Business Construct

Acoperişurile Ruukki, creştere de peste 50%

Compania estimează că în România se montează zilnic câte un acoperiş Ruukki pe 25 de case

Autor: Andreea Neferu

26.04.2012, 00:06 547

Ruukki România, subsidiara locală a gigantului finlandez Rautaruukki, unul dintre cei mai mari producători de soluţii metalice la nivel european, spune că 2011 a fost cel mai bun an pentru divizia de acoperişuri, în condiţiile în care vânzările au crescut în valoare cu circa 56%.

"În ultimii ani am depus eforturi pentru a creşte brand-awareness-ul, am investit în marketing, în online, în parteneri şi am încercat să urmărim o strategie prin care să ne adaptăm la piaţă. Bazându-ne pe aceste lucruri, 2011 a fost cel mai bun an pentru divizia de acoperişuri Ruukki din 2002 până în prezent", spune Zoltan Szoke, business unit manager în cadrul Ruukki România, pe segmentul de acoperişuri.

Zoltan Szoke, 41 de ani, face parte din echipa Ruukki România încă din 2002, coordonând de-a lungul timpului dezvoltarea şi activitatea echipei de vânzări.

Piaţa de învelitori (ţigle) s-a ridicat anul trecut la circa 125 de milioane de euro, în uşoară creştere faţă de anul anterior, de până în 10%, potrivit estimărilor companiei. În totalul pieţei, vânzările de ţigle metalice, domeniu în care activează şi Ruukki, au avut o pondere de 55%, echivalentul a aproape 69 de milioane de euro.

"Piaţa e foarte fragmentată, sunt foarte mulţi jucători pe piaţă, astfel că e un lucru bun că ponderea ţiglelor metalice s-a menţinut", consideră reprezentantul Ruukki.



Au mizat pe renovări.
O pondere importantă în vânzările de ţiglă metalică ale Ruukki au avut-o renovările, circa 80%, în condiţiile în care proiectele noi de case sau de ansambluri rezidenţiale încă nu şi-au revenit la nivelul anilor de boom.

"Încă din 2008 ne-am gândit că renovările vor începe să ocupe un loc tot mai important. În decursul anilor, învelitorile au ajuns să se deterioreze, o parte dintre ele chiar au fost interzise (spre exemplu, cele din azbociment - n.red.), iar strategia noastră pe acest segment era făcută din timp", mai spune Zoltan Szoke.

Compania estimează că în România se montează zilnic câte un acoperiş Ruukki pe 25 de case.

Ruukki are în prezent peste 100 de parteneri de distribuţie pe segmentul de învelitori şi deşi încă nu este prezentă în reţelele do-it-yourself, Szoke spune că există negocieri privind intrarea şi în aceste lanţuri comerciale.

Zoltan Szoke, business unit manager al Ruukki pe segmentul de acoperişuri: Încă din 2008 ne-am gândit că renovările vor înceape să ocupe un loc tot mai important. În decursul anilor, învelitorile au ajuns să se deterioreze, o parte dintre ele chiar au fost interzise, iar strategia noastră pe acest segment era făcută din timp.


Buget conservator.
Divizia de acoperişuri a Ruukki şi-a bugetat pentru acest an o creştere precaută. Deşi anul trecut a înregistrat un avans de 56%, pentru 2012 creşterea estimată este de 10%.

"E o abordare cât se poate de realistă. Acoperişuri se renovează în orice an. Există unele semnale din piaţă privind o uşoară revenire, însă noi vrem să ră­mâ­nem consecvenţi politicii noastre (de a fi precauţi - n.red.)", explică Szoke. De altfel, el estimează că piaţa de învelitori nu va creşte semnificativ anul acesta şi se va situa undeva la circa 125-128 de milioane de euro, nivel similar celui din 2011.

Întrebat care au fost semnalele în primul trimestru privind vânzările, Szoke spune că primele luni nu sunt foarte relevante pentru businessul de aco­perişuri, având în vedere că în primul semestru se realizează doar circa 30-33% din vânzări. Ultimele şase luni ale anului reprezintă motorul mai puternic în acest domeniu, în condiţiile în care constructorii se grăbesc să monteze acoperişurile până la căderea primelor zăpezi.

Szoke spune că piaţa de profil este foarte fragmentată, fiind compusă din circa 30 de jucători, iar cel mai probabil primii 5-6 deţin jumătate din piaţă. "Cota noastră de piaţă este formată din two digits (peste 10% - n.red.)", menţionează Szoke.

Printre proiectele pentru care Ruukki a livrat acoperişuri se numără ansamblul rezidenţial Silver Mountain din Poiana Braşov sau clădirea ASE din Piaţa Romană din Bucureşti. Szoke mai spune că în 2011 preţurile la învelitori au fost menţinute la un nivel constant şi că în 2012 nu au fost încă realizate modificări majore, acest lucru urmând să se întâmple "dacă piaţa o va cere".



Nu a prins în Ardeal.
Printre zonele cu cele mai importante vânzări de ţigle metalice reprezentantul Ruukki aminteşte Moldova, Muntenia şi Capitala. "Se vând ţigle metalice şi în alte regiuni din ţară, însă fiecare zonă are specificul său: spre exemplu, în Transilvania oamenii preferă ceramica sau betonul", explică Szoke.

Managerul nu a precizat cât la sută din vânzările totale ale Ruukki pe piaţa locală sunt reprezentate de acoperişuri. Ce se ştie însă este că finlandezii au estimat pentru întreg businessul Ruukki pe piaţa locală un avans de 70% în 2011 faţă de anul anterior. În 2010 compania a raportat la Ministerul de Finanţe o cifră de afaceri de 82,2 milioane de lei (19,5 milioane de euro), astfel că în 2011 businessul local s-a ridicat la aproape 35 de milioane de euro, potrivit estimărilor Business Construct.

Exporturile au crescut cu peste 40% anul trecut, dar ponderea lor în totalul afacerii s-a redus la 30% în 2011, reprezentând astfel circa 10 milioane de euro, potrivit unor informaţii anterioare.

În ciuda crizei care bătea la uşă, Rautaruukki a pariat pe România, unde a iniţiat în anul 2007 cea mai mare investiţie greenfield a companiei din afara Finlandei.

Scandinavii au realizat o fabrică la Bolintin-Deal, pe autostrada Bucureşti-Piteşti, investiţie care a atras fonduri de peste 35 de milioane de euro şi a devenit ulterior un hub de producţie european, aici fiind relocate în 2009 o parte din echipamentele fabricilor din Cehia şi Ungaria. Centrul de producţie din Giurgiu, desfăşurat pe o suprafaţă de trei hectare, cuprinde trei secţii de producţie.

Piaţa de acoperişuri este formată din segmentele de tablă tip ţiglă, ţiglă din beton, ţiglă ceramică, bitum sau tablă ondulată, iar finaldezii de la Ruukki concurează pe piaţa locală a materialelor de construcţii metalice cu jucători precum Lindab sau Megaprofil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO