Business Construct

Do-it-yourself de 100 de ori

Pia]a de bricolaj a crescut \n fiecare din ultimii nou` ani prin investi]ii care pot fi estimate acum la 800-1.000 de milioane de euro, prin care au fost ridicate 93 de astfel de magazine, operate de [apte companii care au realizat anul trecut vånz`ri cumulate de circa 900 de milioane de euro.

Autor: Cristi Moga

27.04.2011, 23:21 1239

Cât de rapid se ard etapele în economia românească poate fiobservat şi din evoluţia pieţei de bricolaj: în 2002, în martie,francezii de la Bricostore deschideau în România primul magazin deprofil, la ieşirea din Bucureşti către Piteşti, în ace­eaşi parcarecu primul Carrefour de pe piaţa locală.

În luna septembrie a aceluiaşi an, germanii de la Praktikerdeschideau în partea opusă a Capitalei, în Voluntari, al doileamagazin de bricolaj din România, în timp ce fraţii Adrian şi DragoşPavăl din Bacău începeau să construiască la Suceava propria reţeade magazine de dimensiuni medii şi mari, cu accent pe zonaMoldovei, sub brandul Dedeman. De atunci, piaţa a crescut înfiecare an prin investiţii care pot fi estimate acum la 800-1.000de milioane de euro, prin care au fost ridicate 93 de astfel demagazine, operate de şapte companii care au realizat anul trecutvânzări cumulate de circa 900 de milioane de euro.

Micul comerciant de la colţul blocului a fost astfel înlocuit decele mai multe ori de către hipermagazinul cu ofertă mai variată,autoservire şi asistenţă la achiziţii.

Cât poate absorbi piaţa? În Bucureşti sunt înprezent 17 astfel de magazine, prin toate zonele oraşului, iar pânăla sfârşitul acestui an va mai fi deschisă cel puţin o nouăunitate, cea a francezilor de la Leroy Merlin, în Chitila.

În ţară, cele mai multe magazine de bricolaj sunt în Iaşi, cu 6unităţi, apoi în Piteşti şi Braşov, cu câte cinci, în timp ce înTimişoara, Ploieşti, Arad şi Constanţa sunt câte patru astfel demagazine, respectiv o medie de o unitate la 50.000-75.000 delocuitori. Dar nu prea se mai construieşte şi atunci mareamajoritate a acestor companii încep să îşi ridice probleme. Maimerită investit în această piaţă?

OfensivaDedeman. Certi­tu­­dinile în momentul de faţă sunt extremde puţine. Singurul plan bine conturat pare cel al fraţilor Pavăl,care s-au grăbit deja să deschidă două magazine în acest an, laCluj şi Drobeta-Turnu Severin, pregătesc o nouă deschidere în BaiaMare pentru vara acestui an şi ar putea deschide alte două unităţiîn 2011, cu scopul de a duce reţeaua la vânzări de 400 de milioanede euro în acest an.

Pavăl nu a dat detalii referitoare la oraşele în care ar puteafi deschise magazine Dedeman în toamna acestui an, dar are circa 12variante, ţinând cont de informaţiile furnizate pe site. Printrevariantele posibile se pot regăsi localităţi din Transilvania,precum Alba Iulia sau Miercurea-Ciuc, încă neacoperite de mariiretaileri de pe piaţă, sau Galaţi, oraş de 300.000 de locuitori încare este prezent doar Praktiker.

Pe de altă parte, o altă certitudine este deschiderea primuluimagazin Leroy Merlin de pe piaţa locală, în Bucureşti, în cadrulcentrului comercial Colosseum, dar reprezentanţii companieifranceze au declarat că orice altă decizi de investiţie înextindere va fi luată doar după analizarea rezultatelor magazinuluide pe Şoseaua Chitilei.

Numeroase necunoscute. "La nivel strategic,planul de expansiune pentru 2011 al reţelei Mr.Bricolage va fistabilit în cadrul Adunării Generale a Acţionarilor care va avealoc în luna mai, când se vor aduce în discuţie diversele aspecteimplicate în procesul de dezvoltare. Până în momentul de faţă nu afost luată nicio decizie cu privire la ritmul de mărire a număruluide unităţi la nivel naţional", spune Tudor Profir, directorulgeneral al reţelei Mr. Bricolage, care operează doar trei magazinepe această piaţă.

Compania este controlată de către omul de afaceri Cezar Rapotan,cel care deţine şi afacerea din distribuţia materialelor deconstrucţii Arabesque şi este unul dintre cei mai puterniciantreprenori români. Un alt om de afaceri care face afaceri dinmateriale de construcţii este Ioan Ciolan, de la Ambient, darreţeaua sa realizează jumătate din venituri din activitatea dedistribuţie, iar ponderea acestui segment ar urma să devinămajoritară.

În condiţiile în care Mr. Bricolage nu se extinde în prezent, pece se concentrează managementul?

"În ceea ce priveşte priorităţile companiei în 2011, acesteaconstau în prezent în eficientizarea exploa­tării unităţilor devânzare existente, mărirea ofertei de produse pentru gamele căutatecu preponderenţă de către clienţii noştri şi oferirea lor la celemai mici preţuri", mai spune reprezentantul Mr. Bricolage.

Preţurile sunt un element decisiv pentru dife­renţiere, înspecial în această perioadă. Cu atât mai mult cu cât magazinele Mr.Bricolage se află în trei dintre cele mai aglomerate zone alepieţei de bricolaj, respectiv zona de sud-est a Capitalei, în carepe o rază de 5-6 kilometri sunt şapte magazine do-it-yourself,respectiv Iaşi şi Piteşti, oraşe cu şase, respectiv cinci magazinede profil.

Cefac reţelele străine? Primii doi jucători intraţi pe piaţă- Praktiker şi Bricostore - au avut vârfurile de extindere în 2008,când fiecare dintre cele două companii a deschis câte cincimagazine, la costuri cu chiriile şi de construcţie mai mari decâtîn prezent, fapt ce afectează marjele de profitabilitate. Deatunci, cele două companii au mai deschis fiecare doar câte douăunităţi, iar pentru acest an nu este cert niciun magazin nou.

Bricostore ar putea ajunge la Deva, în parcul comercialdezvoltat de compania belgiană BelRom, contract semnat încădinainte de criză, dar în care investitorii trebuie să îi convingăacum pe principalii chiriaşi - Carrefour şi Bricostore - deoportunitatea finalizării acestei investiţii, după ce o serie deoraşe de dimensiuni mici şi medii (Deva are circa 70.000 delocuitori) s-au dovedit pariuri greşite pentru marii retaileri înultimii ani.

Ce fac celelalte reţele străine, intrate mai târziu, chiar pevârful pieţei construcţiilor: BauMax a venit în 2006, Hornbach în2007, iar OBI în 2008.

Cei mai activi au fost austriecii de la BauMax, care au ajuns la14 magazine şi vânzări de 138 de milioane de euro anul trecut,reuşind astfel în decurs de cinci ani să egaleze rezultatelefrancezilor de la Bricostore, cel mai vechi jucător din piaţă.

Austriecii mai plănuiesc trei magazine, în Bucureşti, Oradea şiCluj-Napoca, dar niciuna dintre aceste investiţii nu este "bătutăîn cuie" pentru acest an, în condiţiile în care directorulcompaniei s-a arătat destul de reticent cu privire la capacitateapieţei de a absorbi numărul mare de magazine deschise în ultimiiani.

"Sunt destul de sigur că unele magazine din Bucureşti se vorînchide în următorii ani. Este o piaţă foarte aglomerată. În altepieţe sunt 3-4 competitori. Aici sunt 6-7. Unele reţele dacă nu vorface profit cel mai probabil vor face un exit sau vor încerca săvândă", a declarat Nicola Szekely, country manager al reţeleiaustriece, cu ocazia deschiderii celui de-al doilea magazin alcompaniei din Bucureşti, pe Şoseaua Chitilei.

Pe de altă parte, grupurile germane Hornbach şi OBI sunt extremde atente la expansiune în această perioadă.

Hornbach a anunţat că pentru următorul magazin va începelucrările în vara acestui an, la Timişoara, deschiderea fiindprogramată pentru februarie 2012, în timp ce OBI a anunţat laînceputul anului că are un buget de investiţii de 15-20 de milioanede euro pentru extindere, fără a preciza vreo potenţială ţintăpentru extindere.

În aceste condiţii, cel puţin pe termen mediu piaţa de bricolajse va situa în jurul a 100 de magazine pentru constructorii mici şimari. După ce piaţa construcţiilor va reveni pe creştere, cusiguranţă planurile de investiţii vor fi reanalizate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO