Business Construct

Consultanta - Tranzactiile cu terenuri, vanate de agentiile imobiliare

Consultanta - Tranzactiile cu terenuri, vanate de agentiile imobiliare
25.10.2007, 14:46 17

Companiile imobiliare din Capitala au avut un an de gratie in 2006, aproape toate statisticile indicand dezvoltarea cantitativa a pietei de servicii imobiliare. Cifra de afaceri totala obtinuta de companiile imobiliare bucurestene a fost de 93,5 milioane de euro, fata de un nivel de 42,6 mil. euro in 2005.
In acelasi timp, numarul de noi companii imobiliare infiintate a crescut vizibil in ultimii sase ani, de la 81 de noi agentii in 2001 la 747 anul trecut, conform unui studiu de piata efectuat de compania imobiliara Century 21. Studiul a fost facut prin intervievarea directorilor a 115 agentii imobiliare, reprezentand, dupa cum sustin autorii sondajului, 25% din piata de servicii imobiliare din Bucuresti si Ilfov.
"Un alt fenomen care se manifesta este cel al fragmentarii pietei, la ora actuala existand peste 2.000 de astfel de companii pe piata din Bucuresti si din Ilfov. Anul acesta vor fi infiintate circa 1.000 de noi agentii imobiliare, pana in acest moment fiind inregistrate 875 de noi companii", estimeaza autorii studiului.


Dublarea afacerilor
Asteptarile pentru actuala perioada si pentru anul viitor sunt extrem de optimiste, mai mult de jumatate dintre reprezentantii agentiilor declarand ca se asteapta sa-si dubleze afacerile.
Aproape jumatate dintre ei, respectiv 46,3%, au declarat ca vor sa se concentreze pe tranzactiile cu terenuri, ei fiind urmati de 17,1% dintre agentii, care sunt cel mai interesate de intermedierea proiectelor rezidentiale. Optiunile celor intervievati sunt interesante, mai ales pentru ca majoritatea analistilor de pe piata sunt constienti ca vremea speculatiilor imobiliare, mai ales cu terenuri, a trecut.
In timp ce dezvoltatorii marilor proiecte imobiliare care urmeaza sa fie dezvoltate semneaza contracte cu agentiile imobiliare mari, micile agentii se concentreaza mai ales pe piata imobilelor deja construite, in special pe partea de rezidential. Piata de profil sufera insa cand este vorba despre pregatirea personalului sau despre gradul de maturizare a pietei. Faptul ca in acest moment activeaza pe piata circa 2.000 de agentii imobiliare in Bucuresti si Ilfov dovedeste ca segmentul de servicii imobiliare este foarte fragmentat si, mai ales, lipsit de specialisti.
"In momentul in care 20% dintre agentiile intervievate nu ofera angajatilor niciun fel de program de instruire, iar numai 12% externalizeaza acest serviciu, este clar ca avem o problema cu pregatirea fortei de munca", este de parere Gabriel Alexandru, vicepresedinte al Century 21 Romania.


Lipseste legislatia din domeniu
Un exemplu in acest sens este si tipologia reclamelor la proiecte imobiliare sau anunturile de acest tip din ziare, care contin foarte putine date despre proprietatea respectiva. In cazul mediului online problema ramane aceeasi, site-urile fiind rar actualizate, detaliile fiind aproape inexistente.
Site-urile specializate pe anunturi imobiliare din Ungaria sau din Bulgaria de exemplu, prezinta pentru fiecare imobil in parte o scurta poveste, in care in afara de pret, de dimensiuni si de locatie se prezinta si alte detalii de ordin tehnic.
Printre acestea se numara tipul de material folosit la constructie, starea actuala a instalatiilor, tipul acestora, apropierea de scoli sau de spitale si nu in ultimul rand proiectele de infrastructura care vor fi dezvoltate pe viitor in acea zona. Inflatia de anunturi imobiliare se datoreaza mai ales lipsei unei legislatii in domeniu. In statele cu piete imobiliare mature, de exemplu, firmele si clientii prefera sa semneze contracte de exclusivitate, ceea ce garanteaza clientului o atentie speciala din partea firmei si companiei imobiliare privind siguranta incheierii tranzactiei.
Lipsa de pregatire a agentilor imobiliari nu este perceputa insa la nivelul conducerii acestor companii ca un posibil impediment in relatia cu clientii.
Dintre directorii care au raspuns sondajului la intrebarea "Au clientii incredere in agentii imobiliari?", 78% au raspuns ca da, in timp ce numai 7,3% au ales varianta de raspuns "asa si asa". In ceea ce priveste productivitatea lunara pe angajat, nivelul mediu este de circa 850 de euro, la o dinamica de 0,65 tranzactii/agent/luna.
Maturizarea cantitativa ar putea duce pe termen lung si la imbunatatirea serviciilor. In ciuda numarului foarte mare de noi companii care apar pe piata, marii jucatori au inceput sa-si dezvolte deja afacerile peste ritmul pietei, castigand din cota de piata a celor mici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO