Business Construct

Ce lecţii au învăţat executivii din construcţii din pandemie: să ai mereu un plan B, să activezi pe mai multe pieţe, să te adaptezi, să fii cumpătat şi pregătit pentru schimbare

TENDINŢE ÎN BUSINESS

Ştefan Cherciu, proprietarul producătorului de tâmplărie Casa Noastră

Desen de Romeo Răileanu

Ştefan Cherciu, proprietarul producătorului de tâmplărie Casa Noastră Desen de Romeo Răileanu

♦ Ziarul Financiar a întrebat zece companii din construcţii ce au avut de învăţat din tăvălugul pandemiei de COVID-19, din martie încoace.

Planurile iau din când în când întorsături la care nimeni nu s-ar fi gândit, iar pandemia este cel mai bun exemplu care arată acest lucru. Pentru a depăşi crize ca aceasta este nevoie de decizii rapide, bine cântărite, de cumpătare şi deschidere la noutate, de o perma­nen­tă fle­xi­bilitate şi atenţie la ce se schimbă de la o zi la alta.

Acestea sunt câteva dintre concluziile la care au ajuns companiile din cons­trucţii, puse faţă în faţă cu provocările pan­de­miei, într-o vreme în care toate re­gulile de business cunoscute au fost date peste cap.

Ziarul Financiar a între­bat zece companii din construcţii ce au avut de învăţat din tăvălugul pan­demiei de COVID-19, din martie încoace. Răs­punsurile lor sunt despre o serie întreagă de idei care ar putea să ajute executivii şi de acum încolo să-şi gestioneze afacerile, pentru a fi mai bine pregătiţi în faţa unor crize neaşteptate, precum cea a coronavirusului.

 
 

Ce lecţii au învăţat executivii din construcţii din pandemie până acum?

 

Cristian Mătăşel,

director general al producătorului belgian de acoperişuri Metigla, cu o fabrică la Ceptura, judeţul Prahova

 

► Cea mai importantă lecţie pentru Metigla şi, considerăm, pentru noi toţi, este că protecţia şi siguranţa, în activitatea de zi cu zi, devin, mai mult ca oricând, o prioritate şi o „nouă normalitate“, la care fiecare companie şi fiecare angajat va trebui să adere, nu doar pentru continuitatea unui mediu de afaceri sănătos, ci şi pentru siguranţa noastră, a tuturor.

 

Daniel Piţurlea,

proprietarul constructorului Concelex din Bucureşti

 

► Am învăţat că orice problemă apărută este o provocare, care, abordată cu calm şi înţelepciune, nu este decât o oportunitate de autocunoaştere şi dezvoltare.

 

Ştefan Cherciu,

proprietarul producătorului de tâmplărie Casa Noastră din Craiova (brandul QFort)

 

► Am învăţat că planul de acasă nu se potriveşte cu cel din târg, că e bine să ai totdeauna şi un plan B, că trebuie să ne capitalizăm companiile, ca să poată fi pregătite pentru orice evenimente. E bine să activezi pe mai multe pieţe, în mai multe ţări, pentru că nu peste tot se iau aceleaşi decizii. Am învăţat că trebuie să iei decizii rapide şi să nu pierzi timpul. Noi am reuşit performanţa de a face profit operaţional în toate lunile (de la începutul pandemiei – n. red.), chiar şi în aprilie, datorită măsurilor luate şi ajutorului dat de stat pentru colegi. În iulie am avut 23% peste anul trecut, mai avem 2% de recuperat şi cred că vom recupera totul în august, mai devreme decât ne propusesem.

 

Guillaume Cavalier,

managing director al diviziei de Ciment din cadrul CRH România

 

► A fost o perioadă fără precedent şi cu multe provocări. Compania noastră a răspuns şi s-a adaptat permanent noilor condiţii din mediul de business, continuând să satisfacă nevoile clienţilor şi sprijinind comunitatea. Siguranţa angajaţilor, colaboratorilor şi clientilor noştri este în continuare prioritatea noastră.

 

Mircea Bulboacă,

proprietarul constructorului CON-A din Sibiu

 

► Ca în orice criză, se demonstrează că a fi cumpătat şi precaut în ceea ce priveşte cheltuielile şi investiţiile reprezintă un plus, dar nu este suficient. Situaţia actuală se remarcă prin ineditul ei, prin faptul că o eventuală criză economică ce va veni va fi diferită de crizele economice anterioare. De aici provine şi dificultatea de a lua măsuri şi de a trage acum concluzii, fiind încă departe de sfârşitul acestei crize.

► Am învăţat o lecţie a adaptabilităţii la noi situaţii şi a responsabilităţii faţă de comunitatea în care ne desfăşurăm activitatea.

 

Cristian Erbaşu,

proprietarul Construcţii Erbaşu

 

► Am înţeles că orice companie trebuie să fie totdeauna pregătită pentru schimbare, modernizare, digitalizare. Noi făcusem toate aceste lucruri şi înainte de pandemie, dar poate că nu în acelaşi ritm ca acum. De data aceasta însă, împinşi de la spate, avem o viteză de schimbare mai accelerată.

 

Dragoş Zaharia,

proprietarul constructorului Ortogonal Construct din Bucureşti

 

► Lecţia învăţată în această perioadă dificilă este aceea că orice companie trebuie să fie dinamică, flexibilă şi să se plieze pe schimbările generate de piaţă. Aceste schimbări sunt, în cazul sectorului de construcţii, manifestate spre o apetenţă mărită a clienţilor pentru zona imobilelor individuale – case şi vile –, apetenţă generată de măsurile de izolare pe care încă nu le-am depăşit.

 

Gabriel Voicu,

director de vânzări al producătorului de panouri termoizolante Topanel

 

► Suntem mai conştienţi decât oricând că oamenii noştri sunt cei mai importanţi şi facem toate demersurile să-i protejăm în această perioadă. Din aceeaşi dorinţă, de protecţie pentru angajaţii noştri, am şi stopat activitatea în luna aprilie pentru trei săptămâni.

 

Florin Popa,

managing partner al Vitalis Consulting, companie care oferă consultanţă în construcţii

 

► Într-un context economic şi social dominat de incertitudine, dat de situaţia fără precedent cu care ne-am confruntat, poate cea mai importantă lecţie a fost cea a adaptabilităţii. Am fost nevoiţi să ne reprogramăm, să schimbăm radical modul în care colaborăm cu clienţii, modul în care lucrăm în echipă, modul în care comunicăm şi cum gestionăm proiectele. Am fost nevoiţi să găsim soluţii şi să le aplicăm rapid, astfel încât să nu fim afectaţi de context. Avantajul acestor situaţii este că se face natural o curăţenie generală în piaţă. Rezistă cei care au un plan, care analizează şi care sunt capabili să acţioneze rapid.

 

Dan Mircescu,

proprietarul producătorului de acoperişuri Final Distribution din Băicoi, judeţul Prahova

 

► Ca în orice criză, se demonstrează că a fi cumpătat şi precaut în ceea ce priveşte cheltuielile şi investiţiile reprezintă un plus, dar nu este suficient. Situaţia actuală se remarcă prin ineditul ei, prin faptul că o eventuală criză economică ce va veni va fi diferită de crizele economice anterioare. De aici provine şi dificultatea de a lua măsuri şi de a trage acum concluzii, fiind încă departe de sfârşitul acestei crize.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO