Business Construct

Piaţa de cărămizi : Vând mai mult, dar scumpirile şi taxele le „mănâncă“ din profit

Din cauza limitării programului „Prima casă“ la 60.000 euro pentru o locuinţă, constructorii caută materialele cu cele mai mici preţuri, ceea ce orientează piaţa către cărămizile ieftine. Foto: Shutterstock

Din cauza limitării programului „Prima casă“ la 60.000 euro pentru o locuinţă, constructorii caută materialele cu cele mai mici preţuri, ceea ce orientează piaţa către cărămizile ieftine. Foto: Shutterstock

Autor: Ioan Dornescu

22.11.2014, 11:00 936

„Piaţa de cărămizi din România a avut o evo­luţie favorabilă la început de an, iar pentru primele nouă luni ale lui 2014 toate datele disponibile referitoare la pia­ţa de zidărie confirmă un trend de stabilizare. Există chiar câteva semnale care indică o revenire uşoară a creş­terii consumului domestic, în general, care sperăm să se reflecte în timp şi asupra evoluţiei pieţei de zidărie“, afirmă Corneliu Fecioru, mem­bru în CA, vânzări şi marketing, Wienerberger Sisteme de Cără­mizi.

Condiţiile meteo au influenţat negativ piaţa de materiale de zidărie în al doilea trimestru al acestui an, fapt reflectat şi în uşoara scădere înregistrată de nu­mărul de autorizaţii pentru case, de 1,4% în ianuarie-iulie faţă de aceeaşi perioadă din 2013.

Pe de altă parte, piaţa s-a echilibrat prin numărul autorizaţiilor emise pentru apartamente, care au crescut cu aproape 60% în aceeaşi perioadă, piaţa consemnând un uşor trend crescător, a arătat reprezentantul subsidiarei locale a austriecilor de la Wienerberger.

„Trebuie să ţinem cont că 2014 este, de asemenea, un an care anunţă schim­bări de ordin politic. Domeniul construcţiilor este unul destul de sensibil la aceste schimbări. Ne păstrăm însă optimismul şi sperăm ca după alegerile din noiembrie să se păstreze tendinţa de stabilizare a pie­ţei“, a afirmat Corneliu Fecioru.

În opinia sa, programul Prima Casă a jucat un rol pozitiv, permiţând accesul multor familii tinere la o primă locuinţă, iar proiectul ar trebui să continue în anii viitori, fiind benefic atât pentru societate în ansamblu, cât şi pentru industria de construcţii rezidenţiale.

 

„Vânzări peste aştep­tări“. „Spe­răm că după efervescenţa alegerilor să urmeze o perioadă aşezată în întreaga societate, care să se reflecte şi în piaţa construcţiilor. Pentru 2015, avem încredere că piaţa de zidărie va depăşi pragul de stabilizare şi va începe să crească organic, ca rezultat al nevoii reale a românilor de a-şi construi locuinţe noi“, a mai spus Fecioru.

Conform datelor de la Finanţe, subsidiara grupului austriac a înregistrat în 2013 afaceri de 123,5 milioane de lei (28 mil. euro).

Nicolae Neag, directorul comercial al producătorului de materiale de construcţii Siceram, estimează că în primele nouă luni ale anului piaţa de cărămizi a înregistrat un avans de minimum 5%, pe fondul unui uşor reviriment al sectorului rezidenţial, iar avansul se va regăsi şi la finele acestui an.

„În contextul evo­luţiei din ultimii ani, este destul de greu să faci previziuni. Dacă iau de exemplu cazul nostru concret, ne aşteptam la un 2013 în limite normale, iar în realitate vânzările au fost sub previziuni. Din cauza stocurilor peste normal, de la începutul anului, prevedeam un 2014 cu probleme, dar vân­zările au depăşit aşteptările noastre. Sperăm ca 2014 să fie începutul unei reveniri a pie­ţei“, a afirmat Neag.

Compania, care este şi producător de învelitori, finisaje şi decoraţiuni ceramice, a încheiat 2013 cu afaceri de 60,2 mil. lei (13,6 mil. euro). Siceram a fost privatizată prin metoda MEBO şi este deţinută de mai mulţi acţionari.

 

Vor o toamnă lungă. „Dacă ne raportăm la rezultatele pe care le-am obţinut noi, o creştere cu 41% a cifrei de afaceri în primul semestru faţă de ace­eaşi perioadă a anului 2013, şi din feedback-ul din piaţă, putem spune că piaţa de blocuri ceramice a crescut“, a spus Liviu Stoleru, directorul general şi preşe­dintele CA al companiei Cemacon.

El a arătat că, începând din luna iunie, compania s-a confruntat cu o cerere peste disponibil, managementul ho­tă­rând, în acest context, suplimentarea nivelului producţiei începând din primă­vara anului viitor, odată cu redeschiderea liniei aflate în fabrica de la Zalău, în conservare în ultimii trei ani. Cealaltă fabrică a companiei este la Recea, în judeţul Sălaj.

„Vremea a ţinut cu constructorii şi, aşadar, şi cu beneficiarii. Iar noi, producătorii, ne-am bucurat de o cerere consistentă încă din luna martie. Din fericire, se pare că sezonul se prelungeşte şi toamna. Un alt factor determinant a fost evoluţia semnificativă a construcţiilor rezidenţiale, care au crescut cu 34% în primele opt luni ale anului, conform informaţiilor furnizate de Institutul Naţional de Statistică, în contextul în care ele reprezintă principalul motor al pieţei de zidărie“, a continuat Stoleru.

El a afirmat că preţul redus de vânzare practicat încă în piaţă este o problemă care se răsfrânge puternic asupra profitabilităţii companiilor. „Noi ne-am asumat să creştem pre­ţurile Evoceramic, având la bază presiunea mare din partea costurilor de producţie, dar şi beneficiile pe care le oferă produsele“, a spus Stoleru.

Reprezentantul companiei estimează că vânzările de profil vor înregistra o creştere de 20% în volum şi de 15% ca valoare în acest an, pentru 2015 previzionând o creştere de 10% a pieţei blocurilor ceramice. Producătorul de cărămizi a înregistrat anul trecut afaceri de 48 milioane lei (aproape 11 mil. euro).

Cei mai mari acţionari ai Cemacon sunt fondul de investiţii KJK Fund SICAV-SIF, SSIF Broker şi firma An­drei&Andrei Consultanţă, deţinută de Andrei Cionca, fondatorul Casei de Insolvenţă Transilvania, care deţin cumulat peste 70% din titlurile companiei, conform celor mai recente date.

Dezgheţul nu e uniform. „Dacă în 2011 - 2012 lucrările de inginerie erau în creştere, iar construcţiile rezidenţiale continuau să scadă, în acest an este pentru prima dată când volumul construcţi­ilor rezidenţiale a crescut faţă de anul precedent. În plus, anul acesta se poate vedea continuarea trendului de creştere pentru numărul de unităţi locative date în folosinţă în primul semestru (16.066 în 2012, 16.859 în 2013 şi 17.582 în 2014)“, afirmă Iulian Mangalagiu, directorul general al companiei Ceramica Iaşi.

Pe de altă parte, datele statistice arată că piaţa nu şi-a revenit uniform şi există zone care încă „suferă“. Astfel, în timp ce zonele de nord-vest şi sud-est ale României, cât şi regiunea Bucureşti - Ilfov, sunt pe creş­tere anul acesta, celelalte regiuni sunt în scădere.

Regiunea cu cea mai mare dezvoltare în ceea ce priveşte sectorul construcţiilor rezidenţiale este Bucureşti-Ilfov unde în primele şase luni s-au dat în folosinţă mai multe locuinţe decât în 2008, ultimul an de boom, a arătat şeful Ceramica.

„Per total ţară, estimările noastre sunt că piaţa de cărămidă are o creştere modestă faţă de anul 2013, depăşind cu puţin două milioane de metri cubi. În ceea ce priveşte valoarea pieţei, aceasta continuă să fie la cele mai mici valori înregistrate din 2008 încoace, din cauza supracapacităţilor instalate pe piaţă, ceea ce duce la un război al preţurilor“, a adăugat Mangalagiu.

Semnele firave de dezvoltare sunt um­brite însă de absenţa creditării din partea băncilor, în ciuda faptului că Banca Naţională a redus dobânda cheie de mai multe ori.

Reprezentantul companiei mai spune şi că blocajul din zona proiectelor de infrastructură cre­ează un efect de domino şi influenţează negativ restul pieţelor, singurul segment care func­ţionează activ fiind cel al renovărilor.

 

„Prima casă încurajează cărămizile ieftine“. „Principalul factor care a susţinut revenirea pieţei reziden­ţiale este reapariţia dezvoltatorilor imo­biliari şi a proiectelor rezidenţiale. Aces­te proiecte nu sunt la nivelul celor din 2007-2008, când se construiau complexuri de lux cu apartamente de câteva sute de mii de euro, ci sunt orientate către persoanele care îşi cumpără apartamente prin programul naţional Prima Casă“, a arătat Mangalagiu.

Programul aduce însă şi un inconvenient: din cauza limitării la suma de 60.000 euro pentru o locuinţă, constructorii caută materialele cu cele mai mici preţuri, ceea ce orientează piaţa către cărămizile ieftine, care nu sunt însă profitabile pentru producători.

„Introducerea impozitului pe construcţii speciale de 1,5% din valoarea de înregistrare contabilă a construcţiei şi creşterea redevenţei miniere cu 25% au dus la creşterea costurilor de producţie cu cel puţin 2 lei pe metrul cub de zidărie, în timp ce creşterea preţului utilităţilor, pe fondul liberalizării pieţei, a dus la o majorare a costurilor de producţie cu alţi 5-7 lei. An de an producătorii de materiale de zidărie au suportat aceste creşteri de costuri şi mulţi dintre ei au ajuns în situaţii financiare dificile. Cred că este necesar ca 2014 să fie anul în care produ­cătorii de materiale de zidărie, cât şi ceilalţi producători de materiale de construcţii să reuşească să transfere măcar o parte din aceste costuri către consumatorul final“, a subliniat Mangalagiu.

Referindu-se la evoluţia pieţei, reprezentantul companiei Ceramica spune că prognoza până la sfârşitul anului este îmbucu­rătoare, 2014 fiind primul an de creştere a segmentului rezidenţial de la venirea crizei.

Pentru 2015, el estimează că principalul motor de creştere va rămâne segmentul de renovări, mai puţin influenţat de situaţia politică şi economică decât cel al lucrărilor noi.

Producătorul de cărămizi a fost preluat recent de fondul de investiţii Asia Debt Management Capital (ADM Capital) de la americanii de la Advent. Ceramica a înregistrat anul trecut afaceri de 72,2 milioane lei (16,3 mil. euro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO