Business Hi-Tech

Cisco mizeaza pe dezvoltarea puternica a tehnologiei WiMAX in pietele emergente

17.03.2008, 21:09 16

"Cisco efectueaza in prezent mai multe teste WiMAX in parteneriat cu companii locale din Romania si este posibil ca anul acesta sa vedem implementari finalizate", a declarat pentru ZF Massimo Migliuolo, vicepresedintele companiei responsabil de divizia de servicii pentru pietele emergente.
WiMAX (Worldwide Interoperability for Microwave Access) ofera in teorie rate de transfer mult mai mari decat 3G si promite costuri mai mici de implementare. In plus, WiMAX permite operatorilor sa ofere un singur serviciu care poate suporta orice tip de trafic - apeluri de voce, navigare pe internet sau televiziune mobila.
"Suntem foarte hotarati sa intram pe aceasta piata, care prezinta un potential fantastic. Ca urmare, ne-am accelerat operatiunile si nu am stat pe loc in ultimele 12 luni", a adaugat Migliuolo, fara a oferi insa mai multe detalii.
El a precizat ca WiMAX si 3G nu vor fi tehnologii concurente. "Implementarea serviciilor WiMAX nu se va asemana cu 3G in sensul ca nu vom comercializa o tehnologie radio. Cisco vrea sa ofere servicii de interconectare fixe pentru sectoare specifice, precum cel al IMM-urilor sau mediul educational", a spus Migliuolo.
Potrivit reprezentantului Cisco, serviciile WiMAX ce urmeaza a fi implementate vor fi complementare tehnologiilor existente. "Spre exemplu, WiMAX in combinatie cu serviciile de transfer al datelor prin satelit pot avea de asemenea succes, in special in tarile in care infrastructura rurala nu este suficient de dezvoltata", a adaugat Migliuolo, precizand ca acest model de afaceri a inregistrat succes in Mexic.
El a mai spus ca principalul avantaj al WiMAX care va contribui la extinderea companiei pe sectorul vizat este transparenta completa a serviciilor, datorita faptului ca WiMAX este o tehnologie integral IP (Internet Protocol), ceea ce inseamna ca, spre exemplu, utilizatorii pot comuta automat intre retele WiMAX si retelele Wi-Fi traditionale.
Cisco a intrat puternic pe piata WiMAX prin recenta achizitie a companiei Navini Networks, pentru care a platit 330 mil. dolari (229,7 mil. euro) la sfarsitul lunii noiembrie. Potrivit oficialilor Cisco, Navini detine cea mai buna implementare a standardului WiMAX mobil 802.16e.
Migluiolo a mai spus ca un rol central in proliferarea tehnologiei il vor juca operatorii locali de telecomunicatii. "Pe pietele din Statele Unite sau din Europa de Vest, operatorii evolueaza de zece ori mai rapid decat in tarile emergente. De aceea, firmele locale sunt hotarate sa atace noi segmente, sa dezvolte sau sa experimenteze noi tehnologii, impingand astfel adoptarea rapida a WiMAX", a declarat oficialul Cisco.
Migliuolo considera ca un obstacol in impunerea tehnologiei pe pietele emergente ar putea fi faptul ca majoritatea operatorilor ce activeaza in aceste tari sunt fie axati pe servicii fixe, fie axati pe servicii mobile si au probleme in integrarea celor doua tipuri de servicii.
"Vrem sa ne asiguram ca operatorii sunt pregatiti sa ofere clientilor, in special IMM-urilor, solutia potrivita. Companiile care deja au facut investitii majore in alte tehnologii ar putea opta pentru segmentarea retelei pe care o administreaza si integrarea in paralel a tehnologiei WiMAX, care va reduce considerabil costurile de operare", a spus Migluiolo.
Firma de cercetare Informa Telecoms & Media estimeaza ca piata dispozitivelor compatibile WiMAX va atinge 4,7 mld. dolari (3,41 mld. euro) pana in 2012. Principalii jucatori de pe piata de echipamente wireless (Alcatel Lucent, Nortel si Nokia Siemens Networks) si-au exprimat intentia de a oferi dispozitive pentru WiMAX, in schimb, Ericsson, cel mai mare producator de echipamente wireless din lume, va miza in totalitate pe tehnologia 3G si succesorii sai.
Intel si Nokia Siemens Networks au anuntat anterior ca vor comercializa dispozitive compatibile WiMAX incepand cu 2008.
Operatorul Max Telecom din Bulgaria a lansat servicii WiMAX in Sofia la sfarsitul lunii iunie si intentioneaza sa isi extinda acoperirea la nivel national pana in 2009. Pe piata locala, Motorola si Alcatel-Lucent efectueaza teste WiMAX. De curand, Alcatel-Lucent a facut prima demonstratie de WiMAX mobil la Timisoara. WiMAX-ul mobil in standardul Rev-e este considerat de catre reprezentantii Alcatel-Lucent urmatoarea mare premiera dupa lansarea serviciilor GSM.
Cisco Systems obtine 13% din venituri de pe pietele emergente, in crestere cu circa 3% fata de anul trecut, respectiv 5% fata de 2005, a declarat pentru ZF Paul Mountford, presedintele Cisco responsabil de pietele emergente. El a adaugat ca aceasta pondere ar putea creste la 25% in urmatorii cinci ani.
Migliuolo, care a fost vicepresedintele Cisco Systems Mobile Operations, a declarat anterior ca piata de aplicatii de comunicare mobila din Romania are un potential fantastic, in care se pot inregistra salturi tehnologice rapide in intervale de timp foarte scurte. El a fost foarte increzator in impunerea tehnologiei 3G, desi aceasta are in prezent numai putin peste un milion de utilizatori, conform estimarilor celor doi mari operatori mobili de pe piata locala - Vodafone si Orange.
"Problema nu este tehnologia in sine, ca marketingul", a declarat Migliuolo. "Un exemplu foarte elocvent este Apple iPhone, care nici macar nu este un terminal 3G. Operatorii sunt cei care trebuie sa ofere consumatorilor telefoane potrivite cu serviciile asociate potrivite, iar acest lucru este greu deoarece acestia au fost obisnuiti sa vanda 'cutii' si nu aplicatii", a spus reprezentantul Cisco.
"Sunt increzator ca atat 3G, cat si WiMAX se vor impune", a conchis Migliuolo.
WiMAX nu este insa singura directie de dezvoltare pe care o vizeaza Cisco Systems. In cadrul evenimentului anual C-Scape Global Forum, desfasurat in perioada 11-12 decembrie la San Jose, Statele Unite, John Chambers, directorul executiv al Cisco, a anuntat ca se asteapta ca segmentul video sa genereze urmatoarea revolutie pe internet, avand potentialul de a da nastere unei piete de 50 mld. dolari (circa 34 mld. euro) in urmatorii sase ani.
Chambers si-a inceput discursul utilizand un sistem de videoconferinta Cisco TelePresence pentru a comunica in timp real cu directorii IT ai Procter & Gamble (din Cincinnati) si BBC (Londra), precum si cu un cercetator MIT (Massachusetts Institute of Technology) din Boston.
Cei trei interlocutori ai directorului Cisco erau afisati pe monitoare LCD high definition de diagonale mari, iar Chambers a precizat ca in urmatorii cinci ani sistemul TelePresence va permite redarea de imagini similare cu hologramele.
Tehnologia a fost testata cu succes pentru prima oara in cadrul evenimentului de inaugurare a unui birou Cisco din Bangalore, India, a precizat Marthin DeBeer, prim-vicepresedintele Cisco responsabil de divizia de tehnologii pentru pietele emergente.
Filippo Passerini, CIO al Procter & Gamble (P&G), a descris modul in care utilizarea sistemului de videconferinta si colaborare a crescut nivelul productivitatii in cadrul companiei - "P&G apeleaza la un sistem virtual de realizare a focus grupurilor pentru consumatori, care ofera participantilor posibilitatea de a naviga prin magazine virtuale pentru a verifica stocul produselor", a spus Passerini.
Erik Huggers, responsabilul deparatmentului "future media" in cadrul postului britanic de televiziune BBC, a explicat modul in care compania intentioneaza sa puna la dispozitia utilizatorilor continutul media in format exclusiv digital pana in 2012.
El a precizat ca BBC are in prezent o arhiva de emisiuni radio si TV de 1,3 milioane de ore, care va fi facuta disponibila online. "Aceasta arhiva, in combinatie cu un motor avansat de recomandari pe un site similar cu Facebook, va oferi utilizatorilor posibilitatea de a gasi mult mai usor contintul de care acestia sunt interesati. Utilizatorii finali vor deveni de fapt principalii distribuitori", a precizat Huggers.
BBC cheltuieste circa 60 mld. lire (83,36 mld. euro) pentru a-si imbunatati infrastructura, mizand pe fibra optica pentru a sustine traficul, care este asteptat sa creasca de la circa 1,3 petabytes pe luna la 5 petabytes pe luna in urmatorul an.
Chambers a mai spus ca echipamentele Cisco au "organizat" intern 42.000 de videoconferinte in decursul ultimului an si a anuntat ca Cisco a vandut peste 100 astfel de sisteme catre alte companii din 40 de tari. Pretul unui sistem, care include instrumente de iluminare, monitoare, camere de luat vederi si microfoane, poate ajunge la cateva sute de mii de dolari.
"Eu imi petrec jumatate din timp purtand discutii cu un numar de clienti din intreaga lume. In urmatorii trei ani, acest numar se va dubla, in timp ce numarul calatoriilor mele se va injumatati", a mai spus Chambers.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO