Business Hi-Tech

Cota de piaţă a sistemelor de operare mobile în România: diferenţa dintre platformele Google şi Apple creşte

Platforma Google Android domină piaţa de smartphone-uri şi tablete din România

Platforma Google Android domină piaţa de smartphone-uri şi tablete din România

Autor: Liviu Mihai

27.09.2014, 14:34 1473

Lupta dintre platformele Google Android şi Apple iOS pare decisă, cel puţin în ceea ce priveşte cota de piaţă. Veniturile, situaţia ecosistemului şi funcţionalitatea celor două mari sisteme de operare rivale sunt încă subiecte ale disputelor, dar situaţia cotelor de piaţă este atât de clară, încât nu lasă loc controverselor, indiferent de ce parte a baricadei ne aflăm: Android câştigă.

România nu face excepţie de la această regulă. Conform companiei de analiză StatCounter, platforma Google Android este lider detaşat în România, ajungând la 62,73% cotă de piaţă în septembrie 2014. Numărul mare de terminale disponibile, diversitatea ofertei şi, bineînţeles, plaja largă de preţuri sunt principalele motoare care pun Android-ul în mişcare şi totodată principalele mijloace de diferenţiere faţă de iOS.

De cealaltă parte, iOS, care a lansat recent versiunea 8, cu cele două locomotive ale sale - iPhone şi iPad, deţine numai 25,52% din piaţă. Cu doar câteva modele de telefoane şi tablete, Apple nu are cum să ţină pasul cu numeroşii producători din toate colţurile lumii care se înghesuie să scoată telefoane cu Android de toate felurile şi pentru toate gusturile, dar se revanşează la alte capitole.

Diferenţa dintre cele două sisteme a crescut în ultimul an şi sunt toate şansele să crească şi în perioada următoare. iOS era în urmă cu un an la 31,51%, în timp ce Android deţinea 49,11% din piaţă.

Din păcate pentru Microsoft, Windows Phone „bate piaţa pe loc“ şi în România, situându-se la 3,77% - conform datelor StatCounter cel puţin.  Mai mult, nu este nici măcar pe locul 3, nereuşind deocamdată să treacă peste depăşitul şi ultrademodatul S40 (3,87%), sistemul de operare pentru feature phones făcut de Nokia cu ani în urmă. Pe de altă parte, trebuie amintit însă că filiala locală a Microsoft anunţa în luna aprilie a acestui an că Windows Phone a ajuns a doua platformă software de pe piaţă, după Google Android, dar înaintea Apple iOS şi BlackBerry. Microsoft nu oferă pe de altă parte rapoarte periodice privind cota de piaţă, iar sursa datelor StatCounter este una diferită.

StatCounter culege datele privind cotele de piaţă ale sistemelor de operare (şi alte informaţii) monitorizând la nivel global ce echipamente sunt utilizate pentru a accesa circa trei milioane de pagini web din diferite colţuri ale lumii. Datele StatCounter sunt astfel valabile luând în calcul smartphone-uri, tablete sau alte echipamente care sunt folosite pentru a accesa servicii online.

Pentru statisticile citate s-a măsurat identificatorul unic pe care fiecare browser web îl are, numit „user agent“. De exemplu, Google Chrome este identificat printr-un anumit user agent pe Android şi prin alt „user agent“ pe iOS. Astfel, când un utilizator vizitează un site, StatCounter „ştie“, printre altele, de pe ce browser şi de pe ce sistem de operare a intrat acesta.

Doar 15,37% dintre români intră pe internet de pe un dispozitiv mobil (incluzând aici atât telefoane, cât şi tablete), conform StatCounter. Restul pieţei foloseşte încă PC-urile.

Piaţa locală de smartphone-uri ar putea depăşi anul acesta 2,5 milioane de unităţi vândute, iar cea de tablete ar putea ajunge la 700.000 de mii de unităţi, conform unei estimări făcute de Lucian Peticilă, director general al producătorului local de telefoane şi tablete Visual Fan (Allview).

La nivel mondial, cele mai noi statistici plasează Android puţin sub 50% din piaţă la nivelul lunii septembrie 2014, în timp ce iOS deţine o treime din piaţă. Ce se poate observa din analiza datelor StatCounter este că românilor le place foarte mult Android-ul. La noi Android stă mai bine decât la nivel mondial, iar iOS şi Windows Phone mai slab.

Situaţia la nivel mondial pare schimbată fără cale de întoarcere. Septembrie 2013 ne arăta un echilibru fragil între cele două sisteme de operare, separate de mai puţin de trei procente. Acum diferenţa se apropie de 16 procente în favoarea Android-ului.

Dincolo de diferenţele de câteva procente dintre piaţa locală şi cea globală, trendul este acelaşi: Android câştigă, iar iOS pierde cotă de piaţă. Iar factorul decisiv este preţul. Diferen­ţele de preţ dintre dispozitivele care folosesc cele două platforme sunt semnificative. iPhone este un dispozitiv premium cu un preţ pe mă­sură, în timp ce telefoane cu Android au preţuri începând chiar de la 200 lei. Şi la nivelul vârfurilor de gamă sunt diferenţe mari. Dacă cel mai nou telefon de top Samsung, Galaxy S5, costă aproximativ 2.000 lei, iPhone 5S, lan­sat anul trecut, costă în jurul a 2.400 lei. Pri­mele modele de iPhone 6 ajunse în România din piaţa gri au preţuri şi de peste 4.000 lei.

La tablete situaţia este mai echilibrată. Dacă iPad Air se găseşte în magazine începând de la 2.000 lei, cea mai nouă tabletă Samsung, Galaxy Tab S, costă aproximativ 2.300 lei. Pe de altă parte, cea mai mare parte a vânzărilor pentru Android este dată de tabletele ieftine. În România, preţul tabletelor cu Android începe de la 300 lei.

Nu degeaba Google a anunţat proiectul Android One, care înseamnă smartphone-uri ieftine cu Android nemodificat şi update-uri livrate rapid - lupta se duce pe marile pieţe cu putere mică de cumpărare, reprezentate în principal de China şi India. De acolo vine cea mai mare parte din creşterea Android-ului de anul acesta.

Nu mai puţin adevărat este că piaţa telefoanelor ieftine înseamnă şi un profit mai mic pentru Google şi producători. Nici dezvoltatorii de aplicaţii nu sunt motivaţi să creeze şi să optimizeze aplicaţii pentru aceste telefoane. Şansele ca utilizatorii care nu-şi permit un telefon scump să cumpere conţinut, fie el muzică, filme ori aplicaţii, sunt mici.

În altă ordine de idei, piaţa pe care creşte Android în 2014 are o valoare mai mică decât ceea ce deţine Apple şi producătorii de Android care vând vârfuri de gamă precum HTC One, Galaxy S5 ori LG G3.

Chiar şi aşa, orice piaţă este bună pentru Google. Că sunt clienţi bogaţi sau săraci, pentru Google sunt utilizatori noi pentru propriile servicii. Mai mulţi clienţi de servicii Google, mai bună şi penetrarea reclamelor vândute.

Cota de piaţă nu înseamnă acelaşi lucru pentru Apple şi pentru Google. Cele două companii au strategii diferite şi viziuni diferite. Dacă Apple este o companie „focusată“, care se apucă de un lucru şi se concentrează să-l dezvolte cât mai bine, Google atacă mai multe pieţe o dată şi creşte treptat pe fiecare.

Ceea ce este din ce în ce mai clar, şi nu doar de acum, este că Android tinde să devină un „Windows“ al sistemelor de operare mobile. Din mai toate punctele de vedere, nu doar cel al cotei de piaţă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO