Business Hi-Tech

CES 2005: A plouat cu gadgeturi si au rasarit tendintele IT ale anului

10.01.2005, 00:00 12

Consumer Electronics Show (CES), cel mai mare eveniment IT din lume, s-a incheiat aseara la Las Vegas, abundenta de echipamente digitale sofisticate lasand multora dintre fanii tehnologiei digitale impresia ca visele au devenit realitate.
Cele mai noi gadgeturi, cu functii mai mult sau mai putin utile, dar neaparat spectaculoase, au populat standurile in jurul carora, cu putin noroc, ii puteai zari si pe oamenii pe care ii vezi de obicei doar la televizor: sefii gigantilor Microsoft, Sony, HP, Intel sau Motorola.
Varietatea echipamentelor digitale, de la uriasele ecrane pe cristale lichide pana la MP3 playerele de dimensiuni aproape minuscule, a fost impresionanta, comenteaza presa internationala. Au fost prezenti peste 2.600 de expozanti, "intinsi" pe o suprafata de 140.000 metri patrati, iar printre standurile lor s-au plimbat 120.000 de vizitatori din 110 tari.
Presa si specialistii s-au grabit sa treaca in revista cele mai spectaculoase gadgeturi admirate la CES 2005. De pilda, publicatia New York Post pune pe primul loc noua consola portabila de jocuri a japonezilor de la Sony, PlayStation Portable (PSP). Menita sa contracareze un produs similar al rivalilor de la Nintendo (consola Nintendo DS), Sony PSP a fost lansata in luna decembrie in Japonia si, la un pret de aproximativ 150 de euro, s-a vandut deja in 500.000 de exemplare. Iar pana la Paste, Sony intentioneaza sa vanda cel putin 3 milioane de bucati in America de Nord si in Europa, scrie publicatia americana. Este prima consola portabila produsa de Sony si, in afara de intrebuintarea evidenta (jocuri), mai poate fi folosita si ca player de filme si de muzica.
Locul doi in clasamentul New York Post este ocupat de un gadget ce pare a fi fost imprumutat din recuzita unui film cu James Bond. Creatie a companiei americane Icuiti, V920 Video Eyewear arata ca niste ochelari de soare, insa lentilele lor contin cate un miniecran video LCD, iar la rame sunt conectate mici casti stereo. "Ochelarii" se pot conecta la aproape orice sursa video sau audio, iar purtatorul va avea senzatia ca se afla intr-un cinematograf virtual atunci cand filmul se va proiecta pe lentile ca si cum ecranul s-ar afla la o distanta de 3-4 metri. Pretul e cam mare comparativ cu un bilet la cinema, dar cel putin va garanteaza ca puteti sa va duceti filmele chiar si in varful muntelui: 380 de euro.
De la micul ecran oferit de ochelarii Video Eyewear, trecem direct la cel mai mare display video din lume, fabricat de Samsung. Coreenii au rupt gura targului la CES cu un ecran cu diagonala de 2,5 metri, aflat deocamdata in faza de prototip, scrie publicatia americana. Totusi, Samsung are in pregatire si un display ceva mai mic, cu diagonala de "numai" 2 metri, care se va vinde incepand din luna mai la un pret pe masura: 30.000 de euro. Iar daca vi se pare cam scump, nici o problema: in iunie va fi gata si modelul cu diagonala de 1,4 metri, care costa 13.500 euro.
O alta idee ce a avut succes la targul din Las Vegas a fost asa-numitul Movieplayer, un accesoriu creat de compania Nyko pentru utilizatorii celebrului player digital iPod. Movieplayer profita de capacitatea mare de stocare a iPod-ului si-i conecteaza acestuia un ecran color cu diagonala de 9 centimetri, capabil sa redea filme si fotografii la o calitate foarte buna. Produsul va fi disponibil incepand din vara acestui an, la un pret intre 150 si 190 de euro.
Nu in ultimul rand, New York Post a fost impresionat de ideea companiei americane Powergrid Fitness, care combina neplacerea de a da jos kilogramele in plus cu placerea de a te juca pe computer. "Kilowatt Sport" inlocuieste clasicul joystick cu o platforma de fitness care este actionata prin efortul muscular al jucatorului si care interactioneaza cu oricare dintre consolele PlayStation 2, GameCube sau Xbox. Pretul variaza intre 600 si 900 de euro, in functie de model. E adevarat ca la fel de sanatos, dar mult mai ieftin - de fapt, gratis - ar fi un program de jogging prin parc. Asa ca ramane de vazut care va fi succesul comercial al acestui produs, mai ales ca si Nintendo a incercat ceva asemanator in urma cu cativa ani (cu Power Pad), dar a esuat.



Celularul va controla casa digitala
La CES 2005 a devenit clar: producatorul american de telefoane mobile Motorola vrea sa transforme celularul intr-o adevarata telecomanda pentru casa viitorului, in care toate echipamentele electronice interconectate sa fie controlate de la distanta, cu un singur apel sau SMS.
Echipament de supraveghere electronica sau centrala de incalzire, toate vor putea fi controlate sau urmarite cu ajutorul telefonului mobil. Muzica in format digital stocata pe computerul personal de acasa ar putea fi transferata pe playerul din masina cu ajutorul celularului. Mai mult, apelurile pe telefonul fix de acasa sau chiar videoconferinta pot fi acum transferate pe mobil.
Aceasta initiativa nu a scapat nici principalului rival al companiei, Samsung, care recent a urcat pe locul doi la nivel mondial dupa numarul de telefoane mobile vandute. Samsung vrea insa ca echipamentele sale sa fie vandute "la pachet" de realizatorii de "case inteligente", in timp ce Motorola se concentreaza spre segmentul utilizatorilor care vor sa isi faca singuri astfel de retele.



Noi standarde pentru DVD
Grupurile de producatori de electronice care sustin viitoarele standarde concurente pentru DVD si-au demonstrat abilitatile la Las Vegas. In acest domeniu concureaza tehnologia cu laser albastru (Blu Ray) si HD DVD. Primul tip de disc poate stoca aproape 50 de GB de informatii, in timp ce al doilea se opreste la 30 de GB. Cu ocazia CES 2005, Sun Microsystems si Texas Instruments (TI) au devenit membri ai grupului sustinatorilor Blu Ray. Acest grup include de asemenea Sony, Dell si Hewlett-Packard. Pe de alta parte, NEC si Sanyo sustin in continuare HD DVD, iar Toshiba si-a exprimat sprijinul pentru acest format. Tehnologia HD DVD este similara celei folosite in discurile actuale, reducand astfel costurile de productie si deci costul final al produsului.



O noua piata: jocuri pentru pierdut vremea
Producatorii de jocuri video reuniti la CES spun ca anul acesta se vor vinde bine jocurile create nu pentru pasionatii de astfel de activitati, ci pentru cei care, din cand in cand, vor doar sa piarda vremea, asa-numitii casual-player. Astfel, se vor dezvolta tot mai mult jocurile de mici dimensiuni, simple, fara prea multe elemente grafice sau actiuni complexe. Astfel de aplicatii includ biliardul, poker sau bridge, dar si joculetele din lumea sportului. Mai mult, anul acesta vor creste si jocurile care pot fi descarcate pe echipamentele mobile de buzunar.
Studiile arata ca si utilizatorii "hardcore", cei impatimitii de jocurile video, atunci cand se plictisesc de Counter Strike, Half-Life sau NFS, isi petrec timpul cu astfel de joculete, mai ales cele care permit un pic de chat si crearea de liste de prieteni. Aproape 90% dintre jucatorii intre 18 si 24 de ani prefera jocurile inspirate din sport, in timp ce femeile prefera jocurile tip puzzle.



Multimedia intra in buzunar
Targul de la Las Vegas a dezvaluit si principalele tendinte legate de industria divertismentului portabil. Au fost prezentate tot mai multe playere video care se lafaie in buzunar, iar hard-discurile cat un nasture pot acum stoca peste 5GB de date. Playerele de muzica au devenit tot mai mici si in acelasi timp tot mai performante.
Archos a introdus in playerul sau de filme si capacitati de conectare fara fir (WiFi), pentru ca transferul de fisiere de pe computer sa se faca mai usor. Dispozitivele Archos sunt de asemenea capabile sa inregistreze video in timp de real, de pe televizor sau player de DVD-uri.
In acelasi timp, conectivitatea fara fir a intrat si in camerele digitale. Pe langa Kodak, si Nikon a prezentat o camera high-end, de 3.800 euro, care se poate conecta prin Wi-Fi la computer.
mihai.musatoiu@zf.ro ; dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO