Business Hi-Tech

Analişti: Retragerea de pe segmentul consumer va accelera colapsul Blackberry

Foto: AFP

Foto: AFP

Autor: Adrian Seceleanu

23.09.2013, 20:36 306

Planul companiei canadiene Black­berry de a se retrage de pe piaţa consumer pentru a se concentra pe segmentul business este o măsură „disperată“ care are toate şansele să accelereze declinul companiei canadiene, scrie Reuters, citând o serie de analişti.

Această decizie combinată cu planul dramatic de restructurare a personalului - 40% din angajaţi urmează să fie concediaţi - alimentează îngrijorările că firma nu va mai fi viabilă pe termen lung. Această nesiguranţă ar putea determina operatori din telecom, parteneri de business şi clienţi corporate să abandoneze platforma de e-mail Blackberry.

„Percepţia este foarte importantă, iar dacă încrederea clienţilor şi a furnizorilor continuă să scadă, nu va mai conta cât cash vor avea în balanţă. Lucrurile

s-ar putea agrava“, a declarat analistul Deepak Kaushal de la compania GMP Securities.

După cele două anunţuri mai mulţi analişti au redus preţul ţintă pentru acţiunile Blackberry la 5 dolari, faţă de 8,2 dolari cât este în prezent, în scădere cu aproape 30% faţă de începutul anului.

La nivel global compania canadiană are încă o bază puternică de clienţi - aproximativ 72 de milioane de utilizatori la finele lunii iunie, în scădere totuşi cu două milioane faţă de trimestrul anteri­or. În România, compania avea 100.000 de utilizatori la începutul acestui an, potrivit datelor furnizate anterior de companie.

„Estimarea noastră este că o revenire a Blackberry este foarte puţin probabilă“, potrivit unei note de analiză a National Bank Financial, a patra bancă de investiţii din Canada.

Problemele Blackberry au început după ce vânzările de iPhone ale Apple au explodat, ca şi cele ale Samsung cu seria Galaxy.

Blackberry a lansat în acest an un smartphone cu touchscreen Z10, cu o nouă platformă software, sperând că astfel va redeveni un produs cool pentru vechea sa clientelă - în special avocaţi, bancheri şi politicieni.

Însă pariul a eşuat: analistul Deepak Kaushal de la compania GMP Securities estimează că peste trei milioane de smartphone-uri Z10 se aşterne praful în depozitele distribuitorilor care nu au reuşit să le vândă.

Îndepărtarea Blackberry de segmentul consumer va schimba şi relaţia cu operatorii de telefonie mobilă care deja au simţit efectele negative ale vânzărilor slabe ale modelului Z10.

Compania ar putea avea soarta Nortel - un producător de echipamente de telecom din Canada, care acum a dispărut. Nortel era la un moment dat una dintre cele mai mari companii listate de la bursa din Toronto, însă după ce veniturile au început să scadă, compania a trecut prin mai multe valuri de restructurare pentru ca în final să fie divizată şi vândută pe bucăţi.

Blackberry a angajat deja consultanţi care să găsească un cumpărător pentru părţi din companie sau întreaga firmă.

Analistul Brian Colello  de la compania de administrate de active Morningstar a scris într-o notă de analiză către clienţi că nu vede „nicio speranţă de revenire“ pentru companie care a „intrat într-o spirală a morţii“.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 24.09.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO