Business Hi-Tech

Conferinţa ZF Digital ’19. Operatorii de telecom: Suntem gata să construim reţele 5G şi să digitalizăm România, dar avem nevoie de un plan clar de la autorităţi

Autor: Ioana Nita, Ştefan Stan, Alex Ciutacu

16.10.2019, 00:00 141

România se descurcă foarte bine să creeze strategii de digitalizare extrem de ambiţioase, dar are o problemă în a se concentra să le şi pună în practică, eforturile de implementare pierzându-şi treptat din energie până la îngheţarea de facto a proiectelor, situaţie care va duce la rămânerea în urmă a economiei dacă nimic nu se va schimba nici în perioada următoare, au declarat reprezentanţii operatorilor de telecom în prima zi a conferinţei ZF Digital ’19.

„Când faci ceva nu poţi alerga după 20 de teme, ci le alegi cele mai bune care îţi vor da rezultate pe termen scurt. Trebuie o decizie radicală pentru digitalizare pentru că altfel nu poţi ţine pasul cu ceilalţi din piaţă“, a declarat Valentin Popoviciu, vicepreşedinte al companiei de cablu RCS&RDS Digi, liderul pieţei locale de cablu TV şi internet fix.

„Autorităţile au perturbat cel mai mult piaţa, am început anul cu încercarea de a pune la punct tot ce a transmis guvernul. A fost o perioadă agitată la începutul anului, dar nici nu avem astăzi o stare bună pentru că din punctul de vedere al predictibilităţii suntem departe de a vedea că 5G sau alte tehnologii merg în direcţia bună. Procesul de autorizare pentru construcţia de reţele de telecom este deja o problemă de mulţi mulţi ani, care încă nu s-a rezolvat. Guvernul era în procesul de a finaliza o lege care ar clarifica situaţia, dar trebuie să o vedem întâmplându-se. Trebuie ca ANCOM să reglementeze mai rapid şi să coreleze taxele de spectru. Aşteptăm paşi concreţi. Trebuie să progresăm cu 5G“, a adăugat Popoviciu.

„Ca industrie avem nevoie de claritate şi predictibilitate despre cum vom folosi 5G şi care vor fi obligaţiile noastre. Oricare va fi guvernul, va trebui să fie un parteneriat pentru îmbunătăţirea României prin transformare digitală“, a punctat Murielle Lorilloux, CEO al Vodafone / UPC România. „Avem nevoie de viteză pentru a putea începe transformarea digitală. Este important pentru noi să ştim pe ce ne bazăm pe următorii 15 ani cu licenţele 5G“,  adăugat ea.

„Licitaţia 5G ar trebui făcută într-un mod corect. Investiţia pe partea de 5G este una de lungă durată şi semnificativă. Trebuie să fie un echilibru între spectru, costurile pentru licenţe, costurile one-time, costurile administrative, ca­pa­citatea de a investi şi capacitatea de a putea im­plementa în reţelele noastre. Ce avem azi în con­sultările publice este acoperirea şi obli­gaţiile care vin cu aceasta. Principalul subiect de discuţie este spectrul de 700 MHz. Ţara care va fi cea mai rapidă în acordarea spectrului radio va putea beneficia cel mai rapid de această teh­no­logie. Nu ar trebui să plăteşti în avans ceva ce nu este încă disponibil.

Sunt multe întrebări fără răspuns, avem nevoie să clarificăm toate întrebările înainte ca România să poată profita serios de oportu­nităţile 5G. Sper ca orice guvern va veni, fie inte­rimar, fie definitiv, să implementeze iniţia­tivele digitale. Este în interesul ţării să acce­lereze acordarea de licenţe telecom“, a afirmat Liudmila Climoc, CEO al Orange România.

 

Cătălin Calotă,
account manager, Mastercard

- În urmă cu 7-8 ani am început un pariu pe zona de contactless. Sunt ţări în regiune cu 70-80% din tranzacţii contactless. În România, aproape 2 din 3 tranzacţii cu cardurile Mastercard sunt contactless. Creşterea la sfârşitul anului trecut era în jur de 140% ca număr de tranzacţii contactless. Ne aşteptăm să vedem rezultate similare şi la plăţile cu dispozitive mobile.

- Penetrarea smartphone-urilor în România este de aproape 90%. Dispozitivele wearable sunt într-o fază destul de incipientă ca penetrare, dar ne aşteptăm şi acolo să crească.

- Plăţile digitale sunt dublate de o creştere foarte rapidă a penetrării serviciilor de mobile banking. Eliminarea barierelor fizice efective deschide foarte multe oportunităţi.

- Aproape 65% din români se declară preocupaţi de securitate şi arată responsabilitate în relaţie cu actul de a plăti. Următorul pas în securitate este Mastercard Identity Check, care deschide noi posibilităţi de autentificare biometrică, un element de securitate suplimentar.

 

Liudmila Climoc,
CEO, Orange România

- Licitaţia 5G ar trebui făcută într-un mod corect. Investiţia pe partea de 5G este una de lungă durată şi semnificativă. Trebuie să fie un echilibru între spectru, costurile pentru licenţe, costurile one-time, costurile administrative, capacitatea de a investi şi capacitatea de a putea implementa în reţelele noastre. 

- Principalul subiect de discuţie este spectrul de 700 MHz. Ţara care va fi cea mai rapidă în acordarea spectrului radio va putea beneficia cel mai rapid de această tehnologie. Nu ar trebui să plăteşti în avans ceva ce nu este încă disponibil.

- Sunt multe întrebări fără răspuns, avem nevoie să clarificăm toate întrebările înainte ca România să poată profita serios de oportunităţile 5G.

- Vedem acelaşi trend în România ca şi în Europa, mutarea organică către servicii convergente şi consolidate. Vedem tot mai mulţi jucători care erau doar în piaţa de fix sau doar în piaţa de mobil care merg spre convergenţă.

 

Murielle Lorilloux,
CEO, Vodafone / UPC România

- Din vară am avut discuţii constructive cu guvernul, am avut consultări pentru licitaţiile 5G. Cred că s-au făcut nişte progrese, pe partea de preţ. A existat ceva progres, dar nu suficient, în special în discuţiile legate de spectrul de 700 MHz, care încă este foarte scump. 

- România are printre cele mai mari taxe pe spectru din regiune, aproape de 10%. Acest lucru afectează profitabilitatea noastră ca operatori. 

- Pe partea de obligaţii de acoperire, este vorba despre cum facem strategia de digitalizare pentru România. Avem nevoie să avem un echilibru. Astăzi, cerinţele exprimate la consultări sunt prea ridicate. Avem nevoie de viteză pentru a putea începe transformarea digitală. Este important pentru noi să ştim pe ce ne bazăm pe următorii 15 ani cu licenţele 5G

 
 

Miroslav Majoros,
CEO, Telekom România

- De obicei, vorbeşti cu oamenii de la tehnic, financiar, creezi strategii. Anul acesta am vorbit cu cei de la legal mai mult decât cu oricare alţi oameni din companie. 

- (Licitaţia 5G – n. red.) este o operaţie pe cord deschis. Pacientul nu este în comă, dar aşteaptă decizia chirurgului, mergem într-o direcţie sau în alta. Aş vrea să nu comentez pe 5G. Un comentariu general este că are sens să ne gândim la asta, să plănuim cât mai bine licitaţia 5G, spun asta de trei ani, să ne grăbim într-o licitaţie de spectru nu are sens.

- Procentul românilor care au utilizat internetul în ultimele 12 luni a fost de 77%, dar procentul celor au cumpărat online cu cardul a fost de 20%. De departe România este în urma tuturor ţărilor. Cea mai mare slăbiciune a pieţei este că furnizăm instrumentele, infrastructura, dar acestea nu sunt utilizate. Aceasta e problema în piaţă. 

- Structura costurilor se poate schimba şi îmi e teamă că presiunea asupra costurilor va continua.

 

Valentin Popoviciu,
vicepreşedinte, RCS&RDS

- Autorităţile au perturbat cel mai mult piaţa, am început anul cu încercarea de a pune la punct tot ce a transmis guvernul. A fost o perioadă agitată la începutul anului, dar nici nu avem astăzi o stare bună pentru că din
punctul de vedere al predictibilităţii suntem departe de a vedea că 5G sau alte tehnologii merg în direcţia bună. 

- Procesul de autorizare pentru construcţia de reţele de telecom este deja o problemă de mulţi mulţi ani, care încă nu s-a rezolvat. Guvernul era în procesul de a finaliza o lege care ar clarifica situaţia, dar trebuie să o vedem
întâmplându-se.

- Trebuie ca ANCOM să reglementeze mai rapid şi să coreleze taxele de spectru. Aşteptăm paşi concreţi. Trebuie să progresăm cu 5G. 

- Când faci ceva nu poţi alerga după 20 de teme, ci le alegi cele mai bune care îţi vor da rezultate pe termen scurt. Trebuie o decizie radicală pentru digitalizare pentru că altfel nu poţi ţine pasul cu ceilalţi din piaţă.

 

Andrei Georgescu,
partener, Suciu Popa

- Directiva „copyright“ este pe cale de a fi transpusă în Franţa şi are anumite norme de adoptare în Germania şi Spania care au fost chiar înainte de directivă. Scopul acesteia este pe două paliere - crearea unei pieţe digitale unice posibilitatea ca licenţierea de facă pentru întreaga piaţă a Uniunii Europene şi al doilea scop ar fi posibilitatea de a plăti în mod echitabil conţinutul. 

- Există obligaţia de a obţine licenţă pentru conţinut, în primul rând, şi a doua obligaţie este de a nu utiliza conţinut nelicenţiat şi de aici este solicitarea platformelor de conţinut de a verifica conţinutul de pe platformele lor, sa facă un fel de filtrare a conţinutului de drepturi de autor. Este vorba de agregatorii de conţinut precum Google, Twitter etc.

 
 

Mihai Ursoi,
country manager SES Video România, Bulgaria şi Republica Moldova

- Românii se uită în continuare peste 3 ore la TV în timpul săptămânii şi peste 3,7 ore în timpul weekendului. Şi televiziunea online a crescut, dar nu doar în România televiziunea liniară rămâne mai importantă - consumul de televiziune este în continuare foarte mare şi în alte ţări, vecine cu noi. 

- Netflix şi HBO Go au crescut foarte mult în urma creşterii consumului online. Netflix a crescut de la 2% la 22%, iar HBO Go a crescut de la 4% la 15%. De asemenea, a crescut mult şi numărul de abonaţi la platformele
de conţinut online ale companiilor de telecom. Sunt cam 28% dintre români care spun că au abonament la o astfel de platformă.

- În Europa avem 21 de sateliţi pe 13 poziţii orbitale şi doar 5 sunt sateliţi pe care îi putem comercializa în România. De fapt suntem singura companie care are în România clienţi pe patru poziţii orbitale. Operatorii de cablu ne folosesc de pe patru poziţii orbitale.

 

Victoria Davies,
prim-vicepreşedinte, general manager Discovery în ECE, ţările din regiunea mediteraneană şi Asia Centrală

- Sporturile sunt esenţiale în strategia locală a grupului Discovery. Înainte ne axam doar pe nonficţiune, iar acum suntem destinaţia pentru divertisment inspirat din realitate. Pe lângă sport, în România industria de divertisment este foarte importantă. Anul viitor vom lansa HGTV (home and garden TV), care este unul dintre cele mai mari canale TV din Statele Unite pe acest segment de conţinut.

- Pentru Discovery, România este o piaţă de importanţă strategică. Am investit tot mai mult pe parcursul anilor.

- Consumul total de video creşte de la an la an. Consumul de TV liniar este în scădere, însă per total consumul de TV creşte.

- Este important să te uiţi cum poţi ajunge la consumatori. Dacă în urmă cu mai mulţi ani era aproape exclusiv vorba de TV, acum trebuie să ai altă strategie. Consumatorii sunt acum preponderent în mediul digital

 

Dragoş Mircea Rebegea,
country manager România, Head of sales România & Moldova, Ericsson

 

- Este foarte important ce îşi doresc decidenţii. Primul scenariu este cel în care reglementatorul sau factorul politic doreşte maximizarea beneficilor upfront (banii obţinuţi imediat în urma licitaţiei - n. red.). În acest scenariu 5G va fi doar un 4G ceva mai rapid şi chiar eficient, dar nu va aduce nimic spectaculos în zona telecom sau a serviciilor conexe.

- Există şi varianta unei acoperiri expansive, unde conectivitatea 5G este disponibilă pretutindeni.

 
 

Ovidiu Ghiman,
director executiv segment business, Telekom România

 

- Fiind foarte activi în piaţă, am atras 25% din bugetele alocate soluţiilor industriale şi peste 50% din bugetele proiectelor IT. Avem proiecte de 100 mil. euro.

- Este foarte important să contribuim la creşterea nivelului de încredere în ecosistem: clienţii trebuie să vadă că putem implementa cu succes proiecte şi să aibă încredere că îi putem ajuta cu proiectele importante pentru ei. Cred că trebuie să crească încrederea între partenerii de tehnologie şi integratorii de sistem.

 
 

Violeta Luca,
general manager, Microsoft România

 

- România are un momentum foarte bun, există tot mai multe startup-uri şi investiţii în startup-uri. Putem sprijini inovaţia, putem dezvolta mai mult R&D.

- Ne mutăm anul viitor în 22.000 mp, lucrăm să creştem numărul echipelor din România, în R&D, suport, dar şi dezvoltare software.

- 9 din 10 companii din România îşi doresc sau au deja un plan de digitalizare. Companiile mai mici sunt mai predispuse să pornească proiecte de digitalizare. Vedem un grad mai mare de digitalizare în companiile foarte mari, dar şi un timp de implementare şi o adopţie mai lentă.

 

Marian Murguleţ,
CIO - secretar de stat, Guvernul României

 

- În partea a doua a anului au continuat eforturile de digitalizare în administraţia publică. Sunt câteva proiecte importante lansate, de 235 mil. euro. Sunt în principal proiecte lansate de ministerele puternice, MAI, Ministerul de Externe, ONRC şi Ministerul Educaţiei.

- Vor urma în perioada următoare câteva licitaţii importante, la Ministerul Educaţiei, proiectul de catalog şcolar, aproape 50 mil. euro cu finanţare europeană, biblioteca virtuală, aproape 50 mil. euro, şi la ONRC.

 
 

Tiberiu Dobre,
head of IM Division, Samsung România & Bulgaria

- În 2018 am reuşit să creştem cota de piaţă, iar anul acesta avem în ultimele trei luni o cotă de peste 56,6% din piaţă.

- În România sunt aproximativ 13-14 milioane de smartphone-uri. România este o ţară sensibilă la aspectul preţ.

- Ne aşteptam ca piaţa de smartphone-uri să crească anul acesta. Am avut o contracţie în prima parte a anului, în primul semestru s-a înregistrat -5% la numărul de unităţi şi -2% ca valoare la nivel de piaţă. În august pare că suntem constanţi de la an la an.

- Acum suntem în teste împreună cu operatorii pentru telefoanele 5G. Înainte de orice fel de lansare, ceea ce contează este să ne asigurăm că putem livra aşteptările pentru noua tehnologie.

- La începutul anului viitor vom putea lansa telefonul pliabil.

 

Florin Popa,
director business to business, Orange România

- Pentru noi 2019 a fost un an de consolidare a ce am construit anii trecuţi. Am încercat să ne consolidăm businessul, încercăm să fim şi mai bine cunoscuţi în piaţă. 

- Creştem cu aproximativ 50% în zona de soluţii de securitate cibernetică. Observăm un grad mai mare de digitalizare şi preocupare pentru soluţii care pot genera venituri sau potenţiale scăderi de costuri. Pe măsură ce dimensiunea întreprinderii scade, există o cultură mai mică sau mai puţin dezvoltată în privirea adopţiei de soluţii digitale. 

- Trebuie să ne asumăm un rol de educare a pieţei. Vrem să devenim un lider al internetului pentru întreprinderi.

 
 

Mihnea Rădulescu,
business director, Vodafone / UPC România

 

- Digitalizarea începe cu conectivitate, investiţii care s-au făcut ani şi ani de zile şi în zona fixă şi în zona mobilă, de la conectivitate, care este mai importantă pentru companiile mici până la cele mijlocii, ajungem într-o zonă de conectivitate unde putem vorbi de narrowband IoT. Este o reţea naţională pe care Vodafone a lansat-o pentru prima dată în sud-estul Europei. Este o reţea care poate interconecta diverse device-uri, diverşi senzori, la distanţe destul de mari, în zone izolate care erau greu de accesat şi aceşti senzori au o durată de viaţă foarte lungă, de zece ani.

 
 

Adrian Florea,
CEO, Electrogrup

 

- În zonele dens urbane pentru reţelele 5G va fi nevoie de o antenă la 300 metri. Sute de antene, sute de branşamente, sute de conexiuni la fibră optică. 

- Dacă mergem în oraşe în care nu există reţele de fibră optică, va fi un proces greoi. Cred că tehnologia va decola în centrele des urbane şi în clădiri. Viteza cu care ne mişcăm pe subiectul 5G va avea la bază modul în care se mişcă autorităţile. 

- Cred că 5G va aduce sharingul de infrastructură între operatorii de telecom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO