Business Construct

Infrastructura: De ce nu se termina o autostrada mai repede de sase ani

Infrastructura: De ce nu se termina o autostrada mai repede de sase ani

Ludovic Orban, ministrul transporturilor: "Aplicarea contractului cu toate clauzele, respectarea graficului de executie si verificarea modului in care se lucreaza sunt principalele metode care trebuie aplicate pentru finalizarea la timp a unui proiect". Click pentru detalii

31.07.2008, 15:30 36

Licitatiile care vor fi realizate anul acesta vor cuprinde peste 160 de kilometri de autostrada - sectoarele Comarnic-Brasov, Timisoara-Arad, Cernavoda-Constanta, centura Sibiu si centura Arad- vor atrage investitii de peste 1,7 miliarde de euro, insa nu vor putea fi finalizate mai devreme de trei ani. De altfel, si pregatirea unui proiect pana la finalizarea licitatiei dureaza circa trei ani, pana se face studiul de fezabilitate, se atrage finantarea, se obtine acordul de mediu si se deruleaza proiectarea. Ulterior, executia dureaza in medie inca doi-trei ani, din cauza procesului greoi de expropriere, a descarcarilor arheologice si a devierii utilitatilor, explica Orban. La toate acestea pot interveni ritmul greoi de mobilizare a constructorului si criza de forta de lucru calificata.
In aceste conditii, cum poate fi redus timpul de executare a unei lucrari de autostrada? "Aplicarea contractului cu toate clauzele, respectarea graficului de executie si verificarea modului in care se lucreaza sunt principalele metode care trebuie aplicate pentru finalizarea la timp a unui proiect", spune Orban.
In timpul mandatului sau, Orban a livrat 51 de kilometri de autostrada, reprezentand tronsonul Drajna-Fetesti si centura ocolitoare a orasului Pitesti.
"Cand am devenit ministrul transporturilor in mai 2007 am gasit lucrarile la centura Pitesti la 53%, desi se lucra deja de trei ani, iar restul a fost finalizat in sase luni. Tot in mandatul meu a fost inaugurat tronsonul de autostrada Drajna-Fetesti, dupa ce am pus o presiune constanta pe constructori", afirma ministrul transporturilor, care a introdus un sistem de punctaj pentru companiile care executa lucrari de infrastructura. "Firmele care termina mai repede proiectul primesc un punctaj care le va ajuta sa participe mai usor la viitoarele proiecte", explica Orban.


Incepe cand trebuia sa fie gata
Cazul autostrazii Cernavoda-Constanta, cu o distanta de 50,8 kilometri, unde lucrarile vor incepe la sfarsitul anului 2008, cand trebuiau sa fie deja finalizate, potrivit unui anunt facut de Gheorghe Dobre, unul dintre fostii ministri ai transporturilor, in noiembrie 2005, poate fi extins si catre alte proiecte de infrastructura. Anuntul nu este cunoscut insa de Ludovic Orban, care afirma ca estimarea nu era realista.
Semnarea contractelor pentru adjudecarea castigatorului pentru autostrada Cernavoda-Constanta, in care se vor investi 354 de milioane de euro, va fi facuta in perioada 28-31 octombrie. Durata de realizare a autostrazii va fi de 24 de luni, cu o perioada de garantie de
24 de luni. Printre proiectele cu finalizare intarziata se numara si autostrada Bucuresti-Ploiesti, impartita in doua tronsoane - kilometrii 0-19 si kilometrii 19-62.
"Nu pot sa dau un termen exact pentru momentul in care se vor finaliza lucrarile la primul tronson de la Bucuresti-Ploiesti din cauza procesului indelungat de expropriere si a ritmul greoi de lucru al constructorilor. Consortiul (n.r. ? Pizzarotti-Tirena Scavi) care construieste primul tronson, intre km 0 si 19,5, a avut nevoie de sase luni pentru a-si amenaja santierul", afirma Orban.
Lucrarile la primul tronson din Bucuresti-Ploiesti au fost incepute in luna iulie a acestui an, in timp ce constructia celui de-al doilea tronson a fost demarata in mai 2007 si va fi finalizata in a doua jumatate a anului 2010. La acest proiect a fost schimbata solutia tehnica, prin realizarea de trei benzi pe sens intre kilometrul 7 si 41. "Au fost finalizate circa 70% din exproprieri, insa suntem blocati in padurea Surlari si in zona unor lacuri concesionate de privati, precum si in localitatile Stefanesti si Moara Vlasiei, care nu au inclus autostrada in planul urbanistic general", afirma Orban.
Cea mai mare problema a autoritatilor sunt exproprierile, printre proiectele cele mai afectate fiind autostrada Bucuresti-Brasov, proiect in valoare de peste 1,5 miliarde de euro, si autostrada Transilvania, in care se vor investi peste 2,2 miliarde de euro.
"In Romania, proprietatea este foarte faramitata, fiind de 20 de ori mai multi proprietari decat inainte de '89. De exemplu, sunt proprietati funciare care nu au fost intabulate la cadastru, au fost notificate si nu sunt solutionate, sunt in proces sau se afla intr-un proces de mostenire. Am depus un proiect de lege la Parlament pentru simplificarea procedurilor de expropriere inca de anul trecut, insa se afla in stand-by", explica Orban.
Un alt factor care incurca lucrarile de infrastructura sunt descarcarile arheologice (eliberarea terenului de obiectele arheologice). "Reprezentanti de la Muzeul de Istorie si arheologi fac foraje si daca descopera un vestigiu arheologic, sapa pana curata locul. In plus, acordul de mediu pentru realizarea unui proiect major de infrastructura dureaza intre sase luni si un an si jumatate, pentru ca asa este procedura reglementata prin lege, iar devierea utilitatilor este un alt proces care impiedica finalizarea lucrarilor", afirma ministrul transporturilor. Romania are in prezent circa 271 de kilometri de autostrada.
De altfel, anul acesta vor fi livrati in total doar 25 de kilometri, care apartin autostrazii Transilvania. Compania americana Bechtel, constructorul autostrazii, va ajunge la sfarsitul anului la incasari de circa 700 de milioane de euro de la intrarea pe piata locala, in conditiile in care compania lucreaza in prezent la doua tronsoane - Turda- Gilau si Suplacu de Barcau- Bors - cu o distanta de circa 90 de kilometri.


Ce pasi sunt facuti pentru realizarea unei autostrazi
Spre exemplu, in cazul autostrazii Timisoara-Arad, proiect in valoare de 270 de milioane de euro, lucrarile de constructie vor incepe la sfarsitul anului, la trei ani dupa derularea studiului de fezabilitate. "La proiectul de autostrada Timisoara-Arad studiul de fezabilitate a fost realizat in 2005-2006, iar finantarea a fost obtinuta in 2007. Ulterior s-au realizat proiectarea si procedura de licitatie. Lucrarile de constructie vor fi incepute la sfarsitul anului si se vor derula pe o perioada de 24 de luni", spune Orban.
Guvernul Tariceanu a anuntat la inceputul lui 2006 ca va finaliza 260 de kilometri de autostrada pana la sfarsitul lui 2008, insa va livra doar 135 de kilometri, in conditiile in care lucrarile la autostrada Bucuresti-Brasov sunt in intarziere fata de graficul anuntat in urma cu doi ani.


Bechtel a utilizat doar jumatate din banii primiti
Ministerul Transporturilor a alocat de la inceputul anului circa 220 de milioane de euro catre compania americana Bechtel, care construieste autostrada Transilvania, valoare dubla fata de lucrarile executate de companie, potrivit datelor prezentate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). "Am livrat pana in prezent circa 220 de milioane de euro catre Bechtel, in doua transe, ultima fiind incasata in luna mai, insa compania a prezentat facturi in valoare de doar 110 milioane de euro. Acum asteptam rezultate, pentru ca noi ne-am indeplinit toate obligatiile financiare si au rezerve suficiente ca sa lucreze pe cele doua tronsoane aflate in executie", a declarat Stefan Szobotka, directorul de comunicare al CNADNR.
Potrivit reprezentantului CNADNR, Bechtel poate livra pana la sfarsitul anului intre 25 si 31 de kilometri de autostrada, care vor reduce cu circa o ora si jumatate drumul catre Cluj. "Terenurile de pe sectorul care va fi livrat anul acesta este expropriat aproape in totalitate", spune Szobotka.
In plus, la urmatoarea rectificare bugetara Bechtel va primi inca 100-110 milioane de euro.
"Bechtel va primi acesti bani in masura in care va justifica lucrarile derulate. Daca nu vor prezenta un avans al lucrarilor vom indrepta banii catre exproprierea terenurilor", afirma Szobotka. Ministerul Transporturilor s-a angajat sa livreze anul acesta plati totale in valoare de 440 de milioane de euro.
Datele prezentate de minister sunt contrazise de Sindicatul muncitorilor de la Bechtel, care a declarat ieri ca Ministerul Transporturilor nu a mai facut plati catre companie din octombrie 2007. "Exista riscul ca anumite lucrari de pe autostrada sa fie restranse si personalul sa fie redus daca nu vor fi acordate plati din partea guvernului. Daca vom primi bani, vom putea livra pana in octombrie cel putin 25 de kilometri de autostrada", a declarat Mihai Lup, presedintele Sindicatului muncitorilor de la Bechtel, care reprezinta circa 1.700 de muncitori romani.
In prezent, pe santierul de la autostrada Transilvania, cel mai mare din tara, lucreaza 3.300 de muncitori romani si circa 300 de straini. Potrivit datelor prezentate de presedintele sindicatului, circa 80% din angajatii Bechtel au salarii de peste 1.000 de lei.
Lucrarile la autostrada Transilvania, proiect in valoare de 2,2 miliarde de euro, au mai fost sistate in perioada august 2005- aprilie 2006, cand s-au inregistrat pierderi de circa 500.000 de euro la fiecare doua luni.


Bani la rectificare
Ministerul Transporturilor a primit la a doua rectificare de la buget de anul acesta circa 2,1 miliarde de lei (aproximativ 600 de milioane de euro) pentru proiecte de investitii in infrastructura, din care cea mai mare parte de la bugetul de stat, 1,54 miliarde de lei (400 de milioane de euro) si diferenta din credite externe, potrivit proiectului de rectificare aprobat la Finante.
O parte din bani vor fi folositi pentru reparatii capitale pe drumurile nationale si pentru programele cu finantare rambursabila, circa 600 de milioane lei.
O suma similara a fost alocata pentru reabilitarea caii ferate pe tronsonul Bucuresti-Constanta, precum si pentru modernizarea parcului de vagoane si locomotive.
Circa 170 de milioane de lei vor lua calea Metrorexului, pentru plata serviciilor de mentenanta a materialului rulant executate anul trecut.
Alte 48 de milioane de lei vor fi alocate pentru finalizarea lucrarilor de reparatie la pista aterizare-decolare a Aeroportului International Bucuresti-Baneasa, pentru amenajarea caii de rulare si extinderea aerogarii Aeroportului International Timisoara si optimizarea Aeroportului International Constanta, pentru zborurile NATO.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO