Business Hi-Tech

1plusX, 33Across, 4W Marketplace, Accordant Media...Ei fac miliarde de dolari din clickurile voastre, deşi n-aţi auzit niciodată de ei. Vedeţi câţi giganţi ai publicităţii online urmăresc unde navigaţi pe net pentru a vă livra reclame şi alegeţi dacă blocaţi sau nu „supravegherea“. Sunt 115 platforme pe listă

Autor: Adrian Seceleanu

08.05.2018, 15:43 1633

Utilizatorii care sunt deranjaţi de faptul că imediat ce caută date despre un produs sau un serviciu pe internet sunt apoi inundaţi de reclame la acele produse sau servicii pe aproa­pe orice altă pagină web vizitată ulterior pot accesa un site care le permite să vadă care dintre cele mai mari 115 platforme globale de profil le supraveghează activ comporta­mentul online.

Site-ul youronlinechoices.com, care a fost dezvoltat pentru utilizatorii din Europa de unii dintre cei mai mari jucători din industria de publicitate online, le oferă utilizatorilor un „ta­blou de comandă“ de unde pot vedea dacă sunt „monitorizaţi“ sau nu şi de către cine, cu opţiunea de a bloca această „supraveghere“ în bloc pentru toate companiile proiec­tului sau doar pentru unii dintre jucători. Printre cele 115 companii care oferă date prin intermediul acestui site privind monitorizarea comportamen­tului utilizatorilor pe net se numără jucători precum Google, Facebook, Orange, Amazon, Microsoft sau Ado­be, dar şi alte companii mai puţin cu­noscute care „colectează şi utilizează informaţii în scopul livrării de reclame targetate comporta­mental“.

BREAKING NEWS: Tranzacţie fulger pe piaţa din România de la Banca Transilvania

Veşti proaste pentru şoferi: Preţul petrolului a EXPLODAT şi continuă să crească

Pentru a afla aceste date, utiliza­torii trebuie să acceseze site-ul youronlinechoices.com de pe fiecare browser pe care îl utilizează, de pe fiecare computer, tabletă sau smartphone, pentru că datele sunt unice pentru fiecare aplicaţie în parte. Sistemul de monitorizare şi colectare de date despre comportamentul utilizato­rilor pe internet presupune ca fiecare browser să fie identificat, marcat prin intermediul unui mic fişier care este trimis de site-urile vizitate pe computer, şi care este denumit cookie. Aceste fişiere ajută platformele să includă utilizatorii în diferite categorii, de persoane interesate de maşini de exemplu, pentru ca ulterior aceştia să vadă reclame la maşini.

„Advertiserii şi website-urile vor adapta reclama pentru grupuri de utilizatori cu acelaşi interes, iar cookie-ul permite livrarea reclamelor de tip display (bannere) relevante pentru acel grup“, conform datelor de pe site. De regulă datele privind comporta­mentul de navigare nu sunt asociate cu identitatea utilizato­rului (nume, adresă de e-mail etc.), dar site-urile pot face şi acest lucru dacă îşi informează utilizatorii iar aceştia sunt de acord. Accesând platforma youronlinechoices.com de pe diferite browsere am constatat că datele diferă de la browser la browser, reflectând practic gradul diferit de utilizare şi site-urile accesate.

Pe unul dintre browserele de pe computerul desktop peste 40 de plat­forme aveau instalate şi active fişiere de tip cookie, care permit livrarea de reclame personalizate, în timp ce pe browserul de pe un smartphone, utilizat de puţin timp, doar 5 platforme erau active. În acest caz mesajul este nu v-aţi exprimat refuzul faţă publicitatea targetată comportamental livrată de această platformă şi aveţi un cookie activ de la această platformă.

Utilizarea site-ului youronline­choices.com scoate în evidenţă faptul că de-a lungul timpului un utilizator poate ajunge să-şi dea acordul pentru supraveghere unui număr semnificativ de platforme online, fără să existe niciun sistem care să-i reamintească într-un mod uşor de înţeles că face acest lucru.

Site-ul youronlinechoices.com le permite utilizatorilor să blocheze livrarea de reclame personalizate pe un anume browser, prin alegerea opţiunii „refuz“. Utili­zatorii pot bloca doar o platformă anume, precum Google, sau pe toate în bloc. Pentru a nu primi reclame personalizate de la cele 115 platforme pe niciun dispozitiv un utilizator ar trebui să viziteze acest site şi să activeze opţiunea „refuz“ de pe fiecare aplicaţie de navigate pe internet utilizată.

De notat este că site-ul youronlinechoices.com nu oferă date despre toate platformele care monito­rizează şi strâng date despre utilizatori.

Pentru a vedea câte plat­for­me de „monitorizare“ sunt active pe un site pot fi utilizate platforme pre­cum cookie­pedia.co.uk, care caută şi lis­tează ce fişiere de tip cookie sunt active.

adrian.seceleanu@zf.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO