indiferent de starea economiei.

Kondiment are patru linii de business: pe politică, travel, e-commerce şi eadministration. În toate zonele au fost creşteri pentru că totul, din ce în ce mai mult, merge spre online.

Anul trecut toate companiile din grup au avut afaceri cumulate de peste două milioane de euro.
 

Cătălin Clemente, director de marketing al Direct One (Seenow)

Platforma Seenow este disponibilă pe orice ecran (multiscreen), dar 84% dintre utilizatorii noştri folosesc doar un ecran. Avem aproape 100.000 de conturi.

Aşteptăm să se uniformizeze platformele mobile: Samsung are o platformă, Sony are o platformă, LG are o platformă. Poate că Google va veni cu o platformă care să fie disponibilă pe toate platformele TV, pentru că ne-ar reduce costurile de dezvoltare şi de suport pentru toate aceste platforme Smart TV diferite.
 

Adrian Boţan, director de creaţie regional, McCann Erickson

Digitalul este singurul canal media care creşte la momentul acesta, se vede şi în business.

Vârsta medie pe Facebook nu e nicidecum de 20 de ani. Adolescenţii, tinerii, deja au început să migreze către alte platforme.

Suntem în top patru pentru aplicaţii gratuite în Apple AppStore cu o aplicaţie pentru KFC.

Cred că ideea trebuie să dicteze media utilizată pentru publicitate (print, online, TV, radio etc.), nu invers.

Twitter-ul este un mediu încă subutilizat în România. În SUA este primul mediu de interacţiune după TV.

3 tendinţe anul acesta: integrare social media, second-screen, Twitter.
 

Carsten van Husen, CEO al Gameforge 4D GmbH

Cea mai mare problemă este tendinţa jucătorilor de a se muta pe jocuri pe echipamente mobile.

3 tendinţe în industria noastră sunt: jocurile gratuite; jocurile mobile încep să producă bani; jocurile pentru touch screen.

Compania noastră are peste 380 de milioane de utilizatori pentru jocuri, din peste 75 de ţări.
 

Mario Grigorescu, despre aplicaţia Medbeep

Pornind de la experienţa noastră medicală am constatat că trebuie să ne îndreptăm către online şi către mobile pentru a veni în întâmpinarea cerinţelor pacienţilor. Una dintre aplicaţii - Medbeep - disponibilă momentan doar pentru platforma Android - ajută clienţii să îşi ia corect tratamentele medicale. Pacientul primeşte alerte şi notificări la ora la care trebuie să îşi ia medicaţia. Din datele noastre 70% dintre pacienţi nu îşi iau medicaţia corect.

Am investit un an de zile şi 20.000-30.000 de euro în aplicaţie. Aplicaţia este gratuită.

Ne vom orienta către toate canalele de publicitate online - Facebook, Google pentru că este vorba de o aplicaţie online.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 10.06.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO