LIVE: Conferinţa ZF Agribusiness 2021, anul producţiilor istorice: Cum putem să menţinem rezultatele foarte bune? Ce rol joacă tehnologia, roboţii, senzorii şi dronele în dezvoltare?
Business Construct

Parteneriatele public-private pentru infrastructura rutieră vor aduce Ungariei pierderi de 9 miliarde de euro

Ungaria va sacrifica 7% din PIB-ul său actual, sau apro­xi­mativ 2.853 miliarde de forinţi (8,7 miliarde euro), până în 2040 datorită deciziei de a construi autostrăzile M5 şi M6 prin acorduri de parteneriat public-privat (PPP) în loc să fin­an­ţeze proiectele prin împrumuturi, scrie Budapest Business Journal, preluând o analiză a site-ului de ştiri economice G7.hu.

Doar anul trecut statul a plătit 114 miliarde forinţi (349 milioane euro) proprietarilor celor două autostrăzi, făcând astfel din acestea cele mai scumpe concesiuni PPP. Suma echivalează cu aproximativ o treime din veniturile generate de sistemul de taxare şi de vinieta electronică (315 miliarde forinţi - 964,5 milioane euro), se arată în raport.

Concesiunea pentru M5 a fost acordată companiei austriece Bau Holding AG şi firmelor franceze Bouygues S.A. şi Colas S.A. Autostrada a fost introdusă în sistemul de viniete în 2004, statul plătind de atunci în schimb 17 miliarde de forinţi în fiecare an.

În plus, guvernul a achiziţionat o participaţie de 40% la M5 şi a avut opţiunea de a cumpăra restul pentru 100 miliarde de forinţi (306,2 milioane euro), se precizează în analiză. În schimb, pachetul de 40% a fost vândut cu preţul de discount de 21 miliarde forinţi (64,3 milioane euro) proprietarilor străini. Statul plăteşte acum 35 miliarde de forinţi (107,2 mi­lioane euro) pe an ca „taxă de disponibilitate“, susţine G7.hu.

Index.hu descrie autostrada M6 drept „poate cel mai prost proiect al guvernelor MSzP-SzDSz“ din cauza nivelului scăzut de trafic la sud de Szekszard şi a eşecului de a stimula economiile judeţelor Tolna şi Baranya din sud-vestul ţării. Conform calculelor G7.hu, acordul PPP în cazul M6 ge­ne­rează o pierdere de 50 miliarde forinţi pe an (153,1 mi­lioane euro). Suma anuală ar fi suficientă pentru a construi 1.000 de kilometri de autostrăzi noi până în 2040, au calculat jurnaliştii.

Proiectele PPP au fost aspru criticate de partidul Fidesz, aflat în prezent la guvernare, când acesta a fost în opoziţie, cu promisiuni de renegociere a acestor acorduri. Totuşi, singura măsură realizată a fost plata a 17 milioane forinţi către un birou de avocatură pentru analizarea contractelor, nefăcând nimic altceva după aceea, notează portalul.

 
 
AFACERI DE LA ZERO
Linkuri utile

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.