Business Hi-Tech

Apple ar putea concura din acest an pentru banii românilor dispuşi să plătească pentru a vedea legal filme şi seriale online

Anul trecut, potrivit datelor furnizate ZF de compania de analiză GfK Ro­mâ­nia, smart TV-urile - echipamente care se conectează la net şi pe care se pot instala aplicaţii, au avut o pondere de 16,3% din numărul total de TV-uri cu ecran plat vândute - reprezentând o creş­tere de aproape 300% faţă de anul pre­cedent. Foto Shutterstock

Anul trecut, potrivit datelor furnizate ZF de compania de analiză GfK Ro­mâ­nia, smart TV-urile - echipamente care se conectează la net şi pe care se pot instala aplicaţii, au avut o pondere de 16,3% din numărul total de TV-uri cu ecran plat vândute - reprezentând o creş­tere de aproape 300% faţă de anul pre­cedent. Foto Shutterstock

Autor: Adrian Seceleanu

15.04.2013, 00:06 526

Piaţa de servicii video on demand din regiune va trece prin schimbări importante în următorii ani, una dintre ele fiind intrarea jucătorilor mari internaţionali precum Apple sau Amazon, în timp ce o alta va fi consolidarea, pentru că unii jucători mici vor fi cel mai probabil înghiţiţi de „peştii mari“, crede Marian Pantazescu, CEO al companiei româneşti Direct One, un furnizor de servicii de comunicaţii „en gros“ către marii operatori din telecom care a lansat şi un serviciu de video on demand disponibil pe computere, TV-uri inteligente, smartphone-uri şi tablete.

„Pe piaţă vor veni noi jucători. Sigur vor intra în România şi jucătorii mari globali, precum Apple sau Amazon. Ne aşteptăm ca Apple să deschidă în acest an şi pentru România posibilitatea de a închiria filme prin intermediul iTunes. Google probabil va face de asemenea paşi asemănători cu YouTube“, a spus Pantazescu.

Intrarea marilor jucători pe pieţele europene a fost întârziată şi de nivelul pira­teriei din unele ţări, dar mai ales de frag­men­tarea continentului, de numărul mare de limbi vorbite, situaţie în care costurile de livrare cresc. „Din fericire pentru noi piaţa este destul de fragmentată, iar jucătorii globali preferă pieţele mari, unde se pot desfăşura.“

Dar după perioada de expansiune va veni şi consolidarea, cel mai probabil într-o perioadă de trei până la cinci ani, crede Pantazescu, care, la rândul său, a ieşit deja cu serviciul Seenow în Grecia şi Cipru şi are ambiţia de a repeta pasul pe alte două noui pieţe din regiune în acest an. Cum va fi atunci, peste 3-5 ani, Direct One: în poziţia de a cumpăra, sau de a fi cumpărată? „Sperăm să fim acolo, pe piaţă, când se va întâmpla acest lucru. Vom vedea atunci în ce poziţie“, răspunde Pantazescu. „Clar este că toată această perioadă de expansiune va fi urmată de o consolidare.“

Care va fi primirea Apple sau Amazon pe piaţa din România? Este greu să câştigi cotă doar cu producţii de la Hollywood, crede Pantazescu: „Noi mizăm destul de mult pe localizarea conţinutului şi pe faptul că aducem conţinut pe platforme pe care este destul de greu să imporţi conţinut pirat, cum este cea a Apple. Acum suntem într-o perioadă de educare a pieţei, în care vrem să creăm obişnuinţa de consum“.

Pe piaţa din România modelul la care consumatorii răspund favorabil este cel al abonamentelor care oferă acces la o bibliotecă mai mare de conţinut, afirmă Pantazescu. „La începutul lunii martie am realizat o relansare a ofertelor, care acum includ pentru 4 euro plus TVA pe lună acces la câteva zeci de posturi TV live, la emisiuni TV şi la o bibliotecă de filme şi documentare şi seriale. Cu un singur abonament oferim acces de pe patru echipamente - TV, smart­phone, tabletă şi computer. Românii preferă un abonament precum cel de la cablul TV - vor să plătească o sumă fixă şi să nu aibă surprize.“

Seenow este în competiţie în România cu platforma Voyo a PRO TV, care oferă acces la aproximativ 1.000 de filme şi seriale, transmisiuni sportive, concerte, emisiuni live şi înregistrate ale canalelor TV ale PRO TV. Voyo are peste 500.000 de conturi active în regiune.

Direct One a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 10 milioane de euro, în creştere cu 16%, din care 750.000 de euro au fost generaţi de divizia „new media. Profitul operaţional (EBITDA) al companiei a fost de aproape 4 milioane de euro.

„Am încheiat anul 2012 cu o creştere a cifrei de afaceri de peste 16%, depăşind pentru prima oară valoarea de 10 milioane de euro. Dintre cele trei linii de business, cea de new media a înregistrat cea mai mare creştere, de peste 200%, până la aproxi­mativ 750.000 de euro.“ Anul acesta compania Direct One vrea să obţină venituri de 1,5 mil. euro, duble faţă de anul 2012, doar de la divizia de video online. Tot în acest an Direct One esti­mează că va ajunge pe break-even cu divizia de new media. Compania a ajuns la 70.000 de utilizatori înregistraţi pentru serviciul Seenow, care va fi lansat pe alte două pieţe din regiune.

În prezent cea mai mare pondere în veniturile companiei, care are o infrastruc­tură naţională de peste 6.000 de kilometri de fibră optică, o au serviciile de transport de date şi de închiriere a infrastructurii către jucătorii mari din telecom.

Pentru anul curent compania esti­mea­ză afaceri de circa 11 milioane de euro, din care 1,5 milioane de euro ar urma să fie generate de businessul „new media“. Dublarea veniturilor din această linie de business va veni din extinderea numă­ru­lui de pieţe acope­rite, dar şi din extin­derea colaboră­rilor existente, afirmă Marian Pantazescu. Compania oferă serviciul de video on demand atât sub brandul propriu, cât şi în parteneriat cu operatorii de telecom Voda­fone România şi Cosmote/ Romtelecom.

Direct One a introdus la începutul acestui an serviciul Seenow pe pieţele din Grecia şi Cipru, în urma unui parte­neriat cu compania sud-coreeană Sam­sung, iar până la finele anului compania va intra pe alte două pieţe din regiune, a spus şeful companiei, fără a oferi detalii.

„Pe seg­mentul B2B, al colaborării cu operatorii de telecom, ne concetrăm pe piaţa inter­nă, dar avem şi cereri de pe pieţe interna­ţionale, de la companii care au conţinut propriu pe care vor să îl vândă online. Este vorba despre companii mai mici.“ Compania nu a fost afectată de situaţia din Cipru pentru că abia a lansat ope­raţiunile pe această piaţă, iar serviciile sunt furnizate direct de compania din România. „Profităm de faptul că suntem parte a UE.“

În acest an cele mai mari investiţii ale companiei vor fi direcţionate către divizia de new media, mai exact în conţinut, oameni, echipamente şi software.

 

Marian Pantazescu, CEO al Direct One: Pe piaţă vor veni noi jucători. Sigur vor intra în România şi jucătorii mari globali, precum Apple sau Amazon. Ne aşteptăm ca Apple să deschidă în acest an şi pentru România posibilitatea de a închiria filme prin intermediul iTunes.

 

Întrebat ce modele de utilizare a serviciilor video a observat compania la baza proprie de clienţi, Pantazescu a afirmat că acestea sunt în linie cu ceea se întâmplă şi la nivel internaţional. „Cu cât ecranul este mai mare, cu atât durata de vizionare creşte. Filmele, de exemplu, sunt mai accesate de pe televizoare sau de pe computere. Iar pe ecrane mici sunt urmărite ştiri sau posturi TV live, de exemplu. Ne propunem să fim prezenţi pe toate ecranele.“

Vânzările de tablete PC au crescut puternic în România, ajungând la circa 200.000 de unităţi anul trecut, de la circa 40.000 în anul precedent. În acest an, vânzările sunt estimate la 300.000 de unităţi.

Piaţa de smartphone-uri a crescut de asemenea de la 600.000 de unităţi în 2011 la un milion de unităţi în 2012 şi ar putea ajunge la 1,5 milioane în acest an.

În anul 2012 s-au vândut circa 540.000 de computere portabile. Cu tot cu com­puterele desktop şi servere, vânzările au fost de peste 700.000 de unităţi.

Dar lupta pentru banii clienţilor dispuşi să plătească pentru servicii video on demand nu se mai duce doar pe computere, tablete sau smartphone-uri: şi televizoarele smart se luptă pe acest segment. Au şi şanse de reuşită?

Anul trecut, potrivit datelor furnizate ZF de compania de analiză GfK Ro­mâ­nia, smart TV-urile - echipamente care se conectează la net şi pe care se pot instala aplicaţii, au avut o pondere de 16,3% din numărul total de TV-uri cu ecran plat vân­dute - reprezentând o creş­tere de aproape 300% faţă de anul pre­cedent.

„În 2012, piaţa a fost puternic impul­sionată de cererea pentru televi­zoare LED, 3D şi Smart TV. Promoţiile puter­nice din 2012 au atras o mai mare cerere pentru aceste tipuri de aparate. Smart TV-uile au avut chiar o dinamică mai bună ca 3D-urile“, a spus Ciprian Hăt­nea­nu, Sub-Regional Manager Easter­n Europe Consumer Choices GfK.

„84 de mili­oane de euro a fost con­tribuţia televi­zoarelor SMART şi 3D din piaţa de panel TV”.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO