Business Hi-Tech

Ce-are Mos Craciun in sac? Un player digital!

22.12.2004, 00:00 14

Cadoul preferat de fanii gadgeturilor electronice de Craciunul acesta nu este greu de ghicit: un player digital Apple iPod, comenteaza presa internationala. Intr-adevar, statisticile ultimelor luni arata ca, cel putin in Statele Unite, noua din zece playere digitale vandute sunt iPod-uri, scrie The New York Times.
Apple a vandut in acest an aproape 4 milioane de playere iPod. "Este greu sa-ti imaginezi cum ar putea sa se vanda mai bine decat acum", a spus Stephen Baker, analist la compania NPD Group, o companie de cercetare a pietei, citat de publicatia americana. Totusi, distanta luata de Apple este departe de a fi insurmontabila, crede el. "Exista suficiente oportunitati pentru companiile rivale sa gaseasca portiuni de piata pe care sa le valorifice", a spus analistul.
Apple are o cota de piata de 65% pe vanzarile de playere de muzica digitala, conform NPD Group, iar specialistii sunt de acord ca diferenta fata de competitori a fost data de un departament de marketing extrem de eficient.
Presa americana a trecut in revista cateva strategii de vanzari ale celor de la Apple care au facut ca oamenii sa se bata pe iPod-uri la acest sfarsit de an, iar comerciantii sa aiba mari probleme cu stocurile.
In primul rand, asa-numitul "studio de radio la purtator", scrie Washington Post. Richie Carey, un specialist in software si consultant de marketing in varsta de 38 de ani, este printre primii care au testat un nou canal de comunicare media, poreclit "podcasting". Mai exact, este vorba de mici inregistrari audio publicate pe Internet, care sunt apoi descarcate pe iPod si ascultate pe post de comentarii jurnalistice. Oricine poate deveni comentator, iar printre subiectele abordate sunt, deocamdata, politica si noile tehnologii. Richie Carey nu este insa doar un consumator de asemenea materiale, ci si autor. El are un public fidel de vreo 50 de persoane care ii asculta comentariile pe care le inregistreaza direct pe Internet, prin intermediul telefonului mobil, relateaza Washington Post.
"Este o tehnologie care imi da posibilitatea sa ma exprim intr-un mod pe care nu-l aveam in urma cu o luna", a spus Carey.
O alta idee a celor de la Apple ii transforma, practic, pe utilizatori in agenti de vanzari. Este vorba de iPod Photo, un serviciu online care transforma orice fotografie digitala intr-o silueta asemanatoare cu cea de pe reclamele la iPod. Utilizatorii incarca pe serverul Apple o fotografie proprie, aleg o culoare de fundal si platesc o mica taxa. In termen de cinci zile, fotografia "iPodificata", care arata practic ca o reclama personalizata (la cerere poate include si imaginea unui iPod si a unei perechi de casti), le este trimisa prin e-mail.
Oamenii trimit in general fotografii cu animale de companie, dar mai ales copii mici si cupluri casatorite, spune Kevin Muoio, unul dintre fondatorii serviciului iPod Photo. In prima saptamana de la lansare, au fost primite comenzi din partea a 150 de persoane, scrie publicatia Wired News.
O alta aplicatie pe care posesorii de iPod-uri s-ar putea sa o aprecieze este dedicata doar publicului adult. Playboy a adaugat sectiunea "iBod" pe site-ul sau, prin care pot fi descarcate fotografii ce pot fi apoi vazute pe ecranul noilor playere iPod Photo. Deocamdata numarul de fotografii este limitat la 25, dar un oficial al Playboy a declarat ca luna viitoare oferta va deveni mai consistenta.
Competitorii lui Apple au o sarcina destul de dificila, sunt de parere specialistii. "Traim si respiram pentru a fi competitivi si vorbim despre iPod in fiecare zi", a spus David Feldman, vicepresedintele companiei Archos, care a debutat recent pe piata playerelor de muzica digitala. "Ca se ne comparam cu iPod trebuie sa aducem ceva diferit pe piata. Ceva mai mult decat iPod", a conchis el. mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO