Business Hi-Tech

Barry Diller, omul care a abandonat gloria Hollywood-ului pentru a-si construi un imperiu online

11.02.2004, 00:00 23



Barry Diller, omul care a condus ABC Entertainement, Paramount Pictures, 20th Century Fox si Vivendi Universal Entertainement, a renuntat la gloria Hollywood-ului si a decis sa isi construiasca un puternic grup de comert pe Internet.



Diller vrea sa demonstreze ca prabusirea dot-com este istorie si ca afacerile online vor continua sa creasca sustinut in urmatorii ani. Diller a infiintat USA Interactive (redenumita acum InterActiveCorp), companie prin care a cumparat mai multe site-uri din domeniul turistic, financiar si de divertisment, care au incasari de miliarde de dolari. El intentioneaza sa foloseasca experienta acumulata si in alte domenii ale afacerilor online. Imperiul sau, chiar daca arata ca un puzzle neterminat, il aseaza deja in randul mogulilor Internetului. Poate chiar pe primul loc.





De la Hollyood la comertul online



Desi prima iubire a lui Diller a fost industria divertismentului TV, unde a activat inca din tinerete, el nu s-a orientat - cand a decis sa schimbe terenul de business - spre entertainment-ul digital, cum s-ar fi asteptat apropiatii sai, ci spre afacerile online. Autor a numeroase inovatii TV, Diller este considerat a fi unul dintre creatorii genului "film pentru televiziune" si unul dintre cei care au creat conceptul de mini-serial, cu durata sub o ora. El a lansat de asemenea seria de animatie "Bart Simpson" care a avut un succes rasunator in toata lumea. Propria companie, USA Interactive (USAI), care se numeste acum InterActiveCorp (IAC), a debutat tot in domeniul media. Initial, obiectul de activitate al USAI era media. Mai tarziu, in 2002, divizia de divertisment a USAI fost vanduta catre Universal. Schimbarea de nume a venit la numai o luna dupa tranzactie, iar noua companie InterActiveCorp (IAC) se ocupa acum de afacerile pe Internet ale lui Diller. In primul an de existenta, IAC avut o cifra de afaceri de 4,6 miliarde de dolari, conform Forbes. Pe primele noua luni din 2003, compania si trecea deja in conturi incasari de 4,52 miliarde de dolari, ceea ce inseamna o crestere de 39% fata de anul anterior. InterActiveCorp nu a obtinut profit, inregistrand pe primele trei trimestre ale anului trecut pierderi inainte de taxe de 37 de milioane $.



Diller a castigat insa pe partea "offline". El si-a pastrat Home Shopping Network (HSN) o retea de televiziune prin cablu specializata in marketing, precum si o companie care vinde bilete la spectacole si meciuri. Acestea ii aduc venituri suplimentare fata de IAC.





Cum sa iti triplezi banii in doi ani



Barry Diller a cheltuit in ultimii doi ani peste 10 miliarde de dolari, achizitionand diverse companii, care numai in 2003 i-au adus incasari mai mari decat investitia initiala (aproximativ 13,6 miliarde de dolari). Daca ar fi sa le vanda maine, el ar incasa in total peste 27 de miliarde dolari.



Astfel in buzunarul fostului om de televiziune au intrat unul din cele mai populare site-uri de turism, Expedia.com, care isi bazeaza strategia pe reduceri extreme de pret, Hotels.com, site-ul care ofera oportunitati de cazare pentru turisti, HotWire.com, de asemenea specializat in calatorii la pret redus, precum si CitySearch, un ghid al oraselor prin care spera sa vanda bonuri de masa si alte tichete care ofera reduceri de pret.



Analistii considera ca noul mogul al Internetului vrea sa aplice experienta acumulata domeniul turismului online si in cazul altor domenii ale comertului pe Internet, primul pas fiind cumpararea LendingTree.com, site ce ofera imprumuturi pentru cei care vor sa isi cumpere case sau sa le renoveze pe cele actuale. De asemenea, el a achizitionat Match.com, un serviciu de "matrimoniale" online, listat printre cele mai populare site-uri ale anului. Zvonurile din piata spun ca el va continua sa cumpere afaceri de succes pe Internet si ca, deci, nu se va opri prea curand.



Daca ne intoarcem la domeniul offline, adica in economia "clasica", Diller detine reteaua de televiziune prin cablu HSN, precum si TicketMaster, o agentie care vinde bilete la concerte si evenimente sportive, prin telefon. De asemenea, este membru in consiliul de administratie al ziarului Washington Post si al companiei Coca-Cola, precum si in alte comitete si comisii. Incasarile din aceste afaceri i-au permis sa isi dezvolte imperiul online, specialistii apreciind ca el are inca "la ciorap" sase miliarde de dolari, cu care va face mai mult ca sigur noi achizitii. Asta fara a pune la socoteala cele aproape 7% din actiuni pe care le detine inca la Vivendi Universal - 5,4% prin USA Interactive si 1,4% ale sale personale - care au o valoare estimata de 2,5 miliarde $.





Site-uri cu zeci de milioane de utilizatori



Numai in luna august 2003, in reteaua de site-uri a lui Diller s-au inregistrat ca membri - deci ca posibili cumparatori- 39 de milioane de oameni, mai multi decat pe pagina celui mai mare magazin online din lume, Amazon.com. Afacerile online au crescut pe 2003 in medie cu 40% (Expedia - 55%, Hotels.com -45%, Hotwire.com - 25% LendingTree - 50%, CitySearch - 5%).



"Capabil sa deosebeasca afacerile care au succes online de cele care duc la faliment, Diller a construit un imperiu care va creste in medie cu 50% pana in 2007", a apreciat un analist State Street Research.





Turismul online, crestere de peste 30%



Anul trecut, in timp ce activitatea agentiilor de turism traditionale a continuat sa sufere din cauza problemelor geo-politice (razboiul din Irak, atentatele din Orientul Mijlociu, etc.) incasarile din turismul online au explodat. Concentrate in special in SUA, vanzarile de bilete si oferte turistice prin Internet au insumat 28 de miliarde de dolari, o crestere de 37% fata de 2002, conform companiei de analiza Forrester Research. In 2004 insa, cresterea se va mai domoli, spun specialistii, ajungand la 21%, sumele totale incasate urmand sa atinga 34 de miliarde de dolari.



Va fi primul an cand rata de crestere a vanzarilor online legate de turism va cunoaste o scadere relativa, a explicat un analist al PhoCusWright. Studiile arata ca incasarile online nu vor insemna totusi mai mult de 15% din totalul industriei turismului. Viitorul industriei pare sa stea tot in consolidare, iar acest lucru a ridicat noi zvonuri privind planurile lui Diller.



Analistii cred ca urmatoarea tinta nu poate fi decat Priceline.com, din cauza ca achizitionarea unei companii mai mari ar redeschide discutiile privind reglementarile antitrust. "Exista desigur si jucatori mai mici, dar ei nu sunt atractivi pentru principalele branduri, pentru ca au cota de piata probabil sub 1%", a explicat un analist financiar.





Expedia, un fenomen



O companie care si-a marit profitul de sase ori in 2002 si ajuns la incasari de aproape 9 miliarde de dolari pe o piata in scadere poate fi numita pe buna dreptate un fenomen. Desi industria turismului a fost grav afectata dupa evenimentele din 11 septembrie 2001, vanzarile online de servicii turistice au inregistrat o crestere continua in ultimii ani. Majoritatea site-urilor care ofera astfel de servicii au inregistrat profit, desi per total industria turismului cunoaste un declin. Chiar si marile companii aeriene, dintre care destule au ajuns in situatie de faliment, au cunoscut o crestere de 31 % a vanzarilor online, conform Institutului de cercetare PhoCusWright, specializat in industria turismului.



In 2002, peste 26 de milioane de americani au apelat la serviciile de turism online, cu 12% mai multi ca in 2001. Expedia a reusit anul trecut sa isi dubleze vanzarile si sa isi sporeasca profitul cu 600%, in timp ce valoarea actiunilor a crescut cu 180%, depasind de departe orice concurent din domeniu. Pentru 2003, cresterea incasarilor Expedia a fost estimata la 55%.



Site-ul a reusit sa se impuna datorita a trei factori principali, sustin analistii. In primul rand, si-a impus puternic brandul - reteta tuturor succeselor pe Internet. Asa cum "Google" este similar cu cautarea pe Internet , "Expedia" a devenit sinonimul turismului. Apoi, compania a reusit sa obtina reduceri mari la preturile biletelor de avion sau la costul de cazare in camerele hotelurilor (cumparand en-gros de la furnizori). In fine, in al treilea rand, Expedia a pus cap la cap toate aceste oferte bune ca pret pentru a crea pachete de servicii care sunt astfel mult mai ieftine decat daca ai cumpara fiecare bilet separat.



Cel mai simplu exemplu? O camera la hotelul Radisson Lexington, din New York, costa pe site-ul propriu al hotelului sau la receptie 219 de dolari pe noapte. Expedia - ca orice alta agentie de turism- obtine camera la 151 de dolari, insa o revinde sub pretul oficial al hotelului, la 189 de dolari. Astfel, clientul economiseste 30 de dolari, iar Expedia castiga 38 de dolari per tranzactie.



Reducerile tin si de numarul de camere sau bilete de avion contractate. Daca o camera de hotel costa in medie 100 de dolari pe noapte, inchirind 1.000 de camere Expedia obtine un pret de 80 de dolari pe noapte. Iar pretul biletului vandut pe site ajunge la 95 de dolari. Rezultatul? Clientul beneficiaza de o reducere de 5 dolari pe noapte, iar castigul Expedia este de 15 dolari la fiecare camera. Compania are astfel de contracte cu 8.000 de hoteluri din intreaga lume.



Reducerile sunt si mai mari la pachetele de servicii (avion, transport, cazare, masa, etc). "Expedia se gandeste intr-adevar la intreaga calatorie a clientului", a explicat analistul Forrester. "Nu au inventat ei acest lucru, dar l-au adaptat perfect la cerintele pietei", sustine el. Cea mai cunoscuta firma specializata in astfel de servicii, Travelscope, a fost achizitionata de Expedia in 2000.





Impozite din 2004?



Conform unor oficiali americani, care au preferat sa ramana anonimi, site-urile de comert online cu activitati legate de turism - scutite pana acum de anumite obligatii fiscale - ar putea fi obligate sa plateasca impozite incepand din acest an. "Am investigat problema si am asigurat un fond de rezerva de 12 milioane de dolari, in caz ca zvonurile se dovedesc adevarate", a declarat Diller. El a apreciat insa ca nu se va intampla asa ceva.



Tot din cauza taxelor, Diller are un proces pe rol cu Vivendi Universal, in privinta achizitionarii companiei sale, USA Networks, pe care Jean-Marie Messier a platit 10 miliarde de dolari inainte de a fi destituit de la sefi Vivendi. Contractul, considerat de experti "in stil bizantin" prevede o multime de drepturi colaterale pentru Diller, discutabile in ochii unora.



Suma imensa de care dispune pentru achizitii, 6 miliarde de dolari cash, il face de asemenea "periculos" pentru adversari. Acest lucru s-a vazut in cazul cumpararii Hotwire.com. Dupa ce a platit 665 de milioane pe site-ul de turism, actiunile principalului concurent, Priceline.com s-au prabusit la bursa, din cauza ca Diller a optat Hotwire.com.





Lista lui Diller



Nu incape indoiala asupra faptului ca Diller va intentiona sa isi consolideze imperiul. Zvonurile legate de urmatoarea achizitie a mogulului Internetului se refera la mai multe site-uri de comert. Intai Orbitz.com, un adversar pentru Expedia, site ce este controlat de primele cinci companii aeriene din SUA. De asemenea, pe lista sa intra Homegain.com, site ce se ocupa cu afacerile imobiliare, GetSmart.com, care ofera imprumuturi online, sau AutoTrader.com, site care se ocupa cu vanzarea de masini.De asemenea, analistii arata cu degetul spre site-uri din alte zone ale Internetului ca posibile achizitii ale lui Diller: CareerBuilder - siteul de joburi, sau Fandango.com, care vinde bilete de teatru. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO