Business Construct

De ce nu avem drumuri în România: După ce vor avea cel puţin un an întârziere la centura de la Mihăileşti, unde abia s-au apucat de lucru, spaniolii de la Copisa vor să meargă şi la Bârlad să construiască o centură ocolitoare

De ce nu avem drumuri în România: După ce vor avea cel...

Autor: Bogdan Alecu

29.11.2017, 17:29 1742

Astăzi s-a încheiat perioada de depunere în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) a ofertelor din cadrul procedurii de achiziţie publică a contractului “Proiectare şi execuţie Varianta de ocolire a Municipiului Bârlad”. Pentru proiectul estimat la 156,12 mil. lei fără TVA s-au depus cinci oferte:

1. Asocierea ARCADA COMPANY S.A. - LEMACONS SRL - CITADINA 98 SA - VEGA 93 SRL -TRAMECO SA

2. Asocierea COPISA CONSTRUCTORA PIRENAICA S.A. - COPISA CONSTRUCTII SRL

3. Asocierea SPEDITION UMB S.R.L. - TEHNOSTRADE SRL - CONSITRANS SRL

4. Asocierea TEHNIC ASIST S.R.L. - TASS INFRA LOGISTIC SRL

5. TIRRENA SCAVI SPA

În perioada următoare va avea loc evaluarea ofertelor menţionate, respectându-se termenele şi etapele procedurale conform legislaţiei în vigoare.

Printre companiile care au depus oferte se numără şi spaniolii de la Copisa, cunoscuţi pentru extrem de slaba mobilizare pe care au avut-o pe centura de la Mihăileşti, Giurgiu, drum de 3 km cu două benzi pe sens, care trebuia să fie gata în iulie anul acesta, însă spaniolii abia atunci au început lucrările, iar cel mai probabil, acesta va fi gata abia în vara anului viitor, cu toate că în continuare la ultimele vizite compania de drumuri le reproşa în continuare o slabă mobilizare.

Cristian Erbaşu, proprietarul companiei Construcţii Erbaşu şi preşedintele Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii, declara într-un interviu acordat ZF faptul că principalul element care guvernează construcţia infrastructurii este „norocul“ - norocul dacă proiectele sunt câştigate de firme cu experienţă, care au muncitorii necesari. Tot el a dat ca exemplu centura de la la Mihăileşti unde spaniolii de la Copisa se chinuie de mai bine de un an de zile să demareze lucrările, însă nici la un an şi două luni de la „începerea“ lucrărilor lucrările au avansat cu numai 14% la un drum de 3 km la câmpie, iar noul termen este de prima jumătate a lui 2018.

Astfel, pe de-o parte miniştrii transporturilor anunţat zeci şi sute de kilometri de autostrăzi şi chiar autostrăzi peste munţi construite „până în 2020“ un simplu drum de 3 km pare „misiune imposibilă“. Mai mult,  din cele 23 de proiecte de infrastructură Copisa, constructorul centurii de la Mihăileşti este implicat în alte două proiecte în întârziere - centura ocolitoa­re de la Tg. Mureş şi reabilitare DN 66, Bumbeşti Jiu-Petroşani.

Astfel, deşi întârzie, în continuare participă la licitaţii şi astfel un singur constructor poate bloca mai multe proiecte de infrastructură.

Potrivit CNAIR, interzicerea de participare la licitaţii poate avea loc numai dacă „au fost emise documente constatatoare în numele respectivei companii de construcţii.

Aceste companii de construcţii pot fi, eventual, excluse din licitaţie, însă nu pot fi împiedicate să îşi depună oferta, mai puţin în situaţia descrisă de art. 171 alin (4) din Legea 98/2016: „în cazul în care operatorului economic i-a fost aplicată prin hotărâre definitivă a unei instanţe de judecată măsura interdicţiei de a participa la proceduri de atribuire a unui contract de achiziţie publică/acord-cadru sau a unui contract de concesiune, care produce efecte în România, prevederile alin. (1)-(3) nu sunt aplicabile pe toată perioada de excludere stabilită prin respectiva hotărâre.“

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO