Business Hi-Tech

Cautarea in PC-urile companiilor face 1 mld. dolari

07.03.2006, 00:00 11

Pe o piata in care lideri sunt jucatorii mici, dar specializati, nume mari precum Google, IBM si, de curand, Oracle incearca sa profite de cresteri.

Piata motoarelor de cautare pentru companii valoreaza circa 1 miliard de dolari (800 de milioane euro) si este estimata sa ajunga pana in 2009 la 1,8 miliarde de dolari (1,49 miliarde euro) anual, conform companiei de cercetare a pietei IDC.

Conceptul motoarelor de cautare pentru companii este inspirat din succesul motoarelor de pe Internet. Aplicatiile de cautare dezvoltate pentru piata de business permit companiilor sa indexeze datele proprii, astfel devenind posibil pentru angajati sa gaseasca mai usor in retelele companiilor informatiile de care au nevoie (documente, e-mailuri, prezentari etc.). Astfel de aplicatii pot varia in complexitate: unele sunt extrem de simplu de folosit si la indemana oricui, dar exista si proiecte avansate, utilizatorii avand nevoie de cunostinte tehnice serioase.

Marii jucatorii IT au inceput sa observe potentialul acestei piete, care a avut o crestere de doua cifre in ultimii ani, este de parere vicepresedintele IDC Sue Feldman.

Printre liderii de pe aceasta piata se numara furnizorul norvegian Fast Search&Transfer si compania britanica Kindom''s Autonomy Group. Companiile cu nume mare sunt, deocamdata, in urma acestor jucatori care s-au miscat mai repede, fiind specializati pe acest sector. Google urmeaza pe locul trei din punctul de vedere al cotei de piata, iar IBM pe locul cinci. In top se numara si compania austriaca Convera.

"Aceasta piata include multe tehnologii diferite. Este o piata interesanta si bogata", este de parere Mellisa Webster, director IDC in cadrul departamentului de tehnologii de continut.

Mai mult, saptamana trecuta a mai intrat un jucator important pe aceasta piata, Oracle. Compania a prezentat Oracle Secure Search 10g, aplicatie ce este capabila sa caute prin toate tipurile de documente, inclusiv email-uri, mesaje instant, paginile web ale companiei si baze de date si care se va lansa comercial la finalul lunii mai.

"Google nu este foarte bun la cautat prin date private. Cauta prin date publice foarte bine, pe Internet de exemplu. Dar cele mai multe date cu care au de-a face oamenii nu sunt publice, ci private, personale", a spus Larry Ellison, director executiv Oracle. Intrarea companiei pe aceasta piata "este rezultatul a ani de inovatie si munca intensa", a adaugat el.

Conducerea Oracle a insistat pe securitatea produsului, acesta fiind gandit sa furnizeze rezultatele cautarii in functie de functia angajatului. Astfel, informatiile confidentiale nu pot ajunge in mainile cui nu trebuie.

Accentul pus pe securitate nu este intamplator. Motorul de cautare Google Desktop 3 tinea evidenta fisierelor pe serverele Google, iar compania a fost nevoita sa iasa pe piata cu o versiune speciala pentru clientii business, care permite administratorilor IT sa dezactiveze aceasta functie controversata (despre care specialistii spun ca ar fi putut duce la furtul de date confidentiale). Google a inceput sa se adrese si companiilor mici si mijlocii care sunt interesate de o astfel de tehnologie. Noul echipament Google Mini, un mic server care se instaleaza in reteaua clientului si poate indexa pana la 50.000 de documente, costa 1.995 de dolari (1.660 euro), pret ce include si suportul tehnic pentru un an.

Prin comparatie, Google Search Appliance (versiunea pentru companii mai mari) poate indexa 500.000 de documente si costa 30.000 de dolari (25.000 euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO