Business Hi-Tech

Comentariile publicate online de consumatori pot afecta rapid afacerile companiilor

12.11.2007, 23:40 22

Pe masura ce internetul se dezvolta si devine din ce in ce mai raspandit si accesat, atat companiile mici, cat si corporatiile se confrunta indirect cu angajati, furnizori sau competitori al caror unic scop este sa le faca viata online mult mai grea, scrie New York Times.
Inarmati cu nimic mai mult decat o tastatura, un mouse si o conexiune decenta la internet, acesti "critici" pot crea adevarate probleme de business pentru companii, publicand un testimonial negativ la adresa unui produs spre exemplu, sau utilizand forumurile de discutii online pentru a dezvalui secrete ale companiei si pentru a raspandi zvonuri despre angajati sau directori ai firmei. Mai mult, unii merg atat de departe incat sa inregistreze un domeniu si sa publice o pagina web in numele companiei vizate.
Daunele se creeaza foarte usor online, iar metodele prin care acestea se pot realiza depind numai de creativitatea utilizatorilor rauvoitori, considera analistii. Pentru Katie Lambert, proprietarul unei sali de gimnastica din Statele Unite, principala sursa de probleme au constituit-o mesajele anonime publicate pe site-ul AOL, prin care unii utilizatori sustineau ca sala este prea scumpa si foarte aglomerata.
Clientii fideli ai clubului au intrat si ei pe site pentru a-si exprima propriile puncte de vedere, insa criticii au ripostat prompt. Lambert a precizat ca a contactat oficialii portalului AOL, insa nu a reusit sa ii convinga sa stearga mesajele de pe site.
"Oricine poate scrie ce vrea, chiar daca este adevarat sau nu. Iar acest lucru imi afecteaza afacerile chiar si acum", a adaugat Lambert. In cele din urma, ea a aflat sursa mesajelor ? un membru care nu dorea sa plateasca taxa de anulare a contractului ? iar problema a fost rezolvata prin intermediul avocatilor.
Afacerile nu sunt insa singurul domeniu vizat. Politicieni precum Hillary Clinton sau alte persoane publice si private se gasesc frecvent sub atacurile unor persoane care se simt impulsionate de sentimentul de siguranta oferit de anonimitatea online.
Analistii apreciaza ca pagubele financiare rezultate in urma unor comentarii "nevinovate" pot atinge milioane de dolari, iar in unele cazuri acestea chiar pot desfiinta o afacere. Solutiile de combatere variaza de la caz la caz, insa avocatii si specialistii online considera ca cea mai eficienta solutie este ignorarea mesajelor, deoarece orice tentativa de combatere a acestora ar putea avea consecinte neprevazute.
"In cazurile companiilor mici, primul impuls este sa trimiti o scrisoare in care desfiintezi practic comentatorul. Si unele firme mari fac acest lucru, iar, de cele mai mult ori, persoana care a initiat conflictul de-abia asteapta sa primeasca scrisoarea pentru a o publica", a declarat Barry Werbin, avocat in cadrul unui cabinet din New York. Comentariile negative la adresa firmelor apar de obicei pe site-uri precum Yahoo!, AOL si MySpace, care le pot sterge la cerere, insa nu sunt obligate legal sa faca acest lucru. Chiar daca mesajele dispar, daunele ar putea sa fie deja realizate, iar criticii pot gasi intotdeauna alte site-uri pe care sa isi raspandeasca opinia.
"Opinii ale consumatorilor apar pe internet la fiecare cinci secunde", a declarat Rob Crumpler, directorul executiv al Buzz Logic, compania care monitorizeaza blog-urile pentru a depista persoanele cu adevarat influente.
Samantha DiGennaro, directorul unei firme de consultanta si comunicare din New York, sustine ca multe firme nu realizeaza cat de repede se raspandesc comentariile negative pe internet. "Oamenii se gandesc ca daca un mesaj apare pe web nu este chiar atat de important, insa eu consider ca este aproape la fel de important ca aparitiile din ziare sau reviste", a adaugat DiGennaro.
Abordand problema pe partea tehnica, un expert in optimizarea site-urilor pentru motoare de cautare (SEO) poate rescrie codul astfel incat comentariile pozitive sa apara printre primele rezultate ale unei interogari. Conform estimarilor expertilor, ar dura minumum trei luni pana in momentul in care modificarile sa fie vizibile in rezultatele unui motor de cautare precum Google.
Ca si in sport, cea mai buna aparare este atacul. Printre cele mai raspandite practici se numara inregistrarea mai multor domenii pe internet care ar putea avea legatura cu companii, printre care se numara si cele care contin cele mai frecvente greseli de ortografie. De asemenea, se recomanda inregistrarea domeniilor pe cat mai multe extensii (precum .org, .net, .biz, .info etc.). Companiile ar trebui, de asemenea, sa se asigure ca produsele sau serviciile pe care le ofera sunt marci inregistrate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO