Business Hi-Tech

Browser-ul utilizatorilor, un nou teren de lupta pentru gigantii Internetului

16.02.2006, 20:36 25

Gigantii Internetului au deschis un nou front de lupta in interiorul browserului de Internet: asa-numitele toolbar-uri sau "bare cu unelte". Microsoft, Yahoo sau Google sunt principalii concurenti pe piata.

Producatorul numarul unu de PC-uri din lume, compania americana Dell, a confirmat recent ca a incheiat un parteneriat cu Google, cel mai mare motor de cautare din lume, in urma caruia aplicatiile software dezvoltate de Google (Google Toolbar si Google Desktop Search) sa fie preinstalate pe toate computerele Dell pentru urmatorii trei ani. Valoarea acestui parteneriat ar fi de aproximativ un miliard de dolari (835 de milioane de euro), conform publicatiei Wall Street Journal.

Surse anonime ale publicatiei americane au sustinut faptul ca si Microsoft si Yahoo au fost interesate sa incheie acest parteneriat cu Dell, insa producatorul de computere a preferat Google.

Pentru gigantul de cautare, parteneriatul cu Dell nu este o premiera. Compania are deja parteneriate similare cu alti producatori de PC-uri, precum HP, Sony, Gateway, Toshiba si Apple Computers. Google plateste un dolar pentru fiecare calculator HP pe care aplicatiile gigantului Internet sunt preinstalate, scrie Wall Street Journal.

Rivalii Google, precum America Online, Yahoo si MSN (divizia de Internet Microsoft) ar putea sa incheie la randul lor acorduri similare. America Online a anuntat de curand ca pagina de Internet apartinand companiei va fi home-page (pagina care se deschide automat atunci cand utilizatorii acceseaza browser-ul de Internet) in cazul PC-urile Sony Vaio.

Dar Google s-ar putea sa nu fi facut o miscare care sa aiba un succes garantat, sunt de parere unii analisti din domeniu. Brandul Google este deja atat de cunoscut de catre utilizatori incat investitia de miliarde de dolari in acest tip de marketing se poate dovedi o metoda scumpa de a atrage utilizatorii de PC-uri care folosesc deja produsele Google, este de parere Stephen Baker, director la NPD Techworld, companie ce se ocupa de studiul pietei IT.

Daca inainte marile companii se bateau sa aiba iconite pe desktop, browserul Internet a devenit cea mai cautata locatie de utilizatori sa poata accesa servcii oferite de gigantii Internetului, este de parere Roger Kay, presedintele Endpoint Technologies Associates, companie de consultanta IT.

Acum cinci ani, companiile producatoare de PC-uri au cautat sa "inchirieze" spatiu pe desktop-ul calculatoarelor noi, dupa procesul antitrust in care Microsoft a fost fortata de Departamentul de Justitie din SUA sa deschida desktop-ul Windows pentru a permite cresterea competitiei.

Companii precum America Online si CompuServe s-au grabit sa ocupe pozitii pe desktop prin intermediul iconitelor pentru a-si promova serviciile de dial-up oferite. Insa lucrurile nu au mers asa de bine precum au fost asteptarile.

Utilizatorii de PC-uri pur si simplu ignorau iconitele pe care nu doreau sa le foloseasca, ba mai mult le stergeau de pe desktop si din Start Menu, spune Kay.

Pe de alta parte, aproape orice utilizator de PC care are o conexiune la Internet, foloseste un browser de Internet cel putin o data pe zi, iar toolbar-urile pentru browser care ofera servicii precum cautare pe Internet vor acapara atentia utilizatorilor. radu.tataru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO