„Am primit deja foarte multe propuneri de aplicaţii. O parte sunt interesante, o parte nu, nu pentru că nu ar fi interesante pentru strategia noastră, ci pentru că aplicaţii multe există, iar aplicaţiile bune pot fi numărate pe degete şi costă. Nu oricine îşi poate permite timpul şi banii pentru a face ceva serios. Operatorii din telecom sunt un canal excepţional pentru dezvoltatorii de aplicaţii care chiar merită“, a declarat Bogdan Ţibrin, VAS, Data & Handset Development Manager în cadrul Cosmote România, prezent ieri la ZF Mobilio ’13, un eveniment organizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu SIVECO, Bitdefender, TotalSoft, Microsoft, MasterCard şi CertSign. El a adăugat că „are loc o repliere a dezvoltatorilor ca în imobiliare. Lumea a stat şi a crezut că a ţine preţul sus e în continuare un business. Nu mai e cazul. Dezvoltatorii au fost convinşi că nu merge să ceară preţuri aşa cum sunt în Occident. Sunt minţi de dezvoltatori fantastice, programatori foarte buni, care au înţeles că mai degrabă intră într-un parteneriat cu operatorul decât să suporte singuri cheltuielile“.
Astfel, în momentul de faţă, potrivit specialiştilor, aplicaţiile şi operatorii de telecomunicaţii ar trebui să funcţioneze ca elemente ale unui ecosistem, în care aplicaţiile comunică între ele, iar operatorii îi oferă utilizatorului valoare adăugată la serviciile şi telefoanele pe care le includ în oferte. Aplicaţiile în sine ar veni ca răspuns la o nevoie a utilizatorului sau ca extensii ale unor businessuri deja existente, pe care să le îmbunătăţească.
„O mare parte din aplicaţii ar trebui să vină ca extensie a unui business. Foarte puţini dezvoltatori merg cu aplicaţiile spre zona de business. În momentul de faţă, aplicaţiile care pornesc fără un plan clar, bazându-se pe un număr foarte mare de utilizatori, au din ce în ce mai puţine şanse de succes“, a explicat Diana Olar, CEO Voucherry România. Aceasta a mai adăugat, referindu-se la numărul total de 1,8 milioane de aplicaţii la nivel global, că „probabilitatea de a reuşi în lupta cu numărul ăsta de aplicaţii este aceeaşi cu a câştiga la loto după achiziţia a 10 bilete la 6/49“.
Pe de altă parte, dezvoltatorii locali ignoră în mare parte zona de business to business, adică aplicaţii dezvoltate pentru afaceri, concentrându-se pe un public cât mai numeros pentru produsele pe care le dezvoltă.
„Zona de business to business poate creşte. Se fac corporate app stores, în care telefoanele angajaţilor au acces la magazine cu aplicaţii de business. Altă zonă cu potenţial e zona aplicaţiilor de televizor. În viitor, dacă nu ai o prezenţă pe mobil, nu vei exista, cu foarte mici excepţii“, a spus Andrei Pitiş, Angel Investor în aplicaţiile mobile Clever Taxi şi I-Rewind. Pe de altă parte, potrivit acestuia, „nu se poate face un milion din aplicaţii doar pe piaţa locală. Poţi să începi aici, însă cred că scopul principal este să o lansezi internaţional“.
Utilizatorul local nu ştie că are nevoie de aplicaţii
„Modelul de business (pentru o aplicaţie - n. red.) e complet schimbat. Poţi identifica nişa, să o finanţezi, după care să vezi dacă ai atins nişa şi să o promovezi. Varianta tradiţională e foarte complicată, dacă vorbeşti cu vânzătorii operatorilor de telecomunicaţii zic şi ei că vor aplicaţii, dezvoltatorii zic şi ei că pot face orice în materie de aplicaţii, dar utilizatorul poate să nu ştie că are nevoie de aplicaţii. Dacă te gândeşti că vinzi unui operator de la bun început, va fi foarte dificil să ajungi la venituri semnificative“, a spus Răzvan Sturza, sales manager la BlackBerry România.
Utilizatorul local nu este foarte sofisticat încă vizavi de aplicaţiile disponibile pe telefonul mobil. Cu toate acestea, România are un grad foarte mare, de peste 95%, de „nomofobie“, ceea ce înseamnă că majoritatea românilor spun că le este teamă să iasă din casă fără telefonul mobil, şi mai degrabă ar renunţa la televizor şi la ciocolată decât la telefon. Mobilul, pentru utilizator, este prima interacţiune de dimineaţă şi ultima interacţiune seara, potrivit studiilor de piaţă.
Ca atare, „clienţii cu telefoanele în mână sunt cei care vor stimula comerţul electronic, dar mulţi oameni nu vor cumpăra de pe un website care nu e optimizat pentru dispozitive mobile. Deci comerţul electronic este mânat de consumatori, dar site-urile trebuie să îşi optimizeze conţinutul pentru telefoane mobile, astfel încât să poată profita de interesul sporit al consumatorului venit odată cu penetrarea smartphone-urilor“, a explicat Ian Carrington, director mobile solutions în cadrul Google Marea Britanie.
Operatorii de telecom constată creşteri în vânzări pe toată linia în ceea ce priveşte smartphone-urile, însă penetrarea smartphone-urilor în România este de aproximativ 28%. În plus, aproape 53% din dispozitivele mobile din România sunt cu sistemul de operare Android şi 23% cu sistemul de operare iOS, cele mai mari sisteme de operare locale, potrivit lui Bogdan Vlad, cofondator al FeedSpot, o aplicaţie care are scopul de a fideliza clienţii restaurantelor prin acordarea unor puncte nu prin intermediul cardurilor personalizate (cum se întâmplă în prezent în multe restaurante), ci prin folosirea unui sistem de tipul QR code, prin care clientul scanează cu ajutorul telefonului mobil un cod de pe bonul fiscal.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels