Business Construct

Analiza: Recul in profilele PVC

Analiza: Recul in profilele PVC
29.10.2008, 17:40 236

 

Piata de profile PVC va creste anul acesta cu doar 10%, ritm de doua ori mai redus decat cel estimat la inceputul anului. Inasprirea conditiilor de creditare a fost principalul factor de reducere a cererilor de ferestre si usi termoizolante, dar si scumpirea accelerata a barilului de petrol si reducerea investitiilor imobiliare.
„Perioada de vara a adus un recul al vanzarilor, pe care il punem pe seama evenimentelor internationale care au condus si la noi la o scadere generala a pietei de constructii si a numarului de proiecte finalizate si vandute. Estimam insa ca si perioada vacantelor de vara a avut un cuvant de spus in aceasta situatie, care se facea resimtita intr-o masura mai mica in anii precedenti", a declarat Emil Pop, directorul general al companiei Rehau Polymer, divizia locala a grupului german Rehau.
Perioada de toamna a adus o revenire a cresterii cererilor de profile PVC, insa majorarea nu a fost similara cu cea de la inceputul anului. „Estimam ca pe intregul an 2008 piata va creste cu o valoare situata in jurul a 10% fata de anul 2007, cresterea Rehau Romania urmand sa se situeze putin peste acest procent", explica Pop.
Chiar daca exista o necesitate reala de reabilitare a locuintelor, consumatorii finali au devenit mai reticenti in pornirea unor investitii de renovare, fiind mai atenti cu administrarea activelor proprii.
Anul trecut, piata locala de profile termoizolante s-a majorat cu 30%, circa 70% dintre profilele de PVC comercializate fiind destinate renovarii locuintelor vechi, restul produselor fiind utilizate in constructiile rezidentiale noi si ale cladirilor de birouri, potrivit unui studiu al Patronatului Producatorilor de Tamplarie Termoizolanta (PPTT).
In prezent, pe piata activeaza circa 1.500 de producatori de tamplarie termoizolanta, iar produsele din PVC au o pondere de 70% din totalul pietei, cele din aluminiu detin o cota de 10%, diferenta fiind acoperita de profilele din lemn.
Printre cei mai importanti jucatori de pe piata romaneasca se numara Gealan, Rehau, Teraplast, Veka sau grupul Profine, distribuitorul profilelor Trocal, Kommerling si KBE.
 
Crestere de 8-15% pana In 2011. Daca criza imobiliara nu se va accentua mai mult decat a ajuns in prezent, jucatorii de pe piata estimeaza o crestere anuala de 8-15% a pietei de profile din PVC in urmatorii trei ani, datorita necesarului de tamplarie termo si fonoizolanta care se inregistreaza in piata.
„Tintele stabilite pentru 2008 vor fi atinse pana la sfarsitul anului, avand in vedere ca la jumatatea lunii octombrie ne aflam in grafic. Scaderea leului in raport cu euro a favorizat importul produselor de la fabricile Rehau din strainatate, insa a afectat exportul, dar intr-o masura nesemnificativa", afirma Pop de la Rehau Polymer.
Atingerea bugetului este anticipata si de Gealan Romania, divizia locala a germanilor de la Gealan, care estimeaza o crestere de 30% a afa-cerilor, similara cu cea din 2007, pana la circa 90 mil. euro. De altfel, reprezentantii Gealan nu au resimtit efectele crizei internationale.
„Potrivit rezultatelor unor studii de piata recente, circa 80% dintre potentialii clienti (persoane care intentioneaza sa achizitioneze tamplarie termoizolanta) sunt familiarizati cu denumirea Gealan, iar peste 70% dintre acestia asociaza brandul cu profilele de tamplarie. Toate acestea au dus la obtinerea cotei de piata actuale si vor avea ca efect consolidarea veniturilor, in sensul depasirii - pe termen scurt - a pragului de 100 de milioane de euro", a declarat Aurel Vlaicu, directorul general al Gealan Romania.
Un factor important care va influenta vanzarile anul viitor va fi obligativitatea aplicarii marcajului CE la ferestre. Norma de produs EN 14351-1, intrata in vigoare in februarie 2007, stabileste cerintele minime pe care trebuie sa le indeplineasca ferestrele si usile in ceea ce priveste performantele de etanseitate la apa, izolatie termica si fonica, rezistenta la vant, permeabilitate la aer, dar si obligatia fabricantilor de a garanta performantele declarate in functie de utilizarea finala a produsului.
Din luna februarie 2009, dupa o perioada tranzitorie de doi ani, norma devine obligatorie pentru toti producatorii.
Practic, simbolul CE confirma ca marcaj exterior faptul ca produsul corespunde tuturor cerintelor de baza ale directivelor UE si poate fi pus in circulatie.
„Producatorii de ferestre urmeaza sa-si organizeze, documenteze si sa-si mentina un sistem propriu de control pentru a garanta ca produsele scoase pe piata corespund cu performantele specificate. Pe termen lung, vom avea astfel o selectie a producatorilor si vor supravietui acei producatori care indeplinesc cerintele normei de produs", explica Vlaicu de la Gealan.
 
Criza nu va amana investitiile. Grupul Teraplast, care cuprinde firmele Teraplast, Plastsistem si Politub, va majora investitiile alocate anul acesta extinderii capacitatilor de productie cu 3,7 milioane de euro, pana la 24,8 milioane de euro, potrivit unui proiect de rectificare a investitiilor propus spre aprobare Adunarii Generale a Actionarilor (AGA).
Investitiile pentru anul acesta fac parte dintr-un program mai amplu, care se intinde pana in 2013, care implica investitii totale de 66 de milioane de euro in relocarea si majorarea capacitatilor de productie. Grupul are in vedere si extinderea regionala, in perioada 2010-2013, prin achizitii sau investitii directe in Serbia, Bulgaria, Ucraina si Ungaria.
Teraplast intentioneaza sa majoreze capacitatea fabricii de ferestre termoizolante prin achizitionarea a inca doua linii automatizate si sa creeze 21 de centre de preluare comenzi.
Gealan, care detine o fabrica in Bucuresti, in cartierul Militari, pe un teren de 2,5 hectare, isi va reloca integral activitatea de productie in judetul Giurgiu, pe un teren cu o suprafata de doua ori mai mare.
Noua fabrica va permite dublarea capacitatii de productie a companiei de la 18.000 de tone de profile anual la peste 35.000 de tone pana in 2010. Totodata, pentru centrul din Giurgiu compania va mai angaja 100 de persoane, efectivul majorandu-se cu 50% fata de acest an.
Nici Rehau nu va amana investitiile pe care le-a programat pentru anii urmatori.
„Nu credem ca vom fi nevoiti sa amanam proiecte de investitii programate pentru anul viitor, dar depinde si de modul in care va evolua in continuare criza financiara", explica Pop de la Rehau.
Compania nu si-a revizuit bugetele alocate promovarii produselor sau a personalului.
„In acest context am spune totusi ca o reducere a bugetelor de marketing, precum si a cheltuielilor cu personalul sunt improbabile. Cu siguranta insa ca in urmatoarea perioada atentia pe costuri trebuie sa fie maxima, la fel si in ceea ce priveste recuperarea optima a creantelor noastre curente", afirma reprezentantii Rehau.
 
Factorii care au lovit consumul
  • Cresterea accelerata a pretului petrolului a dus la scumpirea directa atat a semifabricatelor si produselor finite de tamplarie PVC, cat si a transportului acestor marfuri.
  • Elementele de criza internationala - galopanta in ultimele luni - au condus la nefinalizarea a suficiente locuinte pe intreg teritoriul tarii sau la intarzieri accentuate ale altora.
  • Factori de natura emotionala asupra masei  populatiei, care a devenit in scurt timp mai atenta la administrarea activelor proprii.
  • Absenta investitiilor straine de anvergura in industria de tamplarie a facut ca aceasta sa ramana, in suficiente puncte ale sale, in stadii de dezvoltare incipienta si artizanala.
  • Climatul economic actual nu ofera potentialilor investitori - romani sau straini - din acest sector certitudini legate de evolutia lucrurilor in 2009 si se resimte o reticenta in privinta tendintelor de dezvoltare a firmelor, indiferent de dimensiunea acestora.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO