Business Hi-Tech

Bilanţul TechAngels pentru primul semestru din 2021: Am investit în total 3 mil. euro în start-up-uri tech

Asociaţia locală TechAngels, formată din investitori privaţi implicaţi în susţinerea start-up-urilor din domeniul tehnologiei din România şi din regiune, a investit în total în prima jumătate a acestui an 3 milioane euro atât în proiecte deja susţinute, cât şi în proiecte noi, adăugând 14 noi start-up-uri în portofoliu. Asociaţia şi-a dublat nivelul investiţiilor în al doilea trimestru, comparativ cu primele trei luni ale acestui an. Per total, în primele şase luni ale anului TechAngels a urmărit peste 230 de companii şi a întâlnit în pitch-uri 64. În prezent, portofoliul TechAngels de start-up-uri numără în total 189 de companii, portofoliu în monitorizare în ultimii 2 ani. Ioana Niţă

Alte 48 de startup-uri se află pe lista potenţialelor investiţii, acestea fiind într-un proces de monitorizare din partea grupului de investitori, pentru o nouă etapă de dezvoltare.  

”Ecosistemul nostru continuă să crească. Se creează noi oportunităţi, apar startup-uri mai mult ca niciodată. Cererea de digitalizare a aproape tuturor industriilor a ajutat la crearea de noi iniţiative intraprenoriale şi antreprenoriale, la înţelegerea mai bună a procesului de creaţie de produs şi la competenţe pe care nu le aveam în vânzări şi marketing. Corporaţiile încep să-şi dorească să se apropie mai mult de ecosistemul de startup-uri, implicându-se şi ele în mentorate, finanţări, integrare de produse noi. Ne aşteptăm să vedem în curând noi fonduri de investiţii care vor continua poveştile începute de startup-uri şi ajutate de business angels. Business angels susţin acum nu numai acceleratoare sau evenimente, dar şi facultăţi de antreprenoriat, asociaţii de startups sau intră în parteneriate cu fonduri de tip corporate. În plus, TechAngels are o relaţie foarte bună cu grupurile de angels din regiune şi din Europa”, a declarat Mălin Iulian Ştefănescu, preşedintele TechAngels.

În primul semestru al anului 2021 au fost dominante soluţiile de business, 24% din startup-urile selectate pentru pitch au prezentat soluţii destinate creşterii eficienţei companiilor, platforme care integrează automatizări ale proceselor de business, analiza datelor complexe din organizaţii. Multe dintre soluţiile alese pentru pitch combină roboţi, machine learning şi se orientează spre simplificarea operaţiunilor pentru companii din industrii diverse. O altă tendinţă înregistrată este cea privind soluţiile no-code şi low code, care permit companiilor să îşi personalizeze programele cu mai multă uşurinţă.

Industria star a perioadei care a urcat rapid în topul propunerilor (aprox. 10% din total) a fost cea de auto şi transporturi, în mod special soluţiile de management pentru transportul urban incluzând ride sharing, managementul vehiculelor personale, service, locuri de parcare, mijloace de transport disponibile şi altele. Pe acelaşi loc, cu 11% ca pondere, s-au aflat zona de health tech şi soluţiile propuse pentru administrarea preferinţelor individuale de petrecere a timpului – audio books, sport, managementul task-urilor personale, parteneri de activităţi de timp liber, styling etc.

“Pentru a doua jumătate a anului estimările noastre sunt că va creşte volumul de investiţii, media anuală va fi probabil mai mare decât anul trecut. Pentru un startup e foarte uşor să ajungă la un pitch la TechAngels (e suficient să completeze un formular disponibil prin site şi noi vedem toate startup-urile de tehnologie româneşti, în ordinea aplicării) şi, ca urmare, observăm o mai mare înscriere în pitch-uri. În general, pe finele de an investitorii îşi evaluează portofoliul personal şi iau decizii de investiţie mai rapid. Am văzut această „sezonalitate” şi în anii anteriori”, apreciază Mălin Ştefănescu.

 În cadrul TechAngels investitorii acţionează individual, dar constituie şi alianţe de investiţii atunci când proiectele prezentate conving mai mulţi angel investors. Sumele investite în urma deciziilor individuale de către membrii TechAngels vin la pachet cu experienţa de business a investitorilor care îşi doresc să-şi mărească şansele de succes ajutând atunci când pot şi este nevoie. De cele mai multe ori, când sunt mai mulţi investitori, ei sunt reprezentaţi de către un lead investor care simplifică modul de comunicare dintre fondatorii startup-ului şi investitori.

“ În special pentru startup-urile aflate în stadiile iniţiale, capitalul de risc investit de membrii asociaţiei, la pachet cu experienţa de business, va atinge o valoare totală importantă pentru a face diferenţa între succes sau insucces. Această combinaţie permite startup-ului să îşi pună în practică idea şi să găsească primii clienţi. Cele mai multe astfel de asocieri dintre fondatori şi membri TechAngels reuşesc să aibă tracţiune şi să atragă în fazele următoare fonduri şi mai mari pentru accelerare, atât din partea altor investitori de tip angel-investor, cât şi a fondurilor de investiţii mai mari, cu capital privat,” consideră Mihai Guran, vicepreşedinte al asociaţiei.

TechAngels va continua sesiunile de pitch de grup până în luna august şi le va relua în septembrie 2021. Preocuparea organizaţiei va continua să fie orientată pe trei direcţii: susţinerea startup-urilor care au nevoie de sfaturi şi resurse, a investitorilor care doresc să facă pasul spre angel investing şi extinderea reţelelor de colaborare în cadrul ecosistemului la nivel regional.

 
AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.