Business Hi-Tech

Adio avertismente, a început era sancţiunilor. Autoritatea de protecţie a datelor a aplicat prima amendă pentru încălcarea GDPR: Unicredit cu 130.000 de euro, pentru că dezvăluia CNP-ul clienţilor care făceau plăţi către beneficiari

Adio avertismente, a început era sancţiunilor....

Autor: Adrian Seceleanu

04.07.2019, 14:53 5280

După o perioadă de mai bine de un an de zile în care Autoritatea naţională de protecţie a datelor (ANSPDCP) nu a aplicat nicio sancţiune financiară pentru încălcarea noului regulament european privind protecţia datelor (GDPR), instituţia a anunţat că a aplicat prima amendă, marcând astfel debutul unei noi perioade în aplicarea legii.

Prima companie sancţionată este Unicredit, una dintre cele mai mari bănci locale. “Pe data de 27.06.2019, Autoritatea Naţională de Supraveghere a finalizat o investigaţie la operatorul UNICREDIT BANK S.A. şi a constatat că acesta a încălcat prevederile art. 25 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
Operatorul a fost sancţionat contravenţional cu amendă în cuantum de 613.912 lei, echivalentul în euro al sumei de 130.000 euro”, conform unui anunţ al ANSPDCP.

Sancţiunea a fost aplicată în urma unei plângeri care semnala că banca trimtea date personale ale clienţilor către alte persoane.

“Sancţiunea a fost aplicată UNICREDIT BANK S.A. ca urmare  a neaplicării măsurilor tehnice şi organizatorice adecvate, atât în momentul stabilirii mijloacelor de prelucrare, cât şi în cel al prelucrării în sine, destinate să pună în aplicare în mod eficient principiile de protecţie a datelor, precum reducerea la minimum a datelor, şi să integreze garanţiile necesare în cadrul prelucrării, pentru a îndeplini cerinţele RGPD şi a proteja drepturile persoanelor vizate. Aceasta a condus la dezvăluirea în documentele ce conţin detaliile tranzacţiilor şi care sunt puse on-line la dispoziţia clienţilor beneficiari ai plăţilor, a datelor privind CNP-ul şi adresa plătitorului (pentru situaţiile în care plătitorul efectua tranzacţia dintr-un cont deschis la o alta instituţie de credit - tranzacţii externe şi depuneri la casierie), respectiv a datelor privind adresa plătitorului (pentru situaţiile în care plătitorul efectua tranzacţia dintr-un cont deschis la UNICREDIT BANK SA - tranzacţii interne), pentru un număr de 337.042 persoane vizate, în perioada 25 mai 2018 – 10.12.2018.

Sancţiunea a fost aplicată ca urmare a unei sesizări a Autorităţii Naţionale de Supraveghere din data de 22.11.2018 prin care se semnala faptul că datele privind CNP-ul şi adresa persoanelor care efectuau plăţi la UNICREDIT BANK S.A., prin intermediul tranzacţiilor on-line, erau dezvăluite către beneficiarul tranzacţiei, prin formularele de extras de cont/detalii.

Potrivit art. 5 alin. 1 lit. c) din RGPD (”Principii legate de prelucrarea datelor cu caracter personal”), operatorul avea obligaţia de a prelucra date limitate la ceea ce este necesar în raport cu scopurile în care sunt prelucrate datele.

În acelaşi timp, considerentul (78) din Regulament precizează: ”Protecţia drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal necesită adoptarea de măsuri tehnice şi organizatorice corespunzătoare pentru a se asigura îndeplinirea cerinţelor din prezentul regulament. Pentru a fi în măsură să demonstreze conformitatea cu prezentul regulament, operatorul ar trebui să adopte politici interne şi să pună în aplicare măsuri care să respecte în special principiul protecţiei datelor începând cu momentul conceperii şi cel al protecţiei implicite a datelor. Astfel de măsuri ar putea consta, printre altele, în reducerea la minimum a prelucrării datelor cu caracter personal, pseudonimizarea acestor date cât mai curând posibil, transparenţa în ceea ce priveşte funcţiile şi prelucrarea datelor cu caracter personal, abilitarea persoanei vizate să monitorizeze prelucrarea datelor, abilitarea operatorului să creeze elemente de siguranţă şi să le îmbunătăţească. Atunci când elaborează, proiectează, selectează şi utilizează aplicaţii, servicii şi produse care se bazează pe prelucrarea datelor cu caracter personal sau care prelucrează date cu caracter personal pentru a-şi îndeplini rolul, producătorii acestor produse şi furnizorii acestor servicii şi aplicaţii ar trebui să fie încurajaţi să aibă în vedere dreptul la protecţia datelor la momentul elaborării şi proiectării unor astfel de produse, servicii şi aplicaţii şi, ţinând cont de stadiul actual al dezvoltării, să se asigure că operatorii şi persoanele împuternicite de operatori sunt în măsură să îşi îndeplinească obligaţiile referitoare la protecţia datelor. Principiul protecţiei datelor începând cu momentul conceperii şi cel al protecţiei implicite a datelor ar trebui să fie luate în considerare şi în contextul licitaţiilor publice”, conform autorităţii.


 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO