Business Hi-Tech

Cel mai mare startup pornit în România a fost închis de Facebook la nici doi ani de la achiziţia lui cu 500 de milioane de dolari

Cel mai mare startup pornit în România a fost închis...

Autor: Ştefan Stan

27.05.2016, 09:57 11970

Facebook va închide LiveRail, cel mai mare startup pornit în România, cumpărat în urmă cu mai puţin de doi ani pentru 500 de mil. de dolari, scrie Business Insider.  

LiveRail este un serviciu care conectează advertiserii cu conţinutul video printr-un proces automatizat, ajutând la monetizarea video-urilor prin reclame.

Povestea LiveRail: totul a pornit de la un contract de externalizare

Facebook a cumpărat LiveRail cu aproximativ 500 de mil de dolari în iulie 2014 pentru a face ”reclamele video mai bune pentru toată lumea”. Achiziţia însă nu a avut rezultatul aşteptat.

În aprilie, şeful Facebook pe partea de reclame, Brian Boland, a admis că integrarea tehnologiei LiveRail ”durează mai mult decât spera”.

El a spus că frauda în sectorul reclamelor şi problemele de compatibilitate au făcut LiveRail să îşi schimbe traseul. În ultimele luni, CEO-ul companiei a părăsit Facebook şi a concediat zeci de angajaţi de la LiveRail.

”Închidem LiveRail pentru a ne concentra pe metode mai bune pentru a ajuta publisherii să îşi vândă reclamele direct către advertiser, precum şi pentru expansiunea ofertei noastre de reclame video prin Reţeaua de Audienţă. Acestea este cee ace mai mulţi parteneri ne-au spus că vor să facem, iar noi credem că mişcarea va face reclamele video mai relevante pentru persoanele care le urmăresc”, a anunţat Facebook. 

La începutul lunii mai, 40 de oameni din echipa de contabilitate şi vânzări a Liverail au primit ordin de la Facebook să îşi găsească alte roluri în companie, sau altfel vor fi concediaţi.

Divizia nou formată a lucrat la mai multe produse Facebook, inclusiv Facebook Audience Network, care permite brandurilor să îşi extindă campaniile publicitare de pe Facebook şi pe site-uri care nu aparţin reţelei de socializare. 

Povestea LiveRail, compania online cumpărată la începutul acestei luni de Facebook cu 500 mil. dolari, are ca punct de start un proiect de externalizare semnat între un start-up britanic care a oferit unei mici firme din Cluj-Napoca, găsită după căutări pe internet, un contract de dezvoltare a unei pagini web.

Acest contract i-a pus în legătură pe britanicul Mark Tref­garne şi pe românii Andrei Dunca şi Sergiu Biriş, iar calitatea proiectelor realizate la Cluj pentru clienţii din Marea Britanie i-a determinat pe cei trei să treacă la un nou nivel, respectiv să demareze împreună, ca parteneri, LiveRail - proiectul unei tehnologii care să permită afişarea de reclame video online.

„În perioada în care am lucrat împreună - pentru că Mark ne aducea clienţi din Londra, iar noi le realizam site-urile, şi el se ocupa de partea de contact cu clienţii - cred că i-am câştigat încrederea“, a povestit Sergiu Biriş la ZF Live.

Tehnologia LiveRail a fost iniţial testată pe platforma video locală Trilulilu, supranumită „YouTube de România“, fon­dată de asemenea de Dunca şi Biriş.

Conform unui raport Business Insider din martie, achiziţia LiveRail de către Facebook nu a luat drumul pe care aceştia îl doreau. Facebook a cumpărat LiveRail în ideea de a ”mărita” nivelul de acurateţe oferit de reclamele targetate ale reţelei de socializare cu reclamele video pe Facebook şi nu numai. 

Vicepreşedintele diviziei de reclame pe produs a Facebook, Brian Boland, a recunoscut că integrarea tehnologiei LiveRail a durat mai mult decât s-ar fi aşteptat. 

La începutul anului 2016, Facebook a relocat toţi inginerii LiveRail în Londra şi ceea ce înainte a fost LiveRail, acum a devenit un produs unit cu mai multe grupuri de software de reclame. 

Unii analişti citaţi de Business Insider spun că Facebook a subestimat cât de dificil este să creezi un business de publicitate pentru marketeri la nivel atât de înalt. Totuşi, alte surse din industrie susţin că este prea devreme încă să ne dăm seama dacă achiziţia LiveRail de către Facebook a fost un eşec sau câştig. 

„Ideea i-a venit lui Mark, care este şi CEO al companiei. El era unul dintre clienţii noştri, noi lucram atunci de ceva vreme cu el, făceam site-uri în acea perioadă. El a venit cu ideea de a face o tehnologie pentru publicitatea video pe internet. La momentul respectiv nu existau încă asemenea tehnologii, acum par banale, dar vorbim de o perioadă în care şi YouTube abia testa publicitatea video. Am decis să facem acest proiect împreună, eu am fost implicat pe partea de creare de produs, de interfaţă, de identitate pentru că eu am background de designer şi atunci am putut să ajut în zona asta. Andrei a fost pe partea tehnică, iar Mark cu viziunea. Ideea fost a lui Mark, iar noi l-am ajutat să o pună în practică.“

Cei trei s-au cunoscut după ce Mark Trefgarne a căutat o companie cu care să lucreze pe segmentul de dezvoltare web şi i-a contactat prin internet pe Dunca şi Biriş. „Mark ne-a găsit pe internet şi ne-a dat o comandă să realizăm un site. În perioada în care am lucrat împreună - pentru că Mark ne aducea clienţi din Londra, iar noi le realizam site-urile, şi el se ocupa de partea de contact cu clienţii - cred că i-am câştigat încrederea.“

Tehnologia LiveRail a fost creată după mai multe încercări şi depăşind problemele apărute pe durata dezvoltării, a relatat Sergiu Biriş.

„Au fost foarte multe încercări de a crea această tehnologie. Tehnologia a crescut din mai multe încercări şi s-a ajuns la un produs mai complet. Ne-am dat seama că produsul va avea succes atunci când am luat prima investiţie de la un fond din Londra, atunci proiectul a prins aripi. În total compania a avut investiţii de doar 12 milioane de dolari. Este o sumă relativ mică având în vedere dezvoltarea la care s-a ajuns.“

Sergiu Biriş a precizat că mai avea ac­ţiuni la LiveRail când a avut loc tran­zacţia, însă nu a oferit alte detalii.

Mutarea sediului central al companiei în Londra şi apoi în San Francisco au avut un impact pozitiv în dezvoltarea LiveRail. “La începutul lui 2009 Andrei Dunca a hotărât să meargă la Londra pentru a se dedica în totalitate proiectului, iar în decurs de un an au decis să mute LiveRail în Silicon Valley, pentru a trece la un alt nivel, în ceea ce priveşte valoarea investiţiilor”, a spus Biriş.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO