Business Hi-Tech

Boom-ul fotografiei digitale s-ar putea transforma intr-un crah spectaculos

13.01.2004, 00:00 15

Analistii spun ca in acest moment prea multe companii intra pe aceasta piata, iar in final nu vor mai exista destui utilizatori care sa justifice expansiunea. Industria fotografiei, care pentru multi ani a fost domeniul catorva companii specializate in producerea de aparate si filme, a devenit acum o industrie digitala, unde printre principalii jucatori sunt si gigantii IT.Expansiunea pietei nu este deloc insa de neglijat. Vanzarile de camere digitale au generat anul trecut peste 10 miliarde de dolari la nivel mondial, sustin analistii International Data Corp. (IDC). Iar companiile care ofera servicii de imprimare a acestor fotografii digitale au avut si ele incasari de 4 miliarde de dolari. Canon s-a dovedit a fi primul vanzator la nivel mondial de camere digitale, detinand o cota de piata de 26%, pe locurile imediat urmatoare clasandu-se Sony, Olympus, Fuji si Kodak. Cele cinci companii detin in acest moment 75% din totalul van zarilor mondiale.Popularitatea tehnologiei digitale a facut ca, peste noapte, companii precum Hewlett-Packard sau Sony sa devina nume mari in industria fotografiei. Asta in timp ce Kodak sau Polaroid incearca abia acum sa prinda trenul, pentru a nu ramane doar in manualele scolare, la exemple de falimente rasunatoare. Marile companii din industria foto - Canon, Olympus, Fuji sau Nikon - au profitat de brandul lor puternic pentru a aduce pe piata si camere digitale. Pe langa toti acesti giganti, sute de companii mici produc cele mai diverse genuri de camere digitale, de la cele care fac poze sub apa, la cele de unica folosinta. Piata este astfel aproape sufocata, iar la toata nebunia se adauga succesul nebun al telefoanelor mobile cu camera foto."Este clar ca sunt prea multi jucatori pe piata. Va urma o perioada foarte tulbure si cred ca va fi extrem de dramatica", a apreciat un responsabil al Canon, citat de Financial Times. Nimeni nu poate sti acum cine vor fi supravietuitorii pe acest sector, insa se poate spune cu siguranta ca publicul prefera cele mai usor de folosit produse, care reusesc sa adune performante satisfacatoare. Caci majoritatea utilizatorilor nu sunt cei profesionisti.Aglomeratia de oferte a dus inevitabil la scaderea continua a preturilor, fenomen care a redus marjele de profit ale companiilor. Pentru a face fata acestei situatii, HP si Kodak au decis sa vanda camerele impreuna cu imprimante capabile sa scoata fotografii digitale. Alti producatori au vandut camerele impreuna cu carduri de memorie costisitoare sau baterii de mare putere. Nikon si Olympus au prezentat numai aparate high-end.Goana dupa camere digitale a fost generata de mai multi factori: reducerea preturilor camerelor, care au ajuns la un nivel comparabil cu un aparat foto cu film, posibilitatea de a stoca pozele pe computer, sau de a le trimite prin e-mail, precum si usurinta utilizarii. Gigantii IT au devenit tot mai interesati de piata sperand ca aceasta manie va favoriza achizitia de computere, imprimante si componente noi, ceea ce le va spori afacerile.Conform analistilor pietei, in 2004 se vor vinde 54 de milioane de camere digitale la nivel mondial (aproximativ 15 miliarde $), depasind deja numarul de aparate foto cu film vandute. Cresterea pietei pe urmatorii patru ani va fi in medie de 15% pe an, conform companiei de analiza InfoTrends.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO