Business Construct

Tigle: Tare ca piatra

Tigle: Tare ca piatra
24.06.2009, 16:19 472

Tiglele metalice cu acoperire de piatra naturala detin in prezent o pondere de doar 3% din totalul pietei de sisteme de invelitori pentru acoperisuri, fiind un produs premium care se adreseaza in special persoanelor cu venituri medii si mari, in conditiile in care pretul mediu pe metru patrat poate depasi in unele cazuri chiar si 30 de euro.

„Pretul variaza in functie de profil. Spre exemplu, un metru patrat de tigla romanica poate ajunge la 30 de euro. Pretul include atat montajul, cat si accesoriile necesare, cum sunt coamele de acoperis sau paziile care se monteaza la streasina casei", a declarat Bianka Dobre, directorul de marketing in cadrul companiei Final Distribution, importatorului tiglelor Gerard, produse de AHI Roofing, din Noua Zeelanda.
Compania comercializeza cinci profiluri pe piata din Romania, cel mai vandut model fiind insa profilul Heritage, care imita modelul traditional de tigla.
„80% din vanzarile pe piata locala sunt realizate pe profilul Heritage, 10% pe profilul Classic, un profil cu nervuri pronuntate si restul de 10% pe celelalte profiluri, respectiv Shake, Shingle sau Roman", a adaugat Dobre. Final Distribution a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 5,3 milioane euro, iar pentru acest an, oficialii companiei apreciaza o stagnare a afacerilor la acelasi nivel, chiar daca estimarile indica o scadere a pietei de invelitori cu circa 30-40%.
In ciuda pretului ridicat si a stagnarii sectorului constructiilor, piata tiglelor metalice cu acoperire de piatra se afla dupa primele luni ale acestui an la un nivel similar cu cel din 2008. Explicatia este data de faptul ca produsul este considerat de nisa, iar cei care il comercializeaza nu au fost afectati de criza financiara si dispun inca de lichiditati.
„In lunile ianuarie si februarie vanzarile au fost aproape nule. Fiind vorba de produse sezoniere, acest lucru este normal. Incepand cu martie insa vanzarile au atins nivelul de anul trecut. Criza nu a afectat in mod deosebit volumul la aceste tigle metalice, una din explicatii fiind faptul ca produsul se adreseaza celor cu venituri peste medie care dispun de lichiditati", a declarat Zoltan Olar, directorul general al companiei HausPartner, importatorul tiglelor Metrotile, fabricate in Belgia. Compania a inregistrat anul trecut vanzari de aproape un milion de euro, iar pentru acest an isi propune sa depaseasca acest nivel. „Anul trecut ne-am apropiat de un milion de euro, iar in acest an, asa cum arata vanzarile acum, sper sa depasim, macar un pic aceasta cifra", a explicat Olar.
Pentru acest an directorul HausPartner a estimat piata tiglelor metalice cu acoperire de piatra la o valoare de aproximativ 8 milioane de euro, la un volum de cel mult 450.000 de metri patrati.
 
Tendinte de la maro la negru. Daca in ultimii ani tot mai multi romani preferau culoarea rosie pentru acoperis, in ultima vreme acestia se aliniaza tendintelor vestice si incep sa foloseasca culori din ce in ce mai inchise, de la maro spre negru, care sa intre in contrast mai bine cu fatadele caselor.
„Pana in 2006 inclusiv, cererea cea mai mare era pentru culoarea rosie. Aproximativ 80% din acoperisurile comercializate de noi erau de aceasta culoare. Din 2007 s-a mai echilibrat situatia, nunatele de maro au devenit tot mai cautate. Gama Metrotile are sase culori de baza, dar la cerere se pot produce orice fel de combinatii de culori", a adaugat Olar.
Opinia este sustinuta si de Dobre, care apreciaza ca in ultima perioada cel mai bine s-au vandut acoperisurile in nuante de maro, si incepe sa existe un interes in piata pentru culoarea neagra. „In vest exista aceasta tendinta, de acoperire a caselor in tigle de culoare neagra, iar in ultima perioada se observa si pe piata locala un interes pentru aceasta culoare", a spus Dobre.
Pe langa culoare, romanii incep sa prefere si profilurile sofisticate, precum cele care imita olanele romane, tigle decorative de culoare portocalie. „Peste 90% din vanzari se realizeaza pe produsul de baza, si anume, profilul MertroBond. Avem insa cereri si pentru restul modelelor, ca MetroClassic, MetroShake sau MetroRoman", a explicat Olar. Tiglele metalice cu acoperire de piata sunt preferate in locul celor traditionale din ceramica sau beton intrucat sunt de cinci ori mai usoare decat acestea, iar fata de cele din tigla simpla, sunt de pana la de opt ori mai rezistente la coroziune. De asemenea, spre deosebire de tiglele metalice simple, cele cu acoperire de piatra atenueaza zgomotul ploii pe acoperis, rezista la decolorare si nu se cojesc.
 
Promovare si cote de piata. In conditiile in care concurenta pe piata tiglelor metalice este cea mai ridicata la nivelul intregii piete de sisteme de invelitori, pentru acest an Final Distribution isi propune o promovare mai agresiva decat pana in prezent si o pozitionare mai buna in piata a brandului Gerard.
„Nu pot spune ca avem o politica agresiva. Ne-am propus insa sa ne facem simtita mai bine prezenta in piata. Sa pozitionam mai bine produsul, pentru ca lumea a auzit de Gerard, dar nu stie exact ce este si din ce este format", a explicat Dobre. Potrivit estimarilor companiei, aceasta detine peste 70% din piata romaneasca de tigle metalice cu acoperire naturala.
In iunie compania a luat decizia de a-si extinde portofoliul de produse prin importul ferestrelor de mansarda Keylite, produse in Irlanda.
„Intentia noastra este de a oferi distribuitorilor posibilitatea achizitionarii unui sistem complet pentru acoperis, diversificarea gamei de produse fiind un avantaj in conditiile actuale de piata", a declarat Dan Mircescu, directorul general al Final Distribution.
Ferestrele de mansarda au jaluzele interioare integrate, actionate magnetic, in acest sens fiind eliminata murdarirea, precum si timpul de montaj. Tamplaria este din lemn, lacuita, iar ferestrele de baie si bucatarie sunt albe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO