Business Hi-Tech

Cofondatorii Cognetik: Noi ajutăm giganţi precum McDonald’s să facă milioane de dolari din analiză digitală

Autor: Ştefan Stan

26.06.2018, 00:08 1572

Fiecare companie care are o pre­zenţă digitală oriunde în lume are la dispoziţie o comoară de date, despre care de cele mai mul­te ori nu ştie cât sunt de va­lo­roase: fie nu ştie cum să le utilizeze la ma­xi­mum, fie nu au oameni capabili să se uite atent la acele date, a declarat Cătălin Iuga, pre­şedinte şi cofondator al companiei Cognetik.

Cognetik este o companie de analiză digi­tală care ajută companiile să îşi înţeleagă aplicaţiile şi site-urile şi modul în care le folosesc utilizatorii, pentru a putea face decizii de business mai bune.

„Fiecare companie care are o prezenţă digitală are un motiv pentru asta. Fiecare firmă are o anumită ţintă prin businessul di­gital, noi o ajutăm să o înţeleagă şi să o atingă“, a spus Matt Alexander, CTO şi par­te­ner al firmei alături de alţi 3 parteneri, Daniel Herdean - CEO, Cătălin Iuga - pre­şe­dinte şi Radu Lucaciu - chief software ar­chitect.

El explică faptul că, de cele mai multe ori, companiile nu colectează date pentru a le vinde. Datele sunt colectate pentru a înde­plini un obiectiv de business asumat dinainte de companie. „Firmele au date pe care în general nu le folosesc, spre exemplu cine intră pe site, ce fac utilizatorii acolo, cum se poartă pe paginile din site, la ce se uită etc. Companiile ar trebui să folosească aceste date pentru a realiza dacă utilizatorii fac ce ar trebui sau nu, dacă site-ul îndeplineşte funcţia pentru care a fost creat.“

Cătălin Iuga explică faptul că prin analiză digitală trebuie să se genereze observaţii din date, iar rolul analistului este de a spune „poveşti“ despre acele observaţii în aşa fel încât companiile să poată să acţioneze.

Una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă firmele de multe ori este că inves­tesc bugete impresionante în opti­mi­zare şi în redesign de site-uri sau aplicaţii, dar fără niciun rezultat.

„De ce se întâmplă ca după o optimizare nu avem niciun rezultat? Pentru că multe optimizări se fac doar pe instinct. Sunt multe firme care nu se uită la date, încearcă să rezolve o problemă care nu există. Noi ne uităm întâi la date pentru a vedea problemele, apoi generăm soluţii“, explică Radu Lucaciu, partener în cadrul Cognetik. O altă pro­blemă, specifică în general companiilor mari şi multinaţionalelor, este lipsa bunei comu­ni­cări dintre departamente. „Este sur­prin­ză­tor cât de puţin comunică între ele de­par­ta­men­tele din companiile mari. De multe ori ne aduc să le rezolvăm câteva probleme şi ne dăm seama că pro­blema e la alt depar­ta­ment şi nici nu ştiau“, explică Cătălin Iuga.

„Am lucrat pentru retaileri majori din lume, cum ar fi Sears, Target, eBay. Sunt trei mo­dalităţi prin care un retailer poate face mai mulţi bani: fie aduce mai mulţi clienţi pe site, fie încercă să îi convingă să cumpere mai mult, ori cât mai scump. Când facem o ana­liză, ne uităm la venituri şi ne întrebăm dacă veni­turile au atins ţinta. Dacă răs­punsul este că „nu“, apoi ne întoarcem la cele trei opor­tu­nităţi şi vedem care dintre cele trei a avut cel mai mare impact negativ în bilanţ. Dacă ve­dem spre exemplu că a fost o scădere a vi­zi­telor pe site, atunci mergem mai departe să ana­lizăm motivele care au ge­nerat scă­derea de vizite. Vorbim cu mar­keterii, vedem ce s-a întâmplat cu cam­paniile Facebook sau AdWords. Acum pu­tem conecta aceste ac­ţiuni, pe care le-au fă­cut oamenii de mar­ke­ting, la problema mai mare care a dus la scă­deri. Apoi mergem să vedem, dacă cineva a vrut să cumpere, dar nu a ajuns până la capăt, unde s-a pierdut pe traseu? A plecat imediat după ce a intrat, a plecat pe pagina de pro­dus, a plecat când trebuia să plătească? Noi trebuie de multe ori să le arătăm clienţilor problemele majore pe care le pot avea şi ce înseamnă în termeni reali“, a adăugat el.

Matt Alexander povesteşte că unul dintre clienţii companiei avea formularul de înregistrare mult mai lung decât ar fi trebuit, iar oamenii renunţau să se mai înregistreze pe site din această cauză. Cognetik a analizat procesul de înregistrare şi a scurtat formularul până la minimul necesar. Numărul celor care finalizau acel formular de înscriere a crescut substanţial, ceea ce a dus la vânzări suplimentare de milioane de dolari.

 

Ce au mai declarat la ZF Live:

# Sediul central din România este în Oradea, dar ne uităm să ne extindem birourile şi în Cluj şi Bucureşti. Încercăm să stabilim o prezenţă peste tot în ţară. Sediul central al companiei din SUA se află în Carolina de Nord.

# În România, programatorii sunt dornici să încerce noi tehnologii. Datorită acestui lucru, românii sunt foarte adaptabili. Abilitatea de a învăţa rapid este extraordinară, la fel şi etica muncii.

#  Avem şi produsele noastre. Sunt mai multe necesităţi în această industrie pentru care nu există soluţii. Acolo ne focalizăm cu produsele.

# Poţi angaja fie experţi, fie oameni fără experienţă, care abia au ieşit de pe băncile facultăţii, pe care îi poţi învăţa. Cu oamenii pe care îi creştem, căutăm oameni care sunt deştepţi, care se descurcă bine în şcoală, care sunt flămânzi după succes. Aceştia ajung de multe ori printre cei mai valoroşi angajaţi ai noştri.

# Acum avem două produse: unul este folosit pentru migrarea datelor din mai multe surse de cloud în ce bază de date doreşte utilizatorul. Spre exemplu, dacă vreau să analizez datele, este dificil să fac asta direct din Google Analytics. Cel mai bine este să am o bază de date. Noi oferim acest serviciu.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO