Business Hi-Tech

Analişti: Samsung trebuie să taie preţurile sau să vină cu ceva nou

AFP/Mediafax Foto

AFP/Mediafax Foto

Autor: Adrian Seceleanu

15.07.2014, 00:03 802

Gigantul sud-coreean Samsung trebuie să taie agresiv preţurile pentru gadget-urile sale sau să vină pe piaţă cu inovaţii dacă vrea să pună capăt tendinţei de scădere a profitului, scrie New York Times, citând mai mulţi analişti ai industriei.

„Cum răspunde Samsung atacu­lui jucă­torilor care pun accent pe preţ?“, a spus Adnaan Ahmad, analist pen­tru Berenberg Bank din Londra. „Investitorii ar trebui să se întrebe care este sursa de creştere a Samsung“, a adăugat el.

Profitul operaţional al grupu­lui sud-coreean Samsung Elec­tronics, cel mai mare producător de smartphone-uri din lume, a scăzut cu 24% în trimestrul al doilea, la 7.200 miliarde de woni (7,1 miliarde de dolari), ca urmare a concurenţei rivalilor din China şi a aprecierii monedei sud-coreene.

Răspunsul Samsung la întrebările privind strategia sa ar putea duce la remodelarea întregii industrii de smartphone-uri. Dacă Samsung va reduce agresiv preţurile pentru a mări vânzările, ar pune presiune pe Nokia, HTC sau Motorola să facă un pas similar şi atunci marjele de profit s-ar reduce şi mai mult în industrie în condiţiile în care deja doar Apple şi Samsung câştigă din acest business.

Dar nu doar telefoanele ieftine ar trebui să îngrijoreze Samsung, crede Michael Walkley, analist la Canaccord Genuity. „Apple, care şi-a îmbunătăţit vânzările iPhone, ar putea înre­gistra un succes şi mai ridicat dacă va lansa modele cu un ecran mai mare în acest an.“

Samsung a semnalat însă că nu are de gând să meargă pe drumul reducerii preţurilor. „Vom îmbu­nătăţi com­pe­titi­vi­tatea produselor noastre şi vom întări reputaţia pre­mium a brandului nostru prin­tr-o gamă de produse extinsă şi o teh­nologie de vârf“, conform unui răs­puns scris transmis de companie către publi­caţia americană. Compania are de gând să păstreze aceeaşi strategie: să ofere o gamă largă de produse, disponibile pentru o gamă variată de preţuri.

Însă întrebarea este dacă acest lucru va fi suficient. Diferenţa dintre telefoanele ieftine cu Android produse de companii din China şi cele livrate de Samsung începe să fie tot mai redusă, spune Ben Bajarin, analist pentru compania Creative Strategies.

Pentru că toate telefoanele cu Android sunt similare din multe puncte de vedere softul şi serviciile online sunt cele care vor face diferenţa.

Un exemplu este Xiaomi, un brand chinez de tehnologie în primă ascensiune, care vinde terminale cu funcţii asemănătoare cu cele ale Samsung şi Apple la un preţ şi cu 50% mai mic.

De altfel, în centrul startegiei Xiaomi se află serviciile online – care ar urma să devină o sursă semnificativă de venit pentru companie. „Telefoanele mobile sunt ca PC-urile în urmă cu 20 de ani. Ele au generat marje bune de profit la început, dar acum acestea au scăzut sub 10%. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu smartphone-urile: aşa că mai degrabă ne concentrăm pe servicii – unde marja de profit va creşte, decât pe hardware“, spune Lin Bin, unul  dintre fondatorii Xiaomi.

Afacerea Samsung depinde însă masiv de vânzare de hardware, iar propriile aplicaţii software şi servicii online sunt considerate „irelevante“ încă de analişti.

În cele din urmă, crede Adnaan Ahmad, Samsung va fi nevoită să taie preţurile în condiţiile în care nu are nici atuul Apple de a avea propriul sistem de operare. „Aceasta este cu adevărat partea dificilă pentru ei, clienţii lor sunt de fapt clienţii Google, nu sunt nepărat ai lor“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO