Business Hi-Tech

Analistii speculeaza ca vanzarile slabe din Europa obliga Apple sa schimbe strategia de vanzari

12.05.2008, 17:20 22

Va schimba iPhone, telefonul mobil produs de Apple, Europa? Sau Europa va determina schimbarea mobilului produs de firma americana, se intreaba International Herald Tribune.
Doua articole publicate recent in presa de pe continent prezinta informatii conform carora Europa va determina Apple sa faca o serie de schimbari ale telefonului care a produs senzatie pe glob.
Niciuna din cele doua publicatiii nu a oferit detalii privind sursa informatiilor prezentate in articole, insa ambele au sustinut ca Apple isi va revizui complet modul in care comercializeaza telefonul in Europa. Compania americana va renunta la a le cere operatorilor sa ii vireze o parte din veniturile generate de utilizatorii iPhone prin utilizarea serviciilor de date. Potrivit unor analisti, Apple solicita aproximativ 30 la suta din aceste venituri. Apple ar urma sa ia aceasta decizie pentru a se adapta la specificul pietei europene, unde consumatorii prefera telefoanele mobile mai ieftine, al caror pret este subventionat de operatori.
In Franta, Les Echos a publicat pe 17 aprilie un articol in care autorul sustinea ca Apple a facut presiuni asupra operatorului de telefonie mobila Orange sa scada pretul de comercializare al iPhone pentru a mari vanzarile. IPhone este vandut de catre Orange in Franta cu 630 de dolari (399 de euro).
Totodata, publicatia italiana La Repubblica a mentionat ca Apple este gata sa ofere operatorului local, Telecom Italia, dreptul non-exclusiv de a comercializa o noua versiune a aparatului care include tehnologia 3G fara a solicita o parte din veniturile obtinute de operator din utilizarea serviciilor de date de catre clientii iPhone. Noua versiune a telefonului ar urma sa functioneze in reteaua 3G a Telecom Italia. Reprezentantii ambelor companii au refuzat sa comenteze.
Conform spuselor Carolinei Milanesi, reprezentant al companiei de analiza Gartner, compania americana isi va revizui modul de abordare al afacerilor din Europa pentru a-si inlesni accesul pe aceasta piata. Mai multi factori preseaza Apple sa abandoneze strategia sa de a comercializa prin parteneri exclusiv telefonul mobil care a devenit o emblema pentru companie.
Astfel, unul din motive este diminuarea cererii de telefoane scumpe resimtita pe batranul continent, care a fost citata in rapoartele lor financiare de Nokia si Sony Ericsson. Un alt motiv este legat de diferentele existente dintre pietele nationale europene, care fac din promovarea unei strategii unice de vanzari o decizie gresita.
In Germania si Franta, consumatorilor le sunt oferite telefoane la preturi foarte mici in schimbul incheierii unui contract de abonament pe unul sau doi ani.
In Italia, pe de alta parte, tara unde iPhone inca nu a fost lansat oficial, majoritatea utilizatorilor, aproximativ 90 la suta, folosesc cartele preplatite pentru serviciile de telefonie mobila si nu sunt dispusi sa semneze contracte pe termen lung.
"Am sfatuit Apple sa isi schimbe strategia implementata in Europa", a declarat Milanesi. Ea considera ca utilizatorii europeni au fost mult mai putin atrasi de noul telefon decat cei din SUA. De asemenea, piata europeana este mult mai competitiva, oferind mult mai multe alternative, prin urmare prioritatea companiei din Cupertino, California, ar trebui sa fie o strategie axata pe mai multa deschidere.
Potrivit estimarilor firmei de cercetare Strategic Analytics, Apple a vandut in al patrulea trimestru al anului trecut aproximativ 350.000 de telefoane iPhone in Europa. Aceasta cifra este inferioara estimarilor interne ale Apple, care vorbea de vanzarea a 500.000 de iPhone in Europa. Potrivit aceleiasi surse, in primele trei luni ale acestui an, numarul de exemplare vandute de Apple s-a diminuat la 300.000. Pete Cunningham, analist al companiei Canalys din Marea Britanie, a declarat ca aceste rezultate in vanzari sunt "respectabile" pentru un singur aparat, insa nu se situeaza in limitele asteptarilor "agresive" ale companiei americane.
"Cred ca Apple este dezamagita de vanzarile realizate pana acum in Europa", a adaugat Cunningham. De altfel, o serie de decizii luate de parteneri ai Apple in Europa dau credibilitate acestor informatii. Astfel, distribuitorii iPhone din Marea Britanie si T-Mobile din Germania au redus pretul terminalelor cu o capacitate de 8 GB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO