Business Construct

Ce determină parcările improvizate în noroaie. În centru unu din şapte angajaţi are un loc de parcare, în timp ce în Pipera numai unu din nouă

În Pipera se alocă în medie un loc de parcare la 73 mp închiriaţi, astfel că străzile sunt supraaglomerate de maşini parcate

În Pipera se alocă în medie un loc de parcare la 73 mp închiriaţi, astfel că străzile sunt supraaglomerate de maşini parcate

Autor: Bogdan Alecu

09.04.2017, 10:31 1543

Companiile care închiriază birouri în centru contractează şi mai multe locuri de parcare pentru angajaţi, cu toate că implică un cost similar cu rata la un automobil nou, în timp ce în vest sau în Pipera firmele se feresc să închirieze prea multe locuri de parcare, având ca obiectiv reducerea costurilor.

În 2017 şi 2018 se vor livra peste 450.000 mp de birouri, suprafaţă împărţită între 21 de proiecte care vor avea în total 6.500 de locuri de parcare, potrivit datelor companiei de consultanşă imobiliară CBRE. Rata medie a locurilor de parcare este de un loc la 69 mp, adică circa un loc la 8-9 angajaţi.

Din cei 450.000 mp de birouri, mai bine de jumătate, sau 53%, sunt în construcţie în zona de vest a Capitalei, cele mai multe în Orhideea. Pe locul doi sunt clădirile din centru, cu 20% din total, urmate de Pipera cu 18% şi CBD sau Victoriei - Aviatorilor cu 7%.

„Zona de CBD (Central Business District) Victoriei - Aviatorilor are o raţie de un loc de parcare la 61 mp închiriaţi, în timp ce zona de centru (Universitate, Unirii, Timpuri Noi) are în medie un loc de parcare la 66 închiriaţi. În zona de vest este un loc de parcare la fiecare 72 mp închiriaţi, în timp ce în Pipera se alocă în medie un loc de parcare la 73 mp închiriaţi“, explică Daniela Gavril, business services coordinator office la CBRE.

Astfel se explică de ce în zonele centrale nu există o presiune atât de mare asupra parcărilor publice, în condiţiile în care clădirile de birouri nu sunt amplasate prea apropiate unele de celelalte, în timp ce în Pipera maşinile parcate pe domeniul public, iarbă, noroaie, chiar şi pe linia de tramvai au ajuns să blocheze traficul în zonă.

De asemenea, şi pe Barbu Văcărescu maşinile se parchează ilegal, unde parcarea este interzisă, în timp ce mallul Promenada, al celor de la NEPI, percepe un tarif „special“ pentru cei care parchează mai mult de două ore. Spre exemplu, Liviu Tudor, antreprenorul român care controlează parcurile de afaceri West Gate (Militari) şi Novo Park (Pipera) prin intermediul Genesis Development, a investit anul trecut în construirea unei noi parcări de 170 de locuri în cadrul Weste Gate, în condiţiile în care tot mai mulţi angajaţi aleg să vină la birou cu automobilul personal.

Potrivit unui studiu al Reveal Marketing Research, metroul este mijlocul de transport în comun folosit de peste jumătate din angajaţii care lucrează în West Gate şi de o treime din cei care lucrează în Novo Park din Pipera.

Potrivit aceluiaşi studiu, unu din patru bucureşteni face mai mult de 45 de minute spre locul de muncă.

În parcul de business West Gate, pe care Liviu Tudor îl deţine, din apropierea staţiei de metrou Preciziei, ocupă spaţii companii precum Group Renault România, care include Automobile Dacia, Siemens, Accenture, Panasonic, Alpha Bank, Carestream Health şi Medicover.

Chiria percepută pentru un loc de parcare poate ajunge şi la 120 de euro pe lună în cazul unei clădiri de birouri din centru, valoare la care se ridică rata lunară pentru un automobil de circa 10.000 de euro, în timp ce în partea de vest costul pentru un loc de parcare ajunge şi la 60 de euro lunar.

„În CBD chiria pentru un loc de parcare se situează între 100 şi 120 de euro/loc de parcare/lună, în timp ce în centru nivelul chiriei este între 80 şi 100 de euro, în Pipera între 75 şi 100 de euro, iar în vest între 60 şi 90 de euro“, a spus  Daniela Gavril.

Pe de altă parte, reprezentanţii companiei de consultanţă spun că noile proiecte acordă tot mai multă atenţie locurilor de parcare şi completează clădirea cu o parcare care să răspundă cererilor.

Numărul celor care aleg maşina personală în detrimentul transportului în comun din cauza condiţiilor tot mai proaste din acestea. Dincolo de faptul că în întreg Bucureştiul numai două tramvaie au aer condiţionat şi numai jumătate din autobuze, metroul este supraaglomerat iar din cauza faptului că nu există benzi unice pentru transport în comun durează mult mai mult de parcurs un traseu cu autobuzul decât cu automobilul personal.

Din partea primăriei există în acest moment promisiunea că în aprilie, în jurul sărbătorilor pascale vor fi inaugurate benzile unice pentru transportul în comun. 

Regia Autonomă de Transport Bucureşti a propus, în august 2016, Primăriei Generale a Capitalei demararea unui proiect pilot de amenajare a 20,5 kilometri de benzi rutiere, destinate exclusiv transportului public de persoane. Astfel, RATB susţine crearea unor tronsoane unice pe şoseaua Bucureşti-Ploieşti, şoseaua Kiseleff, bulevardul Lascăr Catargiu, bulevardul Gheorghe Magheru, bulevardul Nicolae Bălcescu, bulevardul Unirii, bulevardul Decebal, Splaiul Independenţei, bulevardul Dimitrie Cantemir, bulevardul Tineretului, Calea Văcăreştilor şi bulevardul Iuliu Maniu.

În prezent, lungimea totală a căilor dedicate exclusiv transportului public este de 5,8 kilometri, obţinută prin însumarea tronsoanelor aflate pe bulevardele Regina Elisabeta, Mihail Kogalniceanu, Dacia, Unirii, Calea Dorobanţilor şi Splaiul Independenţei.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO