Business Construct

Traficul rutier din Capitala, urmarit de 200 de ochi digitali

Traficul rutier din Capitala, urmarit de 200 de ochi digitali

Gheorghe Udriste, directorul directiei gene?rale de infrastructura si de servicii publice din cadrul PMB: In momentul de fata primaria nu poate rezolva problema traficului. Nu este cum. Eu cred ca va trebui sa treaca inca cel putin cinci ani, poate chiar mai mult, pana cand se va putea rezolva cu adevarat aceasta problema.

31.01.2008, 19:12 117

Dupa patru ani de la anuntare, proiectul de ma?nagement al traficului in valoare de aproape 21 de milioane de euro, pornit de Primaria Muni?cipiului Bucuresti (PMB) in 2003, isi va arata roadele.
"In mai ar trebui, conform datelor contractuale, sa fie reabilitate circa 100 de intersectii importante din Bucuresti. Asta inseamna semafoare noi, sisteme de detectie a traficului si toata infrastructura necesara acestora", a declarat Gheorghe Udriste, directorul directiei generale de infrastructura si de servicii publice din cadrul PMB.


Fluidizare prin control
Scopul acestui proiect, castigat la licitatia de anul trecut de consortiul Swarco si UTI, este de a imbunatati si de a putea corela in timp real traficul din 100 de intersectii importante ale Capitalei, de a monta camere video pentru supraveghere si de a le conecta pe toate la un centru unic de comanda. Printre concurentii Swarco si UTI pe lista scurta a licitatiei organizate de PMB s-a numarat si Siemens, unul dintre cele mai mari grupuri de implemetare a programelor de acest tip la nivel european, in portofoliul caruia se regaseste implementarea de proiecte de ma?nagement al traficului in orase ca Atena, Berlin, Dortmund, Brescia, Budapesta, Geneva sau Copenhaga.
Corelarea in timp real a semafoarelor, la care s-ar putea adauga, din mai, si o serie de benzi unice pentru autobuze, ar putea contribui la cresterea eficientei mijloacelor de transport in comun, in special a autobuzelor. In acelasi timp, Politia rutiera Bucuresti va putea apela la casetele de trafic pentru a le folosi ca probe video in cazul incalcarii legii de catre soferi sau de catre pietoni.
Plasarea in timp real a unui autobuz pe harta orasului va fi posibila prin montarea de aparate GPS (de pozitionarea globala) pe aceste vechicule, urmand ca in functie de datele primite sa fie acordata la semafor culoarea verde, in cazuri de prioritate.
Mai mult decat atat, se doreste corelarea dispozitivelor de verificare a cartelelor magnetice folosite pe RATB, pentru a se putea calcula gradul de incarcare al autobuzelor in timp real. Acest lucru ar putea permite marirea sau micsorarea frecventei de deplasare a mijloacelor de transport in comun, in functie de necesitati, in timp real si nu pe baza unor statistici saptamanale sau lunare.
UTI International, companie parte a grupului UTI, condus de omul de afaceri Tiberiu Urdareanu, este printre cei mai fideli clienti ai PMB. Pe langa proiectul de 21 de mi?lioane de euro privind managementul traficului, UTI a mai castigat si licitatia pentru implementarea proiectului NetCity, in valoare de 202 milioane de euro, care presupune crearea unei retele subterane de fibra optica, menita sa inlocuiasca actuala infrastructura de telecomunicatii supraterana.
In acelasi timp, UTI a deservit si RATB, prin introdu?cerea mijloacelor digitale de verificare a cartelelor de calatorie, precum si pentru Metrorex, pentru care a asigurat in acelasi timp si infrastructura de securitate, respectiv camerele video montate in statiile de metrou.
In 2006, fondul de investitii AIG a achizitionat 30% din grupul UTI, in urma unei majorari de capital de 17 milioane de euro, operatiune in urma careia Tiberiu Urdareanu controleaza in continuare pachetul majoritar.


Sectorul 3 a fost mai harnic
Nu toti au asteptat insa Primaria Generala. Primaria sectorului 3 a instalat deja 30 de camere de supraveghere in cele mai importante zone, in cadrul unui proiect independent de cel al PMB.
"Pana acum am instalat 30 de camere video, care sunt functionale, proiectul fiind inceput in luna ianuarie a acestui an. In momentul de fata raza lor de acoperire este de circa 50% din suprafata totala a sectorului trei", a declarat Stefan Dumitrascu, arhitect-sef al sectorului 3. Valoarea totala a proiectului, din care au fost executate primele doua etape, este estimata la circa 1,2 milioane de lei, respectiv aproape 350.000 de euro.
Dumitrascu a explicat ca reteaua din sectorul 3 este perfect compatibila cu cea care urmeaza sa fie instalata prin proiectul PMB, la finalizarea acesteia urmand ca ambele retele sa fie corelate.
Monitorizarea in timp real a traficului si ajutorul dat politiei prin probele video nu garanteaza insa fluidizarea circulatiei din Bucuresti. "In momentul de fata primaria nu poate rezolva problema traficului. Nu este cum. Eu cred ca va trebui sa treaca inca cel putin cinci ani, poate chiar mai mult, pana cand se va putea rezolva cu adevarat aceasta problema", a spus Udriste. El a adaugat ca se refera atat la spatiile de parcare sau la monitorizarea traficului, cat si la reabilitarea completa a infrastructurii rutiere si a materialului rulant al operatorilor de mijloace de transport in comun.
In ultimii doi ani PMB a cheltuit circa 600 de milioane de euro pentru reabilitarea infrastructurii bulevardelor si strazilor care se afla in administrarea ei, din cele 400 de artere in total 300 fiind reabilitate, dupa cum precizeaza oficialul PMB.
Una dintre solutiile rezolvarii crizei traficului bucurestean este infiintarea unei autoritati metropolitane, care sa cuprinda Bucurestiul si orasele invecinate, organism care sa poata prelua rolul de manager al operatorilor de transport in comun, de exemplu. In momentul de fata PMB asteapta finalizarea unui studiu privind oportunitatea crearii unei astfel de autoritati, pe baza caruia se va definitiva strategia de dezvoltare metropolitana a ceea ce va deveni regiunea Bucuresti.
Din suma totala, circa 1% reprezinta costurile legate de inlocuirea bordurilor, respectiv in jurul sumei de sase mi?lioane de euro, dupa cum a declarat directorul de la PMB. Schimbarea lor a fost necesara atat din considerente tehnice, legate de degradarea bordurilor vechi, cat si estetice, a explicat Udriste.
Soferii care au parcat neregulamentar in sectorul 3 anul trecut i-au adus venituri de 1,5 mil. lei firmei Rosal, condusa de omul de afaceri Silviu Prigoana. Conform unui contract dintre primaria de sector si firma de salubritate, Rosal s-a angajat sa ridice masinile parcate neregulamentar, in special pe cele de pe bulevardele importante ale sectorului, urmand sa incaseze in schimb taxe de ridicare, transport si depozitare a respectivelor vehicule. Cele 2.700 de masini ridicate de firma lui Prigoana anul trecut i-au adus omului de afaceri venituri de circa 1,5 mil. lei, respectiv aproape 420.000 de euro.
Soferii care au parcat ilegal si ale caror masini au fost ridicate de Rosal au avut de platit, fiecare, minimum cate 550 de lei, din care 200 de lei pentru ridicarea masinii, 200 de lei pentru transportul ei si alti 150 de lei, pe zi, pentru depozitarea ei. In medie, compania lui Prigoana a ridicat aproape noua masini pe zi. In marea majoritate a cazurilor proprietarii au platit serviciul Rosal si si-au recuperat automobilul in termen de 24 de ore. Automobilele ridicate sunt depozitate in str. Biruintei nr.92, in incinta Acumulatorul SA.


Suntem in urma capitalelor vecine
In Praga, la inceputul lui 2006 erau delimitate benzi dedicate autobuzelor care totalizau atunci 6,6 km, acope?rind in special zona centrala a orasului. La acestea se adauga alti 5,2 km de benzi unice pentru tramvaie. Tot in capitala Cehiei, proiectul de prioritizare a mijloa?ce?lor de transport in comun in intersectiile principale a inceput din 2002, cand 50 de autobuze au fost dotate cu echipamente GPS, alte 95 alaturandu-se acestui program in 2006.
In Varsovia, grupul de solutii si de servicii industriale Siemens a finalizat recent un proiect de management al traficulul similar celui bucurestean, in valoare totala de circa 8,5 milioane de euro.
Proiectul respectiv a vizat reabilitarea tehnica a 35 de intersectii importante din Powisle, zona centrala a capitalei Poloniei, precum si o serie de masuri care sa duca la fluidizarea traficului local, la reducerea poluarii urbane si la scaderea vizibila a numarului de accidente auto. Schimbarile rapide prin care a trecut Varsovia in ultimii ani, atat explozia pietei imobiliare, crearea unui cadru de dezvoltare urbana precum si imbunatatirea conditiilor de tra?fic au avut, de cele mai multe ori, ca motor principal persoana primarului capitalei. In varsta de 56 de ani, Hanna Gronkiewics-Waltz, aleasa in functie in 2006, are un background remarcabil pentru functia de primar. Timp de aproape cinci ani a fost vicepresedinte al Bancii Europene de Reconstructie si de Dezvoltare, in timp ce acum preda la doua universitati din Varsovia cursuri de drept si de administratie.
Varsovia a depasit Bucurestiul si in ceea ce priveste adoptarea unei hotarari locale privind crearea zonei me?tropolitane. Din octombrie 2002, toata zona metropolitana a ajuns sub directa administrare a primariei generale, regiunea fiind impartita in 18 districte. Primarii districtelor au datoria de a rezolva probleme locale ca infrastructura rutiera, infrastructura de invatamant, emiterea de permise auto si alte probleme interne, in timp ce primaria generala va coordona lucrarile districtelor si se va ocupa de politicile la nivel global ale orasului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO