Business Hi-Tech

Consiliul Concurenţei despre acuzaţiile cel.ro: Compania a fost amendată pentru că nu a respectat legea; procedurile de sancţionare sunt foarte complexe, posibilităţile de abuz sunt extrem de reduse

Consiliul Concurenţei despre acuzaţiile cel.ro:...

Autor: Adrian Seceleanu

26.09.2019, 23:58 578

Procedurile în urma cărora o companie ajunge să fie sancţionată pentru încălcări ale Legii concurenţei sunt “foarte complexe” astfel că “posibilităţile de a exista abuzuri sunt extrem de reduse” afirmă reprezentanţii Consiliului Concurenţei în replică la acuzaţiile grave ale proprietarului companiei Corsar Online, firma care administrează magazinul online cel.ro, că ar fi fost sancţionată cu 1,6 mil. lei în urma unor fapte care implică şi folosirea unor “documente false” şi acte de “abuz în serviciu” şi “corupţie”.

“Decizia de sancţionare a unei / unor companii este luată, prin vot, de Conducerea (Plenul) Consiliului Concurenţei, în urma derulării unei proceduri foarte complexe. De asemenea, în cadrul instituţiei există mai multe mijloace de control intern, orice raport de investigaţie realizat de echipa de investigaţie (formată din cel putin 3 inspectori de concurenţă), trecând prin mai multe grupuri de evaluare şi consultare. Ca urmare, posibilităţile de a exista abuzuri sunt extrem de reduse”, au precizat reprezentanţii Consiliului.

Tiberiu Pop, CEO şi proprietar al companiei Corsar Online, a atacat dur Consiliul Concurenţei prin intermediul unui clip video publicat pe platforma YouTube, susţinând că amenda aplicată cel.ro reprezintă un “abuz grosolan”, care implică şi folosirea unor “documente false” şi acte de “abuz în serviciu” şi “corupţie”.

În principal ,Tiberiu Pop afirmă că autoritatea de concurenţă nu ar fi trebuit să amendeze cel.ro pentru că nu a notificat în 2016 instituţia privind preluarea controlului aupra domeniilor de internet marketonline.ro, mediadot.ro şi azerty.ro, folosite anterior de câteva magazine online, în condiţiile în care că cel.ro nu a preluat şi oameni, alte active sau operaţiuni iar site-urile au fost vândute în condiţiile în care firma care le deţinea încerca să se salveze pe fondul acumulării de pierderi şi datorii. Pop acuză şi faptul că nu există acte oficiale privind cifra de afaceri din anul 2015 a companiei Kelion de la care retailerul a preluat cele trei domenii de internet, iar fără aceste acte “această inspecţie nu ar fi existat şi astfel nici amenda”.

Autoritatea susţine pe de altă parte că firma a fost amendată pentru că nu a respectat legea şi subliniază că sancţiunea a fost de sub 1% din cifra de afaceri, chiar dacă procentul putea ajunge până la 10%.

“Aşa cum ştiţi, prin încălcarea prevederilor din domeniul concurenţei, de cele mai multe ori, sunt prejudiciaţi grav consumatorii şi, de aceeea, amenzile aplicate de autorităţile de concurenţă sunt mari, putând ajunge până la 10% din cifra de afaceri. Legislaţia şi procedurile în domeniu sunt similare în toate statele membre ale Uniunii europene, iar Consiliul Concurenţei funcţionează conform standardelor europene.

În cazul companiei “Corsar”, sancţiunea a reprezentat 0,6% din cifra de afaceri şi a fost aplicată deoarece nu a notificat Autoritatea de Concurenţă că a preluat domeniile de internet, marketonline.ro, mediadot.ro şi azerty.ro şi a pus în aplicare această operaţiune, prin listarea pe cele trei site-uri a ofertei de produse aparţinând Corsar, precum şi prin procesarea şi livrarea produselor către clienţi.

Conform legislaţiei, Autoritatea de Concurenţă trebuie să autorizeze acele operaţiuni de concentrare economică (fuziuni, achiziţii, preluarea de control) în care sunt implicate companii a căror cifră de afaceri, cumulată, depăşeşte echivalentul în lei a 10.000.000 euro şi cel puţin două dintre companii au realizat pe teritoriul României, fiecare în parte, o cifră de afaceri mai mare decât echivalentul în lei a 4.000.000 euro”.

Autoritatea adaugă că magazinul online ar fi putut contesta în instanţă inclusiv ordinul privind inspecţia inopinată şi aminteşte că are în derulare şi o investigaţie care are în prim plan liderul pieţei, compania Dante Internaţional, care administrează eMAG.

“În acelaşi timp, încă de la declanşarea investigaţiei orice companie are dreptul contesta în instanţă actele administrative emise de Consiliul Concurenţei (ex. ordinul privind inspecţia inopinată).

Reamintim ca Autoritatea de concurenţă s-a implicat în sectorul comerţului online, având în derulare o investigaţie privind un posibil abuz de poziţie dominantă al Dante International SA (care deţine retailerul eMag) pe piaţa serviciilor de intermediere prin platformele online din România. Investigaţia vizează un posibil comportament discriminatoriu al companiei în raport cu comercianţi cu amănuntul de produse de larg consum, care reprezintă concurenţi direcţi ai acesteia.

De asemenea, în vederea menţinerii concurenţei pe piaţă, Consiliul Concurenţei a impus unele condiţii Dante Internaţional S.A. pentru a putea prelua compania PC GARAGE S.R.L..Dante Internaţional S.A. trebuia să cesioneze patru magazine online: www.pcfun.ro, www.shopit.ro, www.garagemall.ro şi www.electrofun.ro.”
Corsar Online, compania care administrează magazinul online cel.ro, este unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală, cu afaceri de 266 mil. lei în 2018.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO