Business Hi-Tech

Atentie! Lamele de ras va pot fotografia

22.07.2003, 00:00 14

Orice consumator se asteapta ca, atunci cand se duce la supermarket sa-si cumpere detergent sau lame de ras sa fie urmarit de camere pentru supraveghere. In mod sigur insa nu se asteapta ca, dupa ce ia un produs dintr-un raft, fotografia sa sa intre in baza de date a magazinului. Totusi cativa consumatori englezi au avut parte de astfel de surprize. Si nu oriunde ci tocmai la Tesco.
Lantul de supermarket-uri Tesco, unul dintre cele mai mari din Marea Britanie, a admis ca si-a spionat clientii utilizand o tehnologie de urmarire atunci cand acestia cumparau anumite produse. Astfel, oricine lua din raft spre exemplu lame de ras Gillette Mach3 din magazinul Tesco din Cambridge era fotografiat. In momentul in care clientul ridica din raft produsul, eticheta declansa o camera de supraveghere. La casa, o alta camera fotografia clientul si cele doua imagini erau comparate. Echipa de securitate ar fi putut identifica in acest mod daca vreunul dintre clienti a furat ceva din magazin.
Descoperirea a fost facuta de publicatia The Guardian si a starnit deja controverse in randul britanicilor.
"Clientii stiu ca noi avem camere de supraveghere in magazine", a afirmat un purtator de cuvant al firmei Tesco insistand ca tehnologia a fost utilizata nu in scopul prevenirii furturilor ci pentru a strange informatii referitoare la stocurile pentru anumite produse. In ciuda declaratiilor oficiale, directorul magazinului Tesco din Cambridge a admis ca a trimis deja politiei fotografiile unui hot.
Tehnologia de identificare (RFID - radio frequency identification) utilizeaza mici cipuri care pot comunica pe frecventa radio cu detectori aflati la cativa metri departare. Cipul (inclus in eticheta) poate prelua si transmite catre sistemul informatic al magazinului diverse informatii despre produse sau, in cazul Tesco, poate declansa o camera de supraveghere.
Daca retailistii au aclamat tehnologia RFID, considerand-o o adevarata minune pentru gestiunea stocurilor si a aprovizionarii, grupurile care apara libertatea individului pretind ca utilizarea micilor cipuri "spion" reprezinta o incalcare a drepturilor individului la viata privata.
Tehnologia RFID nu este noua dar pana acum fusese utilizata mai mult pentru urmarirea loturilor de produse in cadrul lanturilor de distributie. Producatorii au mers insa mai departe si au pus etichete RFID pe aproape toate produsele, de la iaurt pana la imbracaminte.
Problema este ca etichetele functioneaza si dupa ce produsele au fost cumparate. Astfel, spre exemplu, orice persoana cu acces la informatiile Tesco poate sti exact ce haine poarta un client cand intra intr-un magazin. Producatorii sustin insa ca informatiile pot fi sterse de pe fiecare cip la casa, dupa ce produsul a fost achitat.
Aceeasi tehnologie a fost incorporata in noile smart-carduri Oyster utilizate pentru transportul cu metroul in Londra. Intentia autoritatilor este ca aceste smartcarduri sa inlocuiasca, in timp, abonamentele de transport. Dar, dat fiind faptul ca ele includ informatii despre posesorul lor, traseul acestuia este urmarit si stocat automat in sistemul informatic care administreaza cardurile.Interesant, nu? iuliana.susanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO