Utilizatorii care sunt deranjaţi de faptul că imediat ce caută date despre un produs sau un serviciu pe internet sunt apoi inundaţi de reclame la acele produse sau servicii pe aproape orice altă pagină web vizitată ulterior pot accesa un site care le permite să vadă care dintre cele mai mari 115 platforme globale de profil le supraveghează activ comportamentul online.
Site-ul youronlinechoices.com, care a fost dezvoltat pentru utilizatorii din Europa de unii dintre cei mai mari jucători din industria de publicitate online, le oferă utilizatorilor un „tablou de comandă“ de unde pot vedea dacă sunt „monitorizaţi“ sau nu şi de către cine, cu opţiunea de a bloca această „supraveghere“ în bloc pentru toate companiile proiectului sau doar pentru unii dintre jucători. Printre cele 115 companii care oferă date prin intermediul acestui site privind monitorizarea comportamentului utilizatorilor pe net se numără jucători precum Google, Facebook, Orange, Amazon, Microsoft sau Adobe, dar şi alte companii mai puţin cunoscute care „colectează şi utilizează informaţii în scopul livrării de reclame targetate comportamental“.
BREAKING NEWS: Tranzacţie fulger pe piaţa din România de la Banca Transilvania
Veşti proaste pentru şoferi: Preţul petrolului a EXPLODAT şi continuă să crească
Pentru a afla aceste date, utilizatorii trebuie să acceseze site-ul youronlinechoices.com de pe fiecare browser pe care îl utilizează, de pe fiecare computer, tabletă sau smartphone, pentru că datele sunt unice pentru fiecare aplicaţie în parte. Sistemul de monitorizare şi colectare de date despre comportamentul utilizatorilor pe internet presupune ca fiecare browser să fie identificat, marcat prin intermediul unui mic fişier care este trimis de site-urile vizitate pe computer, şi care este denumit cookie. Aceste fişiere ajută platformele să includă utilizatorii în diferite categorii, de persoane interesate de maşini de exemplu, pentru ca ulterior aceştia să vadă reclame la maşini.
„Advertiserii şi website-urile vor adapta reclama pentru grupuri de utilizatori cu acelaşi interes, iar cookie-ul permite livrarea reclamelor de tip display (bannere) relevante pentru acel grup“, conform datelor de pe site. De regulă datele privind comportamentul de navigare nu sunt asociate cu identitatea utilizatorului (nume, adresă de e-mail etc.), dar site-urile pot face şi acest lucru dacă îşi informează utilizatorii iar aceştia sunt de acord. Accesând platforma youronlinechoices.com de pe diferite browsere am constatat că datele diferă de la browser la browser, reflectând practic gradul diferit de utilizare şi site-urile accesate.
Pe unul dintre browserele de pe computerul desktop peste 40 de platforme aveau instalate şi active fişiere de tip cookie, care permit livrarea de reclame personalizate, în timp ce pe browserul de pe un smartphone, utilizat de puţin timp, doar 5 platforme erau active. În acest caz mesajul este nu v-aţi exprimat refuzul faţă publicitatea targetată comportamental livrată de această platformă şi aveţi un cookie activ de la această platformă.
Utilizarea site-ului youronlinechoices.com scoate în evidenţă faptul că de-a lungul timpului un utilizator poate ajunge să-şi dea acordul pentru supraveghere unui număr semnificativ de platforme online, fără să existe niciun sistem care să-i reamintească într-un mod uşor de înţeles că face acest lucru.
Site-ul youronlinechoices.com le permite utilizatorilor să blocheze livrarea de reclame personalizate pe un anume browser, prin alegerea opţiunii „refuz“. Utilizatorii pot bloca doar o platformă anume, precum Google, sau pe toate în bloc. Pentru a nu primi reclame personalizate de la cele 115 platforme pe niciun dispozitiv un utilizator ar trebui să viziteze acest site şi să activeze opţiunea „refuz“ de pe fiecare aplicaţie de navigate pe internet utilizată.
De notat este că site-ul youronlinechoices.com nu oferă date despre toate platformele care monitorizează şi strâng date despre utilizatori.
Pentru a vedea câte platforme de „monitorizare“ sunt active pe un site pot fi utilizate platforme precum cookiepedia.co.uk, care caută şi listează ce fişiere de tip cookie sunt active.
adrian.seceleanu@zf.ro