Burse - Fonduri mutuale

Ziua recordurilor pentru cea mai mare companie din România. Care este reţeta secretă din spatele dublării vânzărilor şi a profitului Petrom în ultimii şase ani?

Ziua recordurilor pentru cea mai mare companie din România. Care este reţeta secretă din spatele dublării vânzărilor şi a profitului Petrom în ultimii şase ani?

Autor: Andrei Chirileasa

23.02.2012, 00:07 1790

Din 2005 (primul an sub cârma OMV) până în 2011, afacerile Petrom s-au dublat, iar profitul net a crescut cu 110%, în condiţiile în care preţul ţiţeiului pe pieţele internaţionale s-a dublat, iar compania a reuşit să transfere cea mai mare parte a scumpirii petrolului în preţurile de vânzare ale carburanţilor la pompă, care au atins maxime istorice în ultimele luni.

Reprezentanţii Petrom susţin însă că majorarea profitului se datorează şi investiţiilor pe care austriecii de la OMV le-au realizat din 2004, când au preluat controlul Petrom, până în 2011, care totalizează 29,6 miliarde de lei (peste 7,5 mld. euro). Ei mai spun că şi statul a avut de câştigat în ultimii ani, prin creşterea contribuţiilor directe şi indirecte pe care compania le-a plătit la bugetul de stat, care au totalizat 45 de miliarde de lei (11,5 mld. euro).

"Petrom asigură 40% din cererea de ţiţei, gaze şi carburanţi din România. Contribuim anual cu 10-11% la veniturile totale ale bugetului de stat, iar investiţiile realizate în perioada 2005-2011 sunt de aproximativ 30 de miliarde de lei şi avem aproape 17.000 de furnizori care îşi desfăşoară activitatea pe baza acestor investiţii", a explicat ieri Mariana Gheorghe, CEO-ul Petrom, în conferinţa de prezentare a rezultatelor financiare, subliniind astfel importanţa Petrom pentru economia naţională.

Austriecii de la OMV au încasat şi ei în această perioadă dividende în valoare brută de 1,96 mld. lei (peste 500 mil. euro) la care s-ar mai putea adăuga în acest an între 150 şi 200 mil. euro, în funcţie de dividendul pe care-l vor decide în adunarea generală a acţionarilor. Aşadar, peste 650 mil. euro sunt sumele totale intrate în conturile OMV în şapte ani de când deţin controlul Petrom, adică aproape cât au plătit în 2004 pentru 33% din acţiuni (669 mil. euro). OMV a mai adus atunci 831 mil. euro la capitalul companiei, ajungând să controleze 51% din acţiuni.

Pe lângă dividendele plătite, Petrom a avut în ultimii ani o contribuţie tot mai mare la profitul grupului OMV, ajutându-i astfel pe acţionarii grupului, respectiv statul austriac şi arabii de la IPIC, să încaseze dividende mai mari. În 2011, OMV a raportat un profit operaţional (EBIT) de 2,47 mld. euro, din care 1,16 mld. euro este contribuţia Petrom, adică 47%. Asta în condiţiile în care Petrom are vânzări de 5,3 mld. euro, reprezentând doar 15,5% din cifra de afaceri a OMV, de 34 mld. euro.

Explicaţia e simplă: 65% din producţia de petrol şi gaze a grupului OMV este realizată de Petrom, iar acesta este cel mai profitabil segment pentru companiile petroliere.

Reprezentanţii Petrom susţin că anul trecut au reuşit să stabilizeze producţia de ţiţei şi gaze din România, pentru prima dată de la privatizare, iar cu ajutorul operaţiunilor din Kazahstan, producţia zilnică a crescut în 2011 de la 184.000 de barili echivalent petrol (bep) pe zi la 186.000 de bep pe zi. O contribuţie la acest rezultat a avut-o şi începerea exploatării sondei de la Totea, unde Petrom a început deja exploatarea celui mai mare zăcământ de gaze descoperit în România în ultimii ani.

Profitul Petrom nu vine însă din gaze, al căror preţ este reglementat în prezent de autorităţi, ci din ţiţei, unde compania a beneficiat în ultimii ani de un context favorabil prin creşterea preţului ţiţeiului la nivel internaţional.

"Vânzările consolidate pentru 2011 au crescut cu 21%, în principal datorită preţurilor mai mari pentru ţiţei şi carburanţi şi volumelor crescute pentru vânzarea de gaze", a explicat Daniel Turnheim, directorul financiar (CFO) al Petrom.

Totuşi, în volum, vânzările Petrom au scăzut anul trecut cu 2%, scăderea provenind de pe segmentul de retail (vânzare la pompă) unde volumele au scăzut cu 5%. În 2010, vânzările din marketing au scăzut cu 11%, iar în 2009 scăderea a fost de 7%, astfel că pe ultimii trei ani scăderea cumulată este de 22%. Totuşi, compania a majorat în această perioadă preţurile. Cum explică şefa Petrom această evoluţie?

"Am avut scăderi pe retail în fiecare an, însă am reuşit să ne menţinem cota de piaţă de 40%. În 2005, preţul ţiţeiului era la jumătate faţă de acum. Noi nu comercializăm ţiţei, ci comercializăm produse petroliere, însă acestea urmează în mare cam aceeaşi evoluţie. Politica de preţuri ţine cont de evoluţia cotaţiilor internaţionale în lei la ţiţei şi carburanţi, de fiscalitate şi de concurenţa locală. Trebuie avut în vedere şi faptul că cererea a evoluat diferit la motorină faţă de benzină", a explicat Mariana Gheorghe.

Potrivit reprezentanţilor Petrom, anul trecut cotaţiile internaţionale în lei pentru carburanţii vânduţi în România au crescut cu 35% la motorină şi 29% la benzină, urmând evoluţia preţului ţiţeiului, în timp ce Petrom a majorat preţul motorinei cu 25% şi pe cel al benzinei cu 22%. Compania mai spune că 30% din motorina pe care a vândut-o pe piaţa locală este din import, deoarece există un deficit de producţie la nivel local, în timp ce o parte din benzina produsă în România este exportată, deoarece există supraproducţie.

Pentru acest an, reprezentanţii Petrom estimează că preţul ţiţeiului se va menţine peste nivelul de 100 de dolari/baril (în medie), ca şi în 2011.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO