Business Hi-Tech

Dilema Microsoft: achizitie de amploare sau dezvoltarea unei divizii noi

11.08.2004, 00:00 18



Gigantul software Microsoft, al carui sistem de operare Windows se afla pe 95% din computerele lumii, a ajuns la limita maxima de dezvotlare a afacerii si are de ales intre doua optiuni: achizitionarea unei companii de mari dimensiuni, dar care activeaza intre-un alt domeniu, sau crearea unei divizii noi care sa incerce sa rivalizeze cu gigantii lumii IT.



Cu siguranta, Microsoft are nevoie sa isi extinda activitatea in domenii noi. Din declaratiile oficialilor companiei, se pare ca in acest moment a doua varianta este favorita. "Avem nevoie de o divizie puternica, care sa fie precum Nokia, Siemens sau Intel", a spus directorul executiv al producatorului software, Steve Ballmer. Acesta le-a explicat analistilor de pe Wall Street ca gigantul american trebuie sa gaseasca un domeniu cu crestere puternica pe care sa il exploateze, pentru ca pe partea de software pentru PC nu prea se intrezaresc oportunitati noi. Seful Microsoft a apreciat ca probabil compania va crea probabil o divizie noua, "echivalentul Nokia, Siemens sau Intel", fara a da alte detalii.



Recent, Microsoft a trebuit sa nege zvonurile ca ar intentiona sa cumpere producatorul de console si jocuri video Nintendo, unul dintre rivalii companiei pe acest segment. Zvonul a aparut dupa ce Bill Gates a declarat mai mult in gluma: "daca ma suna seful Nintendo, ma gaseste la birou".



Oricum, Microsoft a confirmat recent faptul ca a incercat sa cumpere compania software germana SAP, cel mai mare producator de aplicatii pentru mediul de afaceri la nivel mondial. Discutiile au esuat pana la urma, iar gigantul software a decis sa isi infiinteze propria divizie de software pentru afaceri, care nu a prea reusit pana acum sa se impuna pe piata.



Cert este insa ca Microsoft simte nevoia de a-si extinde activitatea, pentru a putea creste pe viitor. Ballmer a apreciat ca re-orientarea companiei nu este vitala numai pentru companie, ci si pentru motivarea noilor angajati talentati. "Oamenii inovatori nu vor sa vina sa lucreze la o companie imbatranita. Ei cauta o companie dinamica, care isi propune mereu sa schimbe lumea", a spus el.



Cresterea afacerilor Microsoft in ultimii ani s-a domolit, au confirmat specialistii in domeniu. Piata pentru principalele produse ale companiei - Windows sau Office s-a maturizat, fara a mai avea potential de crestere ridicat. Compania a raportat pe anul fiscal incheiat la 30 iuni incasari totale de 36,8 miliarde de dolari, cu 14% mai mari ca anul trecut, insa departe de ratele de crestere de 30-40 % obisnuite pentru compania americana. Oficialii Microsoft au indicat de asemenea ca pe urmatorul an fiscal incasarile vor creste probabil doar cu 5 procente.



Tocmai de aceea, planurile de extindere a activitatilor companiei l-au entuziasmat pe Steve Ballmer. "Nu ne vom da la o parte din nici un domeniu de activitate, daca consideram ca implicarea noastra acolo are sens", a spus Ballmer. Intalnirea lui cu analistii financiari a avut loc in urma anuntului ca Microsoft va incepe sa plateasca dividende actionarilor sai. Acest lucru indica faptul ca gigantul software nu mai are deocamdata loc de reinvestit acesti bani, iar in pusculita companiei s-au adunat aproape 60 de miliarde de dolari, conform publicatiei online Silicon Valley. Pachetul de dividente pe urmatorii patru ani are o valoare totala de 75 de miliarde de dolari, ceea ce inseamna ca se va cheltui binisor si din viitoarele profituri ale companiei.



Specialistii in domeniu spun ca anuntul facut de compania lui Bill Gates indica tocmai faptul ca nu va mai fi facuta vreo achizitie de amploare. Mai mult, oficialii companiei au anuntat ca anul acesta se vor investi aproape 7 miliarde de dolari in cercetare-dezvoltare, o suma astronomica pentru multe companii. Cu alte cuvinte, varianta crearii unei divizii noi ramane privilegiata pana la noi ordine.



Analistii nu au fost totusi foarte entuziasmati de anuntul privind extinderea activitatilor. "Microsoft depinde tot de computere, iar noile afaceri in care a intrat reprezinta in continuare mici fragtmente pe langa grosul incasarilor", a spus un analist Wells Fargo.



Gigantul software si-a continuat anul acesta investitiile pe piata cautarii online, in incercarea de a concura tot mai puternic liderul pietei, Google . Portalul MSN a inceput sa testeze propriul motor de cautare, iar recent a lansat versiunea beta a serviciului de indexare a principalelor stiri publicate online. Serviciul se va numi "Newsbot" si concureaza direct cu Google News.



Mai mult, dupa ce a lansat propria aplicatie CRM, acum gigantul software se pregateste sa atace piata de aplicatii antivirus, la un an dupa ce a cumparat tehnologia RAV Antivirus de la producatorul roman GeCAD Software. "Produsul va fi complet separat de Windows", a precizat Mike Nash, seful diviziei de securitate IT a Microsoft. Acest lucru inseamna ca aplicatia antivirus va intra in competitie directa cu produsele similare realizate de Symantec, McAfee, Trend Micro, Computer Associates, Sophos sau Kaspersky. De altfel, oficialii acestor companii au apreciat ca intrarea pe aceasta piata a gigantului Microsoft nu face decat sa confirme faptul ca apararea in fata valului de virusi si viermi care circula pe Internet a devenit o prioritate pentru toata lumea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO