Business Construct

Investitii: 130 km de autostrada au atras 1 mld. euro

Investitii: 130 km de autostrada au atras 1 mld. euro
23.09.2009, 15:26 192

Cele doua autostrazi finalizate au atras numai in ultimul an inRomania investitii de peste 290 mil. euro, cat reprezinta cifrelecumulate pentru proiectele de extindere anuntate de companii precumPepsiAmericas, Nokia sau Romaqua.

"Inceputul autostrazii spre Pitesti concentreaza in jur de 80%din intreg stocul de spatii logistice moderne din Bucuresti estimatla 920.000 de metri patrati. In cifre asta inseamna probabil in jurde 400 milioane de euro investitii doar in cladiri siinfrastructura, lasand la o parte banii investiti de fiecarechirias in parte. Pe langa aceste proiecte, mai trebuie luate incalcul investitii directe facute de companii in zona", spune ViorelOpait, senior industrial consultant al Colliers International.

El da ca exemplu investitiile PepsiAmericas, al doilea mareimbuteliator Pepsi-Cola, de 100 de milioane de euro in cea mai marefabrica din Europa a companiei ce va fi construita in Dragomiresti,judetul Ilfov. Dezvoltatori precum compania belgianaLiebrecht&Wood, americanii de la ProLogis si italienii de laCefin au investit cumulat aproape 500 milioane de euro in parcuricomerciale si spatii logistice la iesirea dinspre Bucuresti sprePitesti.

DezvoltatorulLiebrecht&Wood a investit anul trecut peste 120 milioane deeuro pentru unul dintre cele mai mari parcuri comerciale denumitWest Park. In cadrul acestuia a fost deschis in urma uneiinvestitii de 65 mil. euro primul magazin de tip outlet dinRomania, Fashion House Outlet.

De asemenea, retailerul de mobila kika a deschis prima unitatepe piata locala care a necesitat o investitie de 60 de milioane deeuro. Magazinul de electrocasnice Technomarket si retailerul germande bricolaj Hornbach au deschis cate o unitate in cadrul aceluiasiproiect.

Polul logistic al Capitalei. Investitiile inproiecte logistice s-au intins de o parte si de alta a autostraziipana la kilometrul 23, fiind cea mai activa zona din tara. Printrecele mai mari proiecte logistice incepute sau finalizate in ultimiiani se numara ProLogis Park Bucharest A1, Europolis Logistic Park,A1 Industrial Park sau Mercury Logistic Park. Americanii de laProLogis au estimat o investitie de 150 mil. euro pentru un proiectpe care l-au inceput in urma cu doi ani si care va avea o suprafatade 290.000 de metri patrati, din care pana in prezent au fostfinalizati 108.000 de metri patrati.

Tot 150 de milioane de euro au fost investiti in proiectullogistic Cefin Logistic Park, care a devenit ulterior EuropolisLogistic Park, dupa preluarea activelor de catre fondul austriac deinvestitii Europolis, in urma unei tranzactii forward-purchase, cuo valoare de 75 de milioane de euro.

Alaturi de cele trei parcuri logistice, pe harta autostraziiBucuresti-Pitesti sunt trecuti si A1 Industrial Park, dezvoltat deCefin si vandut catre fondul de investitii Valad Property Group,investitia programata fiind de 70 mil. euro, si Mercury LogisticPark cu o suprafata de 25.000 metri patrati in care s-au anuntatinvestitii de 54 mil. euro. Retailerul de mobilier Mobexpert ainvestit in apropierea aceleiasi autostrazi circa 15 mil. eurointr-un magazin cu o suprafata de 10.000 de metri patrati, undeinvestitia a fost de 5 mil. euro si un centru logistic cu osuprafata de aproape 12.000 de metri patrati.

Pe autostrada Bucuresti-Pitesti urmeaza sa fie inaugurata anulviitor prima faza dintr-un outlet, Mega Designer Outlet, cu osuprafata de 16.000 de metri patrati, investitie estimata la circa80 mil. euro, al carei dezvoltator sunt americanii de la MegaCompany.

Investitii importante in retail au fost atrase la iesirea dinBucuresti spre Pitesti, precum si la intrarea in Pitesti. "Aicivorbim de centre comerciale, retaileri de tip big box sauimportatori/distribuitori de masini. Cu mici exceptii, toate numelemari din aceste domenii sunt in aceste zone", mai spune Opait.

Compania de dezvoltare imobiliara Jupiter Group a finalizat anultrecut un centru comercial de 40.000 de metri patrati in Pitesti,Jupiter City, in care principalele ancore sunt Carrefour,Praktiker, Mobexpert si Media Galaxy. Investitia totala s-a ridicatla 42 de milioane de euro.

Investitii importante la Pitesti au fost realizate si de omul deafaceri Ioan Lazar care controleaza grupul cu activitati detransport International Lazar Company care administreaza un depozitcu o suprafata de 9.000 de metri patrati in Bascov, si care are inplan constructia a inca doua centre logistice, unul in Bucuresti sialtul in Pitesti.

A2, saraca in investitii. Pe autostradaBucuresti-Constanta, investitiile atrase sunt mult mai mici, sub100 mil. euro.

"Autostrada spre Constanta a atras doar cateva dezvoltari pepartea de retail si logistica la iesirea din Bucuresti de o valoarenet inferioara celei spre Pitesti. Odata cu finalizarea sectoruluiCernavoda-Constanta vom vedea cu siguranta noi proiecte la intrareain Constanta", explica Opait.

Principalele proiecte sunt NordEst Logistic Park, care apartineImmoeast si care urmeaza sa fie finalizat in 2011, investitiatotala reprezentand 50 mil. euro, si GLS Logistic Park, proiect alcompaniei General Lux Service, pentru care au fost anuntateinvestitii de 30 milioane de euro.

"Proiectele depind de proximitatea de zone locuite care asigurafie forta de munca, fie potentiali cumparatori, precum si deaccesul la autostrada. Astfel proiectele de retail si servicii suntcele mai dese la inceputul autostrazii, langa orase unde se mai potadauga activitati logistice de mici dimensiuni sau productie.Centrele logistice de mari dimensiuni pot merge lejer 10-20 km maideparte in cautarea terenurilor mai ieftine sau chiriilor mai mici.Cand discutam despre accesul la autostrada trebuie mentionat catoate investitiile se fac in jurul iesirilor de pe autostrada, caresunt in numar limitat", mai spune Opait.

Autostrada Transilvania, desi nu a fost livrat niciun kilometruinca, a atras investitii totale de peste 100 de milioane euro.Nokia a deschis la Jucu (Cluj) cea de-a 11-a mare fabrica determinale mobile detinuta de grup pentru ca anunta investitii de 60mil. euro.

In plus, producatorul de apa minerala Romaqua Group Borsec aconstruit anul trecut in urma unor investitii de 40 mil. eurofabrica de bere Albacher in Sebes, in timp ce Kaufland construiestelanga Turda al doilea centru logistic cu o suprafata de 125.000 mp.Modernizarea infrastructurii ar putea atrage in Romania mai multeinvestitii in productie. Companiile analizeaza posibilele locatiisi din prisma infrastructurii rutiere (unde avem un deficit) nudoar financiare (unde avem un avantaj fata de multe tari). Un altavantaj al unui sistem de autostrazi bine pus la punct esteposibilitatea de a transforma Romania intr-un centru logisticregional folosind portul Constanta cel putin pentru produseleimportate din Asia.

"In clipa de fata aceste produse ajung cel mai des la Rotterdamde unde sunt distribuite in restul Europei. Folosirea portuluiConstanta ar reduce durata transportului cu mai multe zile siimplicit costurile aferente, lucru care s-ar vedea in stocuri maimici si de ce nu produse mai ieftine in magazine", consideraOpait.

Cea mai mare investitie ratata. Romania apierdut anul trecut o investitie de peste 600 de milioane euro pecare Mercedes urma sa-i aloce pentru o noua fabrica. Infrastructurarutiera moderna si facilitatile oferite de guvernul maghiar i-audeterminat pe nemtii de la Daimler sa aleaga Ungaria ca locatiepentru o noua uzina Mercedes, in detrimentul Romaniei, Poloniei siSerbiei. Guvernul ungar anunta totodata ajutoare de stat pentruDaimler de 111,5 mil. euro, pentru a construi o uzina Mercedesintr-o zona defavorizata, precum si un ajutor de 800.000 de euro cucare nemtii vor conecta locul viitoarei fabrici la reteauaferoviara nationala de mare viteza.

Avantajul dat de forta de munca ieftina din Romania a fostpractic anulat de lipsa de drumuri.

"Practic orice companie care doreste sa investeasca intr-unproiect are in short-list mai multe locatii din mai multe tari, iarRomania concureaza frecvent cu Ungaria, Cehia, Polonia sau Bulgariain atragerea investitiilor. De multe ori avantajul dat de salariilemai mici din Romania este anulat de faptul ca transporturile suntintarziate de infrastructura proasta. Investitia Daimler care seface acum in Ungaria este un exemplu", spune Viorel Opait, seniorindustrial consultant al Colliers International.

Lipsa unei infrastructuri rutiere, dar si insuficientaparcurilor industriale a tinut departe de Romania proiecte majorede investitii.

"Investitiile in acest domeniu (infrastructura rutiera - n.r.)vor constitui un plus pe care Romania il asteapta de multi anipentru a putea atrage proiecte majore si in alte regiuni ale tarii,deficitare in ceea ce priveste investitiile straine directe. Inacelasi timp dezvoltarea unor proiecte de infrastructura inseamnainflux de capital, tehnologie si know-how. In prezent exista oinsuficienta in ceea ce priveste parcurile industriale dotate cuacces la utilitati care sa permita dezvoltarea unor proiecte deinvestitii de anvergura", sustine Sorin Vasilescu, director incadrul Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS).

Aris monitorizeaza de la inceputul anului 22 de proiecte noi deinvestitii in faza de intentie in valoare de 1,5 mld. euro.

El spune ca pe langa acest aspect, investitorii sunt interesatide schemele de ajutor de stat, posibilitatea de accessare defonduri europene, disponibilitate privind forta de munca calificatala preturi competitve, existenta unor terenuri cu acces lautilitati care sa permita implementarea unor proiecte de anvergura."Romania are nevoie de aceste investitii care presupun influx decapital, tehnologie, forta de munca si nu in ultimul randcontributii la bugetul de stat si al asigurarilor sociale."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO