Business Construct

Parteneriatele public-private pentru infrastructura rutieră vor aduce Ungariei pierderi de 9 miliarde de euro

Parteneriatele public-private pentru infrastructura...

Autor: Bogdan Cojocaru

05.08.2019, 00:05 1217

Ungaria va sacrifica 7% din PIB-ul său actual, sau apro­xi­mativ 2.853 miliarde de forinţi (8,7 miliarde euro), până în 2040 datorită deciziei de a construi autostrăzile M5 şi M6 prin acorduri de parteneriat public-privat (PPP) în loc să fin­an­ţeze proiectele prin împrumuturi, scrie Budapest Business Journal, preluând o analiză a site-ului de ştiri economice G7.hu.

Doar anul trecut statul a plătit 114 miliarde forinţi (349 milioane euro) proprietarilor celor două autostrăzi, făcând astfel din acestea cele mai scumpe concesiuni PPP. Suma echivalează cu aproximativ o treime din veniturile generate de sistemul de taxare şi de vinieta electronică (315 miliarde forinţi - 964,5 milioane euro), se arată în raport.

Concesiunea pentru M5 a fost acordată companiei austriece Bau Holding AG şi firmelor franceze Bouygues S.A. şi Colas S.A. Autostrada a fost introdusă în sistemul de viniete în 2004, statul plătind de atunci în schimb 17 miliarde de forinţi în fiecare an.

În plus, guvernul a achiziţionat o participaţie de 40% la M5 şi a avut opţiunea de a cumpăra restul pentru 100 miliarde de forinţi (306,2 milioane euro), se precizează în analiză. În schimb, pachetul de 40% a fost vândut cu preţul de discount de 21 miliarde forinţi (64,3 milioane euro) proprietarilor străini. Statul plăteşte acum 35 miliarde de forinţi (107,2 mi­lioane euro) pe an ca „taxă de disponibilitate“, susţine G7.hu.

Index.hu descrie autostrada M6 drept „poate cel mai prost proiect al guvernelor MSzP-SzDSz“ din cauza nivelului scăzut de trafic la sud de Szekszard şi a eşecului de a stimula economiile judeţelor Tolna şi Baranya din sud-vestul ţării. Conform calculelor G7.hu, acordul PPP în cazul M6 ge­ne­rează o pierdere de 50 miliarde forinţi pe an (153,1 mi­lioane euro). Suma anuală ar fi suficientă pentru a construi 1.000 de kilometri de autostrăzi noi până în 2040, au calculat jurnaliştii.

Proiectele PPP au fost aspru criticate de partidul Fidesz, aflat în prezent la guvernare, când acesta a fost în opoziţie, cu promisiuni de renegociere a acestor acorduri. Totuşi, singura măsură realizată a fost plata a 17 milioane forinţi către un birou de avocatură pentru analizarea contractelor, nefăcând nimic altceva după aceea, notează portalul.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO