Business Construct

Administrare: Cum scade factura unei cladiri cu 30%

Administrare: Cum scade factura unei cladiri cu 30%
27.10.2009, 14:07 235

Compania germana Drees & Sommer, unul dintre principaliifurnizori de project management de pe piata locala, estimeazapentru anul acesta o reducere la jumatate a cifrei de afaceri, panala 1,2 milioane de euro, din cauza diminuarii numarului de proiecteimobiliare noi. Pentru 2010, compania estimeaza mentinerea cifreide afaceri, in acelasi timp cu cresterea contractelor de facilitymanagement in defavoarea celor de project si constructionmanagement.

"Sunt optimista pentru ca avem in portofoliu servicii care abiaasteapta sa intre pe piata locala, cum ar fi cel de facilitymanagement sau de realizare a conceptelor de reducere a costurilorunei cladiri inca din faza de proiectare", afirma Renate Kremer,directorul general al Drees & Sommer Romania, filiala grupuluigerman Drees & Sommer, cu afaceri anuale de 140 de milioane deeuro.

Inca din a doua jumatate a anului trecut, cand s-au resimtitprimele semne ale crizei financiare, proprietarii de imobile -spatii de birouri, logistice sau de retail- au fost mult mai atentiin administrarea proprietatilor.

"Din cauza crizei financiare, tot mai multi proprietari decladiri nu reusesc sa le vanda, raman cu ele in portofoliu sitrebuie sa vada cum gestioneaza cat mai ieftin costurile deadministrare. Se poate merge in detaliu pana la scaderea spatiuluiliftului din suprafata care trebuie curatata de la un etaj saupoate fi calculata suprafata cu linoleum, care trebuie doarstearsa, si cea cu mocheta, care trebuie sa fie aspirata sicuratata", explica Kremer.

Mai mult, inca din faza de proiectare se pot face economiiviitoare pentru cheltuielile de aprovizionare sau colectare adeseurilor, activitati derulate dupa finalizarea constructiei."Arhitectul poate sa influenteze semnificativ exploatarea viitoarea imobilului inca din faza de pregatire a proiectului".

Project managementul scade. Businessul Drees& Sommer de pe piata locala este realizat in proportie de 70%de serviciile de construction management si project management,insa din cauza scaderii investitiilor imobiliare, compania se vareorienta catre facility management si controlling pentrusantierele aflate in perioada de garantie si postgarantie.

"Perioada de garantie a lucrarilor este de obicei un an, iar noipreluam santierele cu probleme tehnice, pentru a realiza uncontrolling special pentru perioada de garantie. Facem o analiza astatusului cladirii si in cazul unor disfunctionalitati, cercetam daca este o problema de montajsau de utilizare neconforma a unor materiale", sustine Kremer.

Principalele contracte de controlling se deruleaza cu bancile,care impun drept una dintre principalele conditii inainte deacordare de finantare ca dezvoltatorul sa apeleze la serviciileunei companii de project management.

"Va urma un ritm mai lent de dezvoltare pana in 2011, prin carebusinessul se va maturiza. Pierdem volume, dar nu pierdem servicii,pentru ca putem sa ne extindem in domenii noi cum ar fi cele pentrucladiri verzi sau managementul procesarii, mai ales in sectorulindustrial, cum este cel automotive. Revenirea pietei imobiliare vafi resimtita mai intai de proiectanti, pe urma de consultanti siintr-un final de constructori", explica Kremer.

Strategia directorului general al Drees & Sommer estementinerea numarului de angajati la 18, fata de 46 de salariaticati erau in vara anului trecut sau 60 cati au fost in 2007. "Malupt sa tin oamenii care au mai ramas intr-o marja de plus-minus3-5% pentru a pastra un nucleu cu care sa putem sa crestem inviitor. Trebuie sa majoram productivitatea, pentru ca biroul Drees& Sommer de la Viena realizeaza o cifra de afaceri de doua orimai mare cu circa 12 angajati", afirma Kremer. Drees & Sommer aincercat sa angajeze absolventi part-time, pentru a compensalocurile disponibilizate, insa nu a reusit pentru ca legile dinRomania nu permit acest lucru.

"Legea din Romania nu ne permite sa oferim locuri de practica cuun salariu simbolic. De exemplu, in Polonia orice absolvent al uneifacultati de constructii sau arhitectura poate obtine un post depractica de pana la un an, platit cu un salariu redus si cu uncontract mult mai simplificat", sustine Kremer.

Drees & Sommer, care a intrat pe piata locala in 1996, afost implicata in ultimii ani in proiectele de constructie asupermarketurilor Billa, a peste 20 de magazine Kaufland, douacladiri dezvoltate de catre Premiumred, divizia de dezvoltareimobiliara a grupului Volksbank, in apropierea Pietei Victoria dinCapitala. Insa compania a pierdut un contract important anul acestain conditiile in care trebuia sa realizeze project managementulpentru dezvoltarea a patru cladiri de birouri in cadrul proiectuluiSema Parc, realizat de catre River Invest. "Investitia in celepatru cladiri care aveau o suprafata de 100.000 de metri patrati afost amanata si a trebuit sa renuntam la zece oameni care trebuiausa se ocupe de acest proiect", explica Kremer.

O industrie cu 7.700 de angajati. Piata defacility management va creste anul acesta cu circa 30-40%, pana la210-225 mil. euro, datorita majorarii cererii pentru astfel deservicii in contextul in care criza financiara i-a fortat peproprietarii de cladiri sa reduca costurile. In plus, cresterea afost generata si de numarul ridicat de proiecte imobiliare inceputein anii trecuti si finalizate in 2009.

In Romania sunt inregistrate in prezent 690 de firme care au caobiect de activitate administrarea imobilelor pe baza de tarife sicontracte, dintre care 540 sunt active, potrivit datelor oefrite deAsociatia Romana de Facility Management (ROFMA), infiintata in lunaiunie a acestui an. Din asociatie fac parte in prezent saptecompanii specializate in astfel de servicii - BSS, Archibus,CBRE/Eurisko, Coral Construct, Dress & Sommer, ISS si MT &T. Aceasta industrie noua, creata in 1970 la nivel mondial,genereaza deja pe piata locala peste 7.700 de locuri de munca.

"Pentru 2009 estimam o majorare de 30-40% a pietei, strictlegata de proiectele de birouri si spatii comerciale care au fostsau vor fi finalizate anul acesta. Ulterior, din 2010 credem capiata va suferi o stagnare, pentru ca nu au mai fost inceputeproiecte noi", a declarat Lucian Anghel, presedintele ROFMA.

Cheltuielile legate de plata taxelor, a utilitatilor, serviciide intretinere, paza, mentenanta reprezinta circa 40% din totalulcheltuielilor unei firme, potrivit estimarilor ROFMA. Anghelsustine ca valoarea pietei s-a dublat de la an la an incepand cu2005, datorita numeroaselor proiecte de birouri si comerciale careau fost construite.

"Prin intermediul acestei asociatii incercam sa introducem nistestandarde in imobiliare, atat pentru dezvoltatori, cat si pentruavocati in ceea ce priveste notiunea de suprafata inchiriabila,inchirieri si gestionari. In plus, intentionam sa stabilim un reperin ceea ce priveste tarifele pentru activitatea de facilitymanagement", afirma Kremer.

Ea considera ca dezvoltarea pietei de profil se datoreaza sicrizei financiare, care a pus presiune pe servicii noi.

Piata de facility management a ajuns anul trecut la 160 demilioane de euro, din care circa 70 de milioane de euro revinfirmelor specializate, iar restul este reprezentat de proprietariicare isi administreaza singuri cladirile.

"Ponderea firmelor specializate in totalul pietei va creste inurmatorii ani, pentru ca proprietarii si-au dat seama ca astfel deservicii trebuie externalizate catre firmele specializate. Prinastfel de servicii se pot reduce cu pana la 30% cheltuielile deregie, rezultand resurse financiare suplimentare, utile catre altedirectii", au declarat reprezentantii ROFMA.

In prezent, costurile pentru astfel de servicii, care includ siplata taxelor si impozitelor si facturile pentru utilitati, seridica la circa 5 euro pe metrul patrat. Pe piata locala dintotalul firmelor specializate, doar 30 de companii controleaza 80%din total.

La nivel european, valoarea pietei de facility management seridica la 440 miliarde de euro, dintre care circa 60% revinfirmelor specializate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO