Business Hi-Tech

Analistii sustin ca industria muzicala nu va mai fi la fel

28.10.2005, 19:17 26

Industria muzicala este pe punctul de a se schimba pentru totdeauna, iar noua distributie a jucatorilor care tintesc spre suprematie are in pole-position compania lui Steve Jobs, Apple, scrie presa internationala.

Cateva indicii despre cum se va schimba industria peste cativa ani sunt la indemana deja, scrie Financial Times. Casele de discuri nu vor mai putea vinde 10 melodii proaste la pachet cu una buna pe CD-uri pentru a "smulge" 15 dolari din buzunarele cumparatorilor. Iar marile lanturi de retail precum Wal-Mart sau Circuit City vor trebui sa-si gaseasca alte modalitati decat standurile cu CD-uri colorate in fel si chip pentru a creste afluenta de cumparatori in magazine.

Insa acesta probabil ca este doar varful aisbergului, comenteaza publicatia britanica. In ciuda dezamagirilor initiale pe care Internetul si afacerile online le-au provocat odata cu "crah-ul" de la inceputul anilor 2000, reteaua mondiala de computere continua sa revolutioneze in mod dramatic mediul in care traim. Orice forma de comunicare poate fi acum transformata in bytes si biti, astfel ca poate fi cu usurinta transpusa si distribuita pe Internet.

Muzica digitala, de asemenea, este transformata intr-o insiruire de 1 si de 0 care poate fi citita, inregistrata pe discuri si transmisa la distanta aproape instaneu, si chiar aproape gratuit, scrie FT. Iar modelul de business se schimba cu totul odata cu dezvoltarea muzicii digitale ca industrie. Apple si ceilalti mari retaileri nu mai trebuie sa se chinuiasca sa ghiceasca care melodie va fi urmatorul mare hit, pentru ca tehnologia le permite sa digitalizeze si sa stocheze pe serverele proprii practic toata muzica existenta. Dupa care, evident sa o scoata la vanzare - fiecare isi alege ce ii place. In plus, magazinele virtuale sunt deschise in permanenta si, odata ce o melodie a fost adaugata pe "rafturile" sale, este foarte probabil sa fie disponibila acolo pe vecie.

Apple s-a detasat, cel putin deocamdata, in lider absolut pe aceasta industrie. Iar scopul lor urmator este sa detroneze lantul de magazine Wal-Mart de pe pozitia de cel mai mare vanzator de muzica din lume.

Apple are o strategie care se poate insa dovedi riscanta, spun analistii - si anume aceea de a restrictiona accesul la platforma sa software, folosind propria tehnologie si nu o platforma open-source (la care accesul altor companii ar fi liber). Compania lui Jobs pariaza astfel ca va reusi sa castige o masa critica de clienti pentru ca tehnologia sa sa devina un standard "de facto" si sa nu mai poata fi data la o parte de vreun competitor.

Insa unii analisti sunt de parere ca Apple ar putea suferi si in industria muzicala aceeasi soarta ca si in cea a computerelor, unde faptul ca s-a incapatanat sa produca Mac-urile cu tehnologie proprie, necompatibile cu PC-urile, i-a adus un nivel foarte scazut al cotei de piata, pozitie care nu s-a schimbat nici pana astazi.

Totusi, Apple are o pozitie foarte puternica in prezent, conchide FT. Vanzarile totale de playere iPod ar putea atinge 50 de milioane de unitati pana la finalul anului viitor, iar presupunand ca la asta se adauga si aproximativ 100 de dolari pe an pentru fiecare detinator de iPod care cumpara muzica de pe magazinul virtual iTunes, asta i-ar putea aduce lui Jobs venituri de 5 miliarde de dolari in urmatorii cativa ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO