Business Construct

Dezvoltatorii de malluri şi parcuri de retail cuceresc şi ultimele „redute”, judeţele care nu aveau proiecte de retail modern. Alexandria şi Giurgiu, ultimele oraşe fără malluri

Dezvoltatorii de malluri şi parcuri de retail cuceresc...

Autor: Bogdan Alecu

02.04.2021, 08:15 1801

Harta de retail modern a României se completează judeţ cu judeţ, dezvoltatorii imobiliari livrând în ultimul an primele proiecte de retail modern în patru judeţe care nu erau acoperite, şi anume Dâmboviţa, Covasna, Harghita şi Călăraşi. Mai mult, în următoarea perioadă urmează a fi bifate şi judeţele Vaslui, Caraş-Severin şi Olt, astfel că ultimele „redute” necucerite de către dezvoltatorii de centre comerciale vor rămâne Teleorman şi Giurgiu, potrivit raportului Retail Regional Cities realizat de compania de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Prin centru comercial modern, Cushman & Wakefield Echinox descrie proiectele noi sau care au trecut printr-o renovare semnificativă de-a lungul ultimilor 20 de ani şi a căror suprafaţă închiriabilă depăşeşte 5.000 de metri pătraţi. Alexandria, reşedinţa judeţului Teleorman, şi Giurgiu, au în prezent galerii comerciale, dar acestea sunt sub pragul de 5.000 de metri pătraţi.

Dezvoltatorii imobiliari sunt activi în special pe segmentul parcurilor de retail în care accesul în magazinele mari este realizat direct din exterior, acestea fiind preferate mallurilor care cuprind mai multe spaţii comune, implică investiţii mai ridicate şi sunt supuse mai multor restricţii în situaţii medicale delicate. Astfel, cu excepţia Dâmboviţa Mall, centru comercial de tip mall deschis de Prime Kapital şi MAS Real Estate la Târgovişte, în celelalte judeţe recent acoperite de dezvoltatori au fost inaugurate parcuri de retail, respectiv Sepsi Value Center la Sfântu Gheorghe (judeţul Covasna), NEST Retail Park la Miercurea Ciuc (judeţul Harghita) şi Catex Retail Park în Călăraşi.

Mai există în prezent cinci judeţe fără centre de retail modern, judeţe cu o populaţie totală de circa 1,8 milioane de locuitori. Reşiţa, cu o populaţie de circa 73.000 de locuitori, este cel mai mare oraş fără un proiect de retail modern, aici fiind planificat de către Ceetrus un proiect major de regenerare urbană ce va cuprinde şi un centru comercial de aproximativ 35.000 de metri pătraţi. În Slatina, dezvoltatorul belgian Mitiska REIM plănuieşte atât extinderea proiectului existent, cât şi dezvoltarea unui nou parc de retail cu o suprafaţă de circa 10.000 de metri pătraţi. Nu în ultimul rând, în judeţul Vaslui Prime Kapital va dezvolta Bârlad Value Centre (16.500 de metri pătraţi închiriabili), în timp ce grupul polonez Scallier plănuieşte un parc de retail Funshop în reşedinţa judeţului.

„Faptul că dezvoltatorii de retail îşi îndreaptă atenţia şi către o serie de oraşe terţiare, considerate mai puţin ofertante până în prezent, denotă faptul că piaţa de retail modern din România rămâne în continuare atractivă, oferind un potenţial semnificativ de dezvoltare. Iminenta întregire a ofertei de spaţii comerciale la nivel naţional nu va face decât să aducă România aproape de nivelul ţărilor mai dezvoltate din centrul şi vestul Europei, ţări în care fiecare comunitate beneficiază de opţiuni de retail modern adecvate puterii de cumpărare şi obiceiurilor de consum”, a spus Bogdan Marcu, Partner, Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

Pe de altă parte, viitoarea ofertă de spaţii comerciale din Bucureşti este limitată, cele mai importante proiecte aflate în acest moment în construcţie şi a căror livrare este planificată în 2021 fiind extinderea centrului comercial Colosseum din zona de nord-vest a Capitalei, prima fază a centrului comercial de tip outlet Fashion House Pallady şi Greenfield Plaza, componanta de retail a ansamblului rezidenţial Greenfield din Băneasa. Aceste trei dezvoltări însumează o suprafaţă de aproximativ 30.000 de metri pătraţi, potrivit raportului Bucharest Retail Market.

Cu un stoc de retail de doar 65.000 de metri pătraţi şi o densitate de 171 de metri pătraţi / 1.000 de locuitori, sectorul 5 al Capitalei este cel mai slab deservit de proiecte de retail modern, cele mai importante dezvoltări din această zonă fiind Vulcan Value Center şi Liberty Center.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO